Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-16, 10:33
Magica Magica är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Du borde kunna göra så att du direkt på stämman kommer med ett motförslag till styrelsens förlag.
Sedan får stämmoordföranden göra en propositionsordning med styrelsens huvudförslag och ditt motförslag.
Detta förutsätter förstås att man har en stämmoordförande som kan hantera detta på ett korrekt sätt.
Det finns flera exempel i kapitlet "Stämmoteknik" i Björn Lundens bok "Bostadsrätt".
Men kan jag göra detta själv trots att jag är medlem i styrelsen? Det märks verkligen nu att jag sitter på dubbla stolar när vi emellanåt har en styrelse som inte vill jobba för medlemmarnas bästa. Iofs så har vi ju olika bilder inom styrelsen om vad som är för medlemmarnas bästa.
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 10:55
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det är ju inte alltid som man är enig inom styrelsen, och då kan jag inte se något hinder mot att stämman får avgöra saken.
Först ska man tydligen rösta om ifall stämman antar ditt förslag som motförslag, och sedan rösta på styrelsens huvudförslag och ditt motförslag.

Huruvida det är möjligt för en styrelse att gå ut med två förslag är jag osäker på. Någon annan kanske kan svara på det ?
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 12:11
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det är ju inte alltid som man är enig inom styrelsen, och då kan jag inte se något hinder mot att stämman får avgöra saken.
Först ska man tydligen rösta om ifall stämman antar ditt förslag som motförslag, och sedan rösta på styrelsens huvudförslag och ditt motförslag.

Huruvida det är möjligt för en styrelse att gå ut med två förslag är jag osäker på. Någon annan kanske kan svara på det ?
Det borde vara möjigt för styrelsen att säga till stämman att nu har vi diskuterat de här två förslagen i styrelsen men inte kommit överens. Vi ber stämman att fatta beslut om saken, att rösta för endera av de två förslagen eller att komma med andra förslag.
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 12:18
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé extra stämma

Yrkandet skrivs som en motion samt bifogas namnen på de som yrkar. En ledamot i styrelsen skriver på "mottagit denxxxx." /Jag antar att så skett!

OBS!
Det är minoritetens Dagordning som skall genomföras. Styrelsen eller ordförande får inte ändra! Allt hänger på att Dagordningen finnes i Yrkandet.
Saken är klar!

Yrkandet exempel:

Med anledning av att det råder olika uppfattningar om huruvida stämmobeslut XX-XX-XX, godkänt i Protokoll XX-XX-XX fortfarande skall gälla yrkar vi att styrelsen kallar till extra stämma enligt Dagordningen nedan:

Dagordning:

1. Val av ordförande för stämman. (Här kan valberedningen föreslå)
2. Anmälan av ordförandes val av protokollförare (ök med ordförande, det kan ni som yrkar föreslå ordförande, t ex sekreteraren i styrelsen om ni önskar det.)
3. Godkännande av röstlängd
4. Fastställande av Dagordningen
5. Fråga om kallelsen behörigen skett
5. Beslut: - att föregående stämmas fattade beslut skall gälla mark....

Jag förstår inte varför båda argumenten skall upp på stämman?
Ni har ett beslut sedan tidigare och ni vill nu att stämman skall besluta att detta skall gälla, eller inte.
Den som inte vill verkställa stämmans beslut har inget i en styrelse att göra!

Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 13:13
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Förtydligande,

Jag skrev:
Citat:
"Ni har ett beslut sedan tidigare och ni vill nu att stämman skall besluta att detta skall gälla, eller inte."
Minoriteten argumenterar givetvis för att det skall ändras, dvs ändring av tidigare beslut!

Jag skrev:
Citat:
"Den som inte vill verkställa stämmans beslut har inget i en styrelse att göra!"
Jag avser förstås det nya beslutet!

Däremot tror jag inte det är lönt att argumentera för tidigare missförhållanden. Det beslutet skulle ni har klandrat då.
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 14:49
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Magica Visa inlägg
Men kan jag göra detta själv trots att jag är medlem i styrelsen? Det märks verkligen nu att jag sitter på dubbla stolar när vi emellanåt har en styrelse som inte vill jobba för medlemmarnas bästa. Iofs så har vi ju olika bilder inom styrelsen om vad som är för medlemmarnas bästa.
Jag har just läst igenom tråden. Det är något om staket och boende på nedre botten som aldrig förklaras. Det kan jag uppenbarligen inte ta ställning till.

Sedan är det en ordf. som du anser leder föreningen genom härskarteknik och så skall givetvis inte ett ordförandeskap utövas. Fast exempel saknas, bortsett ifrån att du inte hann begära votering, Magica.

Men nu i den senaste postningen talar du om medlemmarnas bästa som förbigås, vilket heller inte belyses innebörden av.

Du har också fått många bra svar, fast generella och utgående ifrån dessa svarandes dåliga erfarenheter av hur HSB föreningar sköts.

Jag skulle gärna ta ställning och ge dig ett svar men vet inte längre vad jag ska ta ställning till?

Vilka medlemmars bästa handlar det om? De som bor på nedre botten? Eller de övriga. De som vill ha staket eller de som motsätter sig detta? De som vill ha ordf. kvar eller de som bli av med honom?

Och sist men inte minst, handlar det om att medlemmars bästa skall gå före föreningens?
Jag kan faktiskt inte längre förstå denna tråden.
Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 22:42
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
... så måste jag om jag inte utåt sett säger att jag står bakom majoritetsbeslutet från styrelsen också ställa min styrelseplats till förfogande på extrastämman. Stämmer verkligen detta ... ?
Nej, naturligtvis inte. Är man helt oense med styrelsens majoritet, och det handlar om en viktig fråga, då ska man följa sitt eget samvete och vara lojal mot sig själv och mot medlemmarna, och inte mot styrelsemajoriteten. Man har heller ingen skyldighet att stödja eller rösta med styrelsemajoriteten, utan man ska stå för sin egen åsikt, och förhoppningvis få andra medlemmar med sig. Om man vill ha en förändring. Lyckas man inte har man full rätt, och även en moralisk skyldighet, att fortsätta kämpa för sin sak i styrelsen, även om man är i minoritet. Bara man orkar...
Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 11:11
Magica Magica är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Jag har just läst igenom tråden. Det är något om staket och boende på nedre botten som aldrig förklaras. Det kan jag uppenbarligen inte ta ställning till.

Sedan är det en ordf. som du anser leder föreningen genom härskarteknik och så skall givetvis inte ett ordförandeskap utövas. Fast exempel saknas, bortsett ifrån att du inte hann begära votering, Magica.

Men nu i den senaste postningen talar du om medlemmarnas bästa som förbigås, vilket heller inte belyses innebörden av.

Du har också fått många bra svar, fast generella och utgående ifrån dessa svarandes dåliga erfarenheter av hur HSB föreningar sköts.

Jag skulle gärna ta ställning och ge dig ett svar men vet inte längre vad jag ska ta ställning till?

Vilka medlemmars bästa handlar det om? De som bor på nedre botten? Eller de övriga. De som vill ha staket eller de som motsätter sig detta? De som vill ha ordf. kvar eller de som bli av med honom?

Och sist men inte minst, handlar det om att medlemmars bästa skall gå före föreningens?
Jag kan faktiskt inte längre förstå denna tråden.
Jag har varit lite luddig och det ber jag om ursäkt för. Grejen är den att det är så otroligt många problem i vår styrelse att allting flätas ihop i ett. Jag ska försöka sammanfatta så gott det går. Jag har också använt mig av forumet för en kanal att ösa ur mig frustration över hela situationen vilket ocks kan ha förvärrat tydligheten i mina inlägg och mina frågor.

*Vi har extrastämman, där styrelsen är oense, några anser att gällande regelverk ska vara kvar, andra anser att det bör förändras utifrån medlemmarnas önskemål. Dvs vi har varit ute och pratat med alla medlemmar som är direkt berörda av regelverket dvs de som bor på bottenplan. Vi har även pratat med de som bor högre upp i husen vad de anser och de vi har pratat med är egentligen inte så intresserade av vad deras grannar gör med marken utanför sina lägenheter då de har sina balkonger. Det finns inga medlemmar som är emot staket i olika former, det är endast ordf som är emot olika sorters staket samt en ledamot i styrelsen som tycker att om man vill ha en fin trädgård får man köpa hus, inte bosätta sig i lägenhet på bottenplan.

* vi har stämmoordf (som också kommer vara ordf på extrastämman) han är någon höjdare inom hsb och kör racet rakt ut med att inte hinna låta folk få säga sin mening på stämman utan bara bankar igenom styrelsens förslag innan medlemmar hinner uttrycka att de har ändringsförslag. Denna gången kommer jag dock kräva att han ska förklara för alla boende hur en stämma ska gå till och hur man gör för att göra tilläggsförändringar. Stämmoordf är också föreningsvald revisor och kompis med ordf i föreningen

* Vi har vår ordf. Som inte bor i området, som har suttit ordf iaf senaste 6 åren och innan dess varit ledamot i styrelsen. Han är upplärd av en annan höjdare inom hsb och problemet är väl egentligen att han struntar fullständigt i förslag som nya ledamöter lägger fram, blir vansinnig och väldigt oförskämd när man ifrågasätter sanningshalten i saker han påstår, trots att man själv varit i kontakt med hsbs medlemsjurister, då hänvisar han bara till revisorn och "sina" jurister. Allt engagemang från medlemmars och styrelseledamöters sida motarbetas och argumenteras bort. Han har dessutom hsbs styrelserepresentant och två andra ledamöter i styrelsen med sig alltid så han är i konstant majoritet. Han ignorerar mail, håller hårt i alla pärmar så ingen kommer åt dem, han pratar över huvudet på både medlemmar och styrelseledamöter och förslag röstas aldrig om på styrelsemötena så man kan inte heller reservera sig mot ett beslut. Han har i princip avskaffat suppleanterna då han menar att suppleanten ska rösta som den ordinarie skulle ha gjort, när vi protesterade har han infört "poströstning" för de styrelseledamöter som inte kan komma. Jag har också fått direkt förklarat för mig att jag inte är önskvärd i styrelsen och borde ställa min plats till förfogande då jag hela tiden ifrågasätter och vill veta mer, samt att jag litar inte på att han kan allt det han säger.

Jag är generellt inte emot Hsb, jag har fått bra stöd från deras jurister, det jag ser som problematiskt är att det sitter en liten klick inflytelserika folk i hsb i den här stan som styr föreningarna med järnhand och där medlemsengagemang motarbetas.

Jag kommer förmodligen också ställa min plats till förfogande på extrastämman då jag helt enkelt inte orkar mer, jag spenderar mycket av min tid i telefon med bygnadsnämnder, jurister, andra hsbordf, trädgårdsmästare, you name it. Jag får nog inse att jag mött min överman och istället ligga lågt och lämna in motioner till stämmor och hoppas på att han någon gång framöver blir ersatt som ordförande och vi får någon som månar om föreningen (dvs medlemmarnas) bästa.

Hoppas jag har klargjort lite luddigheter. Nu ska jag återigen ringa juristerna för att klara upp lite dubbla budskap jag fått inför extrastämman
Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 12:10
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Tack. Det gör det hela enklare att svara på.
Skrev ett svar jag av misstag raderade. Återkommer med ett nytt.
Sitt kvar i styrelsen.
Försök att dela upp frågan om staketen så att de först får klartecken. Utseendet är en separat fråga.
Styrelsen skall inte ha en egen åsikt på stämman i denna fråga ifall det inte hindrar styrelsen i sitt ordinarie arbete på annat sätt. Var styrelsemedlem får sätta sig i publiken och ha en åsikt på samma sätt som andra.
Den här tråden kan öppna fler perspektiv http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=17287
Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 13:22
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Tummen upp

Jag förstår att du har en mycket jobbig sits, Magica, men jag hoppas ändå att du orkar stanna kvar i styrelsen. Det finns väl någon mer som tycker som du, eller? Jag har varit inblandad i några liknande fall, och det går ofta att få en förändring til stånd, ibland fortare än man tror. Men man behöver ofta hjälp och stöd av någon (utifrån).
Citat:
* vi har stämmoordf (som också kommer vara ordf på extrastämman) han är någon höjdare inom hsb och kör racet rakt ut med att inte hinna låta folk få säga sin mening .... Stämmoordf är också föreningsvald revisor och kompis med ordf i föreningen
Det här är inte bra, inte alls bra, att "en höjdare från Hsb" är revisor, och är stämmoordförande. Och det blir inte bättre av att dom är "kompisar". Det verkar vara ett solklart fall av jäv. I detta fall borde man istället försöka hitta (föreslå) en annan, i verklig mening oberoende, mötesordförande för stämman. Sådana finns. Och byta revisor.

Citat:
* Vi har vår ordf. Som inte bor i området, som har suttit ordf iaf senaste 6 åren och innan dess varit ledamot i styrelsen.
Det här verkar ännu märkligare. Vad innebär det att han inte "bor i området", har han flyttat? Det är ju mycket olämpligt att ha en sådan ordförande, särskilt som han inte uppskattas av alla. Att Hsb-representanten stödjer detta är en skandal (men tyvärr inte ovanligt).

Lösningen på alla dessa problem är att hela eller delar av styrelsen måste bytas ut. Särskilt ordföranden borde bytas, om han inte längre bor i föreningen. Det bör inte vara så svårt, med lite tur och uthållighet, och lite hjälp. Finns ni i Skåne kan jag hjälpa er, annars finns det säkert någon utomstående som kan hjälpa er. Det behövs någon med kunskap och erfarenhet, som kan matcha er ordförande och "gänget" kring honom.

Så avsäg dig inte din plats, du kommer att behövas! (som ny orförande?!).

Senast redigerad av Borättexperten: 2012-08-29 klockan 16:06.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Max tid som styrelseledamot. dexter303 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-04-03 16:13
Styrelseledamot och vicevärd i brf stephan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-09-29 19:10
Extern styrelseledamot i brf Bobbadillan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2011-08-16 13:03
Hur mycket/lite ska en styrelseledamot göra? Feligonde Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-02-11 15:59
Ersätta styrelseledamot, krävs extrastämma? IngvarF Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-30 10:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare