Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-05, 18:28
elenor elenor är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Arg BRF skyldighet gällande fungerande hiss i föreningen

Hej!

Jag bor i en fastighet från 1942. Sedan 20 år tillbaka har vi haft problem med hissen. Det är en hiss för 3 personer med innergrind och dörr.
Det är återkommande fel på hissen som innebär att hissen står still. Vissa fel fixar reparatör och andra kan åtgärdas av ngn händig i huset. Problemet är att det är återkommandde fel som uppstår ofta. Tex:

-Efter in- och utflyttning fastnar den i ett läge på BV.
-Säkringar går ofta.
-Innergrinden hoppar ur skenan. Detta kan hända på två olika sätt.
-Innergrinden stängs inte alltid helt.
-Hissen stannar mellan våning 4-5 med jämna mellanrum.
-Hissen hamnar i ofas så att den stannar ovanför eller under våningsplanen.

Det görs inget åt problemen trots att de återkommer ofta. Den har stått stilla tre gånger under två veckor då reparatör har lagat hissen. Under sommaren har den stått stilla vid 2 tillfällen.

Jag bor på 6 trappor och är beroende av hissen. Det finns även flera äldre och handikappade i huset som drabbas hårt av hissproblemen.

Själv bor jag 6 tr upp och har barn i barnvagn.

Jag undrar vilka skyldigheter brf:en har och vilka rättigheter jag som medlem har att ha en fungerande hiss.
Kan jag debitera förlorad arbetsinkomst pga att jag inte kommer iväg till jobbet? Kan jag kräva att få bärhjälp upp om hissen står stilla på väg hem? 1 gång var jag tvungen att avboka en barnläkartid pga hiss. Hade det varit vuxenläkare hade det kostat mig 240 kr. Skulle jag kunna debitera föreningen om det händer igen?

Tack för svar!

MVH Elenor
Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 19:27
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Ej fungerande hiss i brf

Utsikterna för att få kompensation är minimala.

Det hela handlar helt enkelt om att ställa krav på styrelsen.
Styrelsen ansvarar för underhållet och fungerar inte detta underhåll är det viktigt att detta kommer fram på stämmorna och att en styrelse som bryr sig om medlemmarna väljs.

I det här fallet kan det handla om att styrelsen måste ställa krav på reparatörena och byta ut hissfirma om de inte sköter underhållet på ett för medlemmarna tillfredsställande sätt.

Det kan också handla om att hissarna helt enkelt måste bytas ut helt.
Hissar från 1942 borde väl vara avskrivna sedan många år tillbaka.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 20:44
elenor elenor är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard Tack för svar

Tack för ditt svar! jag kommer att göra en skrivelse till styrelsen samt lägga en motion till stämman.

Jag ser att hisskorgen med grind byts ut eftersom den är sliten och ej barnsäker. Hissmotorn är nyreparerad sedan ett par år så en funkar.

På vilket sätt kan man argumentera med att "hissen är avskriven"?

mvh elenor
Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 17:14
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Varför byta ut hiss i stället för att reperera?

Ja, är hissen avskriven så innebär det ju att den är "betald" (på papperet) och att hissen tjänat sitt syfte.

Kan som exempel nämna tvättmaskinerna i min egen brf.
Ett antal år efter att tvättmaskinerna skrivits av så la styrelsen mycket pengar först på att reparera tvättmaskinerna. Sedan förlorade medlemmarna en hel del pengar på att man började byta ut maskiner en och en, istället för att byta ut alla på en gång.

Man kommer med allting till en gräns där det blir dyrare att försöka fortsätta lappa och lagga i stället för att köpa nytt. Dessutom handlar det inte bara om pengar utan även om boendemiljö.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Min skyldighet att betala för hantverkares fel? - Badrumsrenovering i bostadsrätt 68ls1 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2011-08-31 19:12
Hiss Ande Bostadsrättsforum 1 2009-11-12 22:05
Styrelsens moraliska skyldighet att informera köpare om vattenskada i brf Marcus Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 10 2009-10-20 23:09
Skyldighet av synnerlig vikt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare