Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-12, 09:40
svettlöken svettlöken är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Mar 2009
Standard myggan ett vad går gränsen?

nu har de gjort det igen.
2010 hade föreningen i uppdrag att sanera efter en stupränna täppt igen sig.
visade sig 3 år senare de fuskat och varken filmat rör och tagit bort grusbotten och nu är lägenheten full med mögelsporer.
dräneringsröret saknades och nu vägrar ordförande personligen att föreningen ska ta sitt ansvar i detta.
efter anonym inom styrelsen uttalat sig blockerar ordförande övriga i förtäckta lögner såsom killen har inte släppt in hos och så trollade han bort ansvaret över röret genom påstå att stuprännan varit ur funktion sedan 1971 och de är nybyggnationsfel, vilket killen har fotografibevis på att bredbandsbolagets kablar är nedgrävda precis där dräneringsröret är.
han har även ombud pga av sjukdom vilket ordförande struntar i och lägger sina svar och krav i killens brevlåda.
måndag 10 mars kommer firman polygon till killens lägenhet och ska utföra fuktprov av bottenplatta.
kl 11 anländer polygon, kl 11.02 kommer killens ombud.
kl 11.10 kommer ordförande samt vicevärdinnan och bara sliter upp hans ytterdörr utan ringa på och vänta på att bli insläppta.
de går rakt in i hans vardagsrum med ytterskor och bär sig allmänt illa åt mot ombudet när de upptäckte hon var på plats.
ja killen bar de med sig med illa emot.
de har 3 vittnen som var samstämmiga att de bara gick rakt in och ordförande hävdade vid påtalan om att man inte får bara gå rakt in hos folk att de är föreningens representanter och har full rätt gå rakt in.
bör man polisanmäla dem för brott mot hemfriden?
Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 12:11
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Ordförande som sliter upp ytterdörren utan att ringa på förtjänar ej förtroendeuppdra

Citat:
Ursprungligen skrivet av svettlöken Visa inlägg
kl 11.10 kommer ordförande samt vicevärdinnan och bara sliter upp hans ytterdörr utan ringa på och vänta på att bli insläppta.
de går rakt in i hans vardagsrum med ytterskor och bär sig allmänt illa åt mot ombudet när de upptäckte hon var på plats.
ja killen bar de med sig med illa emot.
de har 3 vittnen som var samstämmiga att de bara gick rakt in och ordförande hävdade vid påtalan om att man inte får bara gå rakt in hos folk att de är föreningens representanter och har full rätt gå rakt in.
Det är alltid lika tragiskt att läsa om den där sortens människor som med sitt beteende tydligt visar att de inte har på ett förtroendeuppdrag att göra.
Jag hänvisar f.ö. till ett av mina tidigare inlägg på forumet (som handlade om en ordförande som "förbehåller sig rätten att gå in med huvudnyckel om ingen är hemma") där jag skrev att man behöver inte vara jurist för att kunna uppföra sig på ett normalt ödmjukt sätt och respektera andra människors integritet.
Där finns några länkar med citat från HSB och SBC angående en styrelses rättigheter att ta sig in i en medlems lägenhet.
Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 13:30
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Det är alltid lika tragiskt att läsa om den där sortens människor som med sitt beteende tydligt visar att de inte har på ett förtroendeuppdrag att göra.
Jag hänvisar f.ö. till ett av mina tidigare inlägg på forumet (som handlade om en ordförande som "förbehåller sig rätten att gå in med huvudnyckel om ingen är hemma") där jag skrev att man behöver inte vara jurist för att kunna uppföra sig på ett normalt ödmjukt sätt och respektera andra människors integritet.
Där finns några länkar med citat från HSB och SBC angående en styrelses rättigheter att ta sig in i en medlems lägenhet.
okey då är väl rättsläget klart att det är hemfridsbrott de begått. och ska påtala för ombud samt killen att de bör upprätta polisanmälan annars kommer de förmodligen tro att de kan kränka visa inom föreningen utan att de blir konsekvenser för dem.
*mygganett* brf har tyvärr dragit med problem sedan denna ordförande klev in i styrelsen för 10 år sedan och varit föremål för många olika former av trakasserier, polisanmälningar, nämnder mm.
ta bara sista stämman som gjordes där det uttryckligen står alkoholförbud i bastun i stadgarna och där på stämman bestämde ordföranden själv att tillåta öl i bastun efter en debatt. står ännu efter stämman att alkoholförbud råder i bastun inskrivet i stadgarna.
och stämmoprotokollet ändrades på hemsidan efter ett tag och tillåtelsen om öl strök och ersattes av kommentaren *fanns en viss diskussion om bastun*
är en herre som tror han är påve den där ordföranden och gör lite som han själv tycker med lagar och stadgar.
killens ombud struntar de i utan lägger lappar i brevlådan trots ombud är inskrivet i lag.
Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 21:46
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Citat:
de bör upprätta polisanmälan annars kommer de förmodligen tro att de kan kränka visa inom föreningen utan att de blir konsekvenser för dem.
Jag håller med dig och är övertygad om att en viss typ av människor lockas till maktpositioner där man kan missköta sig utan konsekvenser.

Därför är det bra när någon kan visa att de inte är oåtkomliga.
Om ni lyckas få ledamöterna dömda för hemfridsbrott hoppas jag att du återkommer till forumet och återrapporterar med ett avskräckande och kanske prejudicerande exempel.
(eller finns det kanske redan någon på forumet som känner till en existerande dom för en styrelse som har begått hemfridsbrott ?)

Citat:
ta bara sista stämman som gjordes där det uttryckligen står alkoholförbud i bastun i stadgarna och där på stämman bestämde ordföranden själv att tillåta öl i bastun efter en debatt. står ännu efter stämman att alkoholförbud råder i bastun inskrivet i stadgarna.
och stämmoprotokollet ändrades på hemsidan efter ett tag och tillåtelsen om öl strök och ersattes av kommentaren *fanns en viss diskussion om bastun*
är en herre som tror han är påve den där ordföranden och gör lite som han själv tycker med lagar och stadgar.
Det där med olika regler för ledamöter och medlemmar låter bekant för mig då även min förening har en person med ständiga förtroendeuppdrag inom föreningen, och när han var ledamot var han med om att driva igenom nya ordningsregler men eftersom han själv var en av föreningens småpåvar så kunde han naturligtvis bryta mot regler som övriga medlemmar ska förväntas lyda.

Det finns knappast något längre som kan förvåna mig om hur ledamöter i en BRF kan agera, t.ex. inte mycket du har skrivit om i den här tråden blir jag tyvärr särskilt förvånad över, men det enda mysteriet som ständigt förvånar mig är bristen på självsanering inom en bostadsrättsförening.

Citat:
brf har tyvärr dragit med problem sedan denna ordförande klev in i styrelsen för 10 år sedan och varit föremål för många olika former av trakasserier, polisanmälningar, nämnder mm.
Det som fortfarande kan förvåna mig är alltså hur t.ex. din förenings ordförande har kunnat vara ordförande i 10 år utan att medlemmarna har eliminerat hen från makten.
Nu finns det naturligtvis vissa som läser detta som tänker att din beskrivning av verkligheten är felaktig och om ordföranden verkligen skulle vara så dålig som du menar så skulle hen ha bytts ut.
En sådan åsikt är naturlig och logisk för den som inte själv har upplevt hur det kan gå till i en BRF med en viss typ av människor som ständigt lyckas bli återvalda till förtroendeuppdrag utan att majoriteten reagerar.
Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 01:52
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Jag håller med dig och är övertygad om att en viss typ av människor lockas till maktpositioner där man kan missköta sig utan konsekvenser.

Därför är det bra när någon kan visa att de inte är oåtkomliga.
Om ni lyckas få ledamöterna dömda för hemfridsbrott hoppas jag att du återkommer till forumet och återrapporterar med ett avskräckande och kanske prejudicerande exempel.
(eller finns det kanske redan någon på forumet som känner till en existerande dom för en styrelse som har begått hemfridsbrott ?)

Det där med olika regler för ledamöter och medlemmar låter bekant för mig då även min förening har en person med ständiga förtroendeuppdrag inom föreningen, och när han var ledamot var han med om att driva igenom nya ordningsregler men eftersom han själv var en av föreningens småpåvar så kunde han naturligtvis bryta mot regler som övriga medlemmar ska förväntas lyda.

Det finns knappast något längre som kan förvåna mig om hur ledamöter i en BRF kan agera, t.ex. inte mycket du har skrivit om i den här tråden blir jag tyvärr särskilt förvånad över, men det enda mysteriet som ständigt förvånar mig är bristen på självsanering inom en bostadsrättsförening.

Det som fortfarande kan förvåna mig är alltså hur t.ex. din förenings ordförande har kunnat vara ordförande i 10 år utan att medlemmarna har eliminerat hen från makten.
Nu finns det naturligtvis vissa som läser detta som tänker att din beskrivning av verkligheten är felaktig och om ordföranden verkligen skulle vara så dålig som du menar så skulle hen ha bytts ut.
En sådan åsikt är naturlig och logisk för den som inte själv har upplevt hur det kan gå till i en BRF med en viss typ av människor som ständigt lyckas bli återvalda till förtroendeuppdrag utan att majoriteten reagerar.
ja problemet är väl att på stämmorna kommer ett ivrigt påhängar gäng pensionären som de ständigt smörjer med syltade och riktade saker.
inglasnings av balkonger och direkt efter detta en pensionärshiss till föreningens aula för 400000kr. är typ 7-8 trappsteg.
föreningen har nästan inga yngre som kommer på stämman och de som ylar värst på gårdarna om missförhållande dyker sedan inte upp på årsstämman och de blir då *a peace of cake* att bli ständigt återvald.
ordförande tar in proffstalare och tillfrågar inte stämman om detta ens.
ansvarsfrihet har ordförande konstruerat en egen variant av där varje medlem ska ställa sig upp och motivera sitt nej.
de smörjer äldre rent försäkringsmässigt, ett ex ett äldre par fick vattenskada av droppande kran vid diskbänken av synlig ledning vilket gör de till deras hela ansvar.
trots detta betalade föreningen 33% av skadan.
medan jag killen i detta ämnet har fått lägenheten förstörd av mögelsporer då dräneringsrör saknades och de fuskade 2010 med att varken filma rör eller tömma sandbottnen i lägenheten efter att stuprännan täppt igen sig och vatten forsat in.
de brukliga är ju att gör luftat golv och sanera.

visade sig ju 2013 att röret utanför saknades efter den boende klagat över konstig atmosfär i lägenheten och ständigt förkylningar mm.
istället trollade ordförande bort detta med att det är nybyggnation fel och vips kan han säga vi vi visste inte om röret så har ingen plötsligt ansvar.
när ordförande lite senare fick klart för sig att de struntat i tömma sandbottnen också kom de ett brev där han påstod de inte blivit insläppta i lägenheten trots de bytt den angripna väggen med svart mögel där stuprännan är i lägenheten.

han får ingen hjälp alls utan ordförande bestämde redan på kontoret utan ens ansvarsbesiktning ägt rum att de inte har nåt ansvar alls.
Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 12:34
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Intrång i lgh

Till svettlöken

Har blivit tilldelad nedanstående artikel av en utomstående vän som uppmärksammat mina problem i brf. Har själv nyligen varit utsatt för något slag av olaga intrång i lägenheten.

Får värden gå in i lägenheten utan att fråga?

"När jag och min familj var på semester gick vår vicevärd tillsammans med en styrelseledamot in i vår lägenhet med huvudnyckel. De lämnade en lapp som talade om vad de gjort. Skälet de uppgav var att de varit tvungna att se till att ventilationen fungerade för att de hade fått klagomål från andra i huset. Får föreningen verkligen gå in med huvudnyckel utan att tala om det? Vi var nåbara via våra mobiltelefoner under hela semestern."

Svar: "Det är inte tillåtet att gå in i en lägenhet med nyckel utan medgivande från bostadsrättshavaren. Det gäller även om föreningen har ett nyckelsystem och tillgång till huvudnycklar. I vissa akutsituationer såsom pågående översvämning eller brand är det dock självklart tillåtet att gå in i en lägenhet utan samtycke, exempelvis med huvudnyckel, i syfte att begränsa skadan.

Det du beskriver verkar däremot inte vara en sådan akutsituation. Föreningen borde ha kontaktat er och fått tillstånd eller väntat tills ni kom hem efter semestern. Självklart har föreningen rätt till tillträde för att utföra arbete som föreningen har underhållsansvar för, men bostadsrättshavaren ska underrättas inom rimlig tid - normalt ett par veckor i förväg.

En förening som har huvudnycklar till lägenheterna bör alltid ta in skriftliga samtycken om föreningen önskar få tillträde. Det är inte tillräckligt att avisera att föreningen önskar få tillträde vid en viss tidpunkt och utgå från att bostadsrättshavaren samtycker genom att inte höra av sig. I allvarligare fall av tillträde utan tillstånd av bostadsrättshavaren kan det bli fråga om ansvar för brott."

Sofie Kjellin, förbundsjurist

Citatet hämtat från Hemma i HSB, nr 8, 2009, sid 39

Som sagts i tidigare inlägg bör det svettlöken berättar vara ett klockrent fall för polisanmälan?
Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 14:42
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mumien Visa inlägg
Till svettlöken

Har blivit tilldelad nedanstående artikel av en utomstående vän som uppmärksammat mina problem i brf. Har själv nyligen varit utsatt för något slag av olaga intrång i lägenheten.

Får värden gå in i lägenheten utan att fråga?

"När jag och min familj var på semester gick vår vicevärd tillsammans med en styrelseledamot in i vår lägenhet med huvudnyckel. De lämnade en lapp som talade om vad de gjort. Skälet de uppgav var att de varit tvungna att se till att ventilationen fungerade för att de hade fått klagomål från andra i huset. Får föreningen verkligen gå in med huvudnyckel utan att tala om det? Vi var nåbara via våra mobiltelefoner under hela semestern."

Svar: "Det är inte tillåtet att gå in i en lägenhet med nyckel utan medgivande från bostadsrättshavaren. Det gäller även om föreningen har ett nyckelsystem och tillgång till huvudnycklar. I vissa akutsituationer såsom pågående översvämning eller brand är det dock självklart tillåtet att gå in i en lägenhet utan samtycke, exempelvis med huvudnyckel, i syfte att begränsa skadan.

Det du beskriver verkar däremot inte vara en sådan akutsituation. Föreningen borde ha kontaktat er och fått tillstånd eller väntat tills ni kom hem efter semestern. Självklart har föreningen rätt till tillträde för att utföra arbete som föreningen har underhållsansvar för, men bostadsrättshavaren ska underrättas inom rimlig tid - normalt ett par veckor i förväg.

En förening som har huvudnycklar till lägenheterna bör alltid ta in skriftliga samtycken om föreningen önskar få tillträde. Det är inte tillräckligt att avisera att föreningen önskar få tillträde vid en viss tidpunkt och utgå från att bostadsrättshavaren samtycker genom att inte höra av sig. I allvarligare fall av tillträde utan tillstånd av bostadsrättshavaren kan det bli fråga om ansvar för brott."

Sofie Kjellin, förbundsjurist

Citatet hämtat från Hemma i HSB, nr 8, 2009, sid 39

Som sagts i tidigare inlägg bör det svettlöken berättar vara ett klockrent fall för polisanmälan?
är så att killen samt ombud går via miljöförvaltningen om en äldre vattenskada som inte föreningen brydde sig om att komma hem till honom om.
och var föreningen som blev ålagda av miljöförvaltningen att ta dit en firma som heter polygon för borrtest i bottenplattan i vardagsrum.
som sagt kom firman kl 11.00, killens ombud som var förväntad kom kl 11.02.
sedan utan hört nån förvarningen från föreningen sida klev ordförande samt vicevärd 11.10 rakt in genom hans ytterdörr och gick i ytterskor till hans vardagsrum.
ombud påpekade för dem att de är brukligt man väntar på att bli insläppta och dessutom knackar på. och då började ordförande gapa högt att vi 2 är representanter och har rätt gå rakt in.
sedan blev de väl mest gräl och lite gjort.
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 18:41
Avancerad medlem

Standard

lite nytt i ärendet och betänk att styrelsen försöker slingra sig trots de inte gjort saker i rätt ordning utan skyller på att de inte blivit insläppta i panik.
finns förövrigt stöd i miljöbalkarna att ålägga en förening att skaffa ersättningsbostad och detta kommer de bli skyldig stå för samt kostnader.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/...gor-honom-sjuk
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
myggan ett svettlöken Bostadsrättsforum 8 2013-06-04 22:36
Vart går gränsen för ansvar för rörledningar (BRL 7:12)? folkeorg Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2012-06-12 23:26
Vicevärd i brf - egenmäktigt förfarande - Myggan 1 svettlöken Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2011-03-02 17:52
Rot-avdraget drar gränsen i politiken - Aftonbladet Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-06-27 11:07
Går gränsen inte längre vid tröskeln? Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-12 00:00

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare