Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-02, 22:19
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sofie Visa inlägg
Jag vet att beslut fattats av ordföranden där han fått det att låta som att han har haft alla andra på sin sida, tystnaden från de andra beror oftast på lojalitet. Kan tystnad räknas som medgivande om alla i styrelsen tagit del av ordförandens beslut i mail och väljer att ingenting säga?

Jag behöver se fler relevanta lagtexter inom bostadsrättslagen, lagen om ekonomiska föreningar och årsredovisningslagen.
LEF kap 13 behandlar frågor om skadestånd.
Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 21:21
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ledamöterna har solidariskt ansvar. Ansvar utkrävs i enighet med skadeståndslagen, brottsbalken eller årsredovisningslagen.

Alltså krävs uppsåt, brottsligt uppsåt eller grav oaktsamhet för att ansvar skall kunna utkrävas.

Slarv, ointresse eller dåliga affärer är inte olagligt.
Styrelsen kan alltid försvara sig med att det berodde på slarv och ointresse. Även det borde medföra konsekvenser.

Citat:
Enligt bostadsrättslagen, lagen om ekonomiska föreningar och stadgar är alla ledamöter ansvariga för de beslut de varit med och fattat.
Beslut kan ha tagits utan att det är protokollfört.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sofie Visa inlägg
Jag vet att beslut fattats av ordföranden där han fått det att låta som att han har haft alla andra på sin sida, tystnaden från de andra beror oftast på lojalitet. Kan tystnad räknas som medgivande om alla i styrelsen tagit del av ordförandens beslut i mail och väljer att ingenting säga?
Det är oftast de som är tysta som kommer undan allt!
Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 22:37
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Styrelsen kan alltid försvara sig med att det berodde på slarv och ointresse. Även det borde medföra konsekvenser.
Jag kan förstå din reaktion, men tänk då ett steg till.

Vem vill ta på sig ett styrelseuppdrag?

Hur högt måste vi arvodera våra ledamöter för att de skall ta på sig detta större ansvar?

Citat:
Det spelar ingen roll. Finns inget nedtecknat beslut, så är styrelsen ansvarig.
Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 23:15
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Citat:

Jag kan förstå din reaktion, men tänk då ett steg till.

Vem vill ta på sig ett styrelseuppdrag?
1. Jag upplever idag att styrelseuppdraget (överlag) inte fungerar och att stämman blir överkörd. För att det ska bli bättre ordning måste det också bli konsekvenser, idag måste man samla 10 % av medlemmarna, och driva frågan hos domstol, inget man vill eller orkar, kostar om man förlorar och inte lyckas bevisa sin sak.

2. Polisanmäla är också ett alternativ, men inte alltid så lätt.

Citat:
Hur högt måste vi arvodera våra ledamöter för att de skall ta på sig detta större ansvar?
Jag tror inte att det är frågan om arvodet som styr ansvarsfrågan.

Citat:
Enligt bostadsrättslagen, lagen om ekonomiska föreningar och stadgar är alla ledamöter ansvariga för de beslut de varit med och fattat.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Citat:
Det spelar ingen roll. Finns inget nedtecknat beslut, så är styrelsen ansvarig.
Hur bevisar man det när styrelsen är lojal mot varandra?
Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 23:27
Yotta-medlem

Standard

@Dia: Nu lyckades du helt med att inte svara på mina frågor. Istället drog du åt tumskruvarna ytterligare med polisanmälan och "konsekvenser". Försök igen, tänk ett steg längre:

1) Vem vill ställa upp på ett styrelseuppdrag?

2) Hur påverkar det arvodets storlek när risken för konsekvenser ökar för ledamöterna?

Citat:
Hur bevisar man det när styrelsen är lojal mot varandra?
Har föreningen ingått ett avtal som är negativt för föreningen (köpt en vara/tjänst osv) så är ledamöterna ansvariga alldeles oavsett om det saknas ett beslutsunderlag eller om de tiger som muren. Lagen är tydlig och skonar ingen.
Svara med citat
Gammal 2015-05-20, 23:37
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
@Dia: Nu lyckades du helt med att inte svara på mina frågor. Istället drog du åt tumskruvarna ytterligare med polisanmälan och "konsekvenser". Försök igen, tänk ett steg längre:

1) Vem vill ställa upp på ett styrelseuppdrag?
Tycker du att vi ska anpassa lagen efter vilka som vill ställa upp på styrelseuppdrag? Då kan vi alla lika gärna bli hyresgäster.

Citat:
2) Hur påverkar det arvodets storlek när risken för konsekvenser ökar för ledamöterna?
Jag tror inte att arvodet styr den frågan. Skulle ett högre arvode förändra risktagandet?
Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 11:03
Yotta-medlem

Standard

@Dia

Jag förstår mycket väl att du har svårt att ta till dig frågeställningen. Försök så här:

Vi har bostadsrättsföreningar. De ägs gemensamt av de boende. Föreningen behöver företrädas på något vis. Lagstiftaren har bestämt att det skall vara en styrelse som utses av och består av de boende själva. Styrelsen skall arbeta för föreningens och alla medlemmars intresse.
Idag har många föreningar svårt att få ihop folk som ställer upp på för val till styrelsen.

Ställ dig själv dessa frågor:

1) Skulle du kunna ställa upp idag till de villkor som råder nu?

Sedan lägger du till dina egna förslag. Med polisanmälan och konsekvenser.

2) Skulle du ställa upp enligt dina egna nya krav?

3) Skulle du acceptera att ställa upp till samma låga arvode i båda situationerna?

Svarar du JA, då har du att bevisa det genom att ställa upp för val till styrelsen. Svarar du NEJ så är dina förslag dåliga.
Svara med citat
Gammal 2015-05-21, 12:00
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
@Dia

Lagstiftaren har bestämt att det skall vara en styrelse som utses av och består av de boende själva.
I styrelsen går det även att ha andra än de boende om stadgarna medger det.
Svara med citat
Gammal 2017-05-01, 15:50
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
@Dia

Jag förstår mycket väl att du har svårt att ta till dig frågeställningen. Försök så här:

Vi har bostadsrättsföreningar. De ägs gemensamt av de boende. Föreningen behöver företrädas på något vis. Lagstiftaren har bestämt att det skall vara en styrelse som utses av och består av de boende själva. Styrelsen skall arbeta för föreningens och alla medlemmars intresse.
Idag har många föreningar svårt att få ihop folk som ställer upp på för val till styrelsen.

Ställ dig själv dessa frågor:

1) Skulle du kunna ställa upp idag till de villkor som råder nu?

Sedan lägger du till dina egna förslag. Med polisanmälan och konsekvenser.

2) Skulle du ställa upp enligt dina egna nya krav?

3) Skulle du acceptera att ställa upp till samma låga arvode i båda situationerna?

Svarar du JA, då har du att bevisa det genom att ställa upp för val till styrelsen. Svarar du NEJ så är dina förslag dåliga.
Ja det skulle jag göra. Har i olika omgångar försökt att få en plats i styrelsen, ibland har jag valt att avstå. Ingen idé att förklara alla turer.

Harald, alla kan bli polisanmälda, det är inte bara styrelsemedlemmar. Vi är inte intresserade av att bo i bostadsrätt längre, det är odemokratiskt, säljer så fort vi blir erbjudna hyresrätt i Stockholms län.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vem är ekonomiskt o juridiskt ansvarig? Evlys Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2013-04-14 02:12
Vem är juridiskt ansvarig? Evlys Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2013-03-04 10:35
Arvode till styrelse eller sänkt månadsavgift? sten Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2012-10-30 13:07
Stambyte i brf, ska styrelse eller stämma besluta ? gosta_n Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2011-01-07 18:07
Flytt av sophus, styrelse eller stämma? Mazchi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2009-02-04 18:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare