|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hur många domar och fall finns det avseende bostadsrätt.?
Jag kommer under detta ämne redovisa ett ganska komplicerat fall. Inledningen får bli en simpel fråga, men ganska visande för vad jag tror Tingsrätter kan om bostadsrättslagen och hur den skall tolkas.. Är bostadsrättslagen Sveriges minst använda lag, om man ser hur många människor den gäller i något så viktigt i hur man bor. Citat ur Tingsrättsdom: "Hon blev invald i valberedningen 2003 men blev utkastad ett år senare av Stephan" Sanningen denna valberedninges ordförande har varit med i brf Vädurens valberedning i minst 10 år. På 90talet var hon "bara" en av 3, men efter år 2004 har hon varit valberedningens ordförande. Denna kvinna sitter också i kommunens valberedning sedan många år tillbaka. Att bli utkastad av en person, och att det skrivs in i en Tingsrättsdom visar på.? På den stämman hon hänvisar till att blivit utkastad av mig valdes hela valberedningen bort efter uselt arbete. Stämmoprotokoll: "Val av valberedning Valberedningen har bestått av Eila Korkala och Stefan Karlsson med den sistnämnde som sammankallande. Förslag kommer in under stämman att tillsätta R Hedman A palm A Ingmansson Stämman väljer valberedningen till dessa" Jag tror mig minnas att det var mitt fel att det regnade denna dag också. |
|
|||
|
|||
![]() http://www.dagensjuridik.se/2010/02/...-inte-oskaligt
"Hovrätten konstaterar inledningsvis att ett relativt stort spelrum måste föreligga för styrelsen" Man kan ju undra hur tingsrätt o hovrätt kan ha så olika uppfattning? Man kan ju också undra varför inte det förklaras lite mer hur hovrätten dömde, eller vilka konsekvenser detta fick. De 2 damerna fick ingen ersättning och fick betala sina o föreningens advokatkostnader? Eller är detta överklagat till HD? |
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|