|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Jag har nåtts av ett rykte som säger att en ledamot som har en skuld till föreningen på tex årsavgiften, och denna skuld har gått till inkasso, inte bör/kan sitta kvar som styrelseledamot.
Jag finner detta lite märkligt. Visst ser det inte bra ut moraliskt och etiskt, men alla har väl hamnat i trångmål ibland. Jag har inte hittat något i LEF eller bostadsrättslagen om detta. Är det någon som kan kasta lite ljus på detta? Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 15:34. |
|
|||
|
|||
![]() Beslutet om att sitta kvar eller inte ligger på styrelseledamoten, eller om stämman väljer att avsätta honom/henne.
Däremot gäller samma regler för styrelseledamoten gällande förverkande av bostadsrätten som för vilken annan "vanlig" medlem. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Amortering av skuld i brf | gunnjohn | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 49 | 2013-10-10 10:33 |
Återköp av lägenhet i brf till föreningen? | perarner | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2011-10-11 22:27 |
Styrelseansvar - Ledamot sålt sitt förråd till föreningen | Pelle B | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 1 | 2009-10-19 23:00 |
Kan man anlita hantverkare i brf och sedan skicka räkningen till föreningen? | bostadsrättsinnehavare | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 8 | 2009-06-30 16:39 |