Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-03, 08:27
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Magica Visa inlägg

Vår jävla ordförande alltså! Han hävdar (via telefon så vi har inte skriftligt på det, måste skaffa en app som kan spela in) i samtal med min sambo att det inte alls kan bli någon extrastämma då det var ett 100%-beslut på stämman, då kan ingen extrastämma riva upp det.
Här har ordföranden fel. Ett stämmobeslut, oavsett med vilken majoritet beslutet tagits, går att riva upp genom ett nytt stämmobeslut.
Det senast tagna stämmobeslutet är det som gäller.

Om styrelsen vägrar att kalla till extrastämma finns ju möjligheten med att en representant från Länsstyrelsen håller i extrastämman.
Fast då blir det en kostnad för detta som debiteras föreningen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 10:30
Magica Magica är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Här har ordföranden fel. Ett stämmobeslut, oavsett med vilken majoritet beslutet tagits, går att riva upp genom ett nytt stämmobeslut.
Det senast tagna stämmobeslutet är det som gäller.
Det är så jag tänker också. Jag blir sjukt förbannad på alla dessa argument jag stöter på där lagar och regler förvrängs hela tiden. Man ska väl fan inte behöva vara jurist för att bo i brf
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 02:27
Brf-Haren Brf-Haren är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Stämman er højeste beslutningsorgan i en BRF, og stämman, også en ekstra stämma, kan afholdes af föreningens medlemmer når de ønsker det, også uden styrelsen, hvis ikke styrelsen ønsker at deltage, og hvad stämman beslutter skal gælde, også om I som medlemmer ønsker at vælge en ny bestyrelse, længere er den ikke, magten ligger hos medlemmerne.

Styrelsen skal følge alle påbud som gives på stämman!, styrelsen arbejder for föreningen, ikke omvendt.

Styrelsen för Brf. Haren.
Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 18:20
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
OBS! OBS! OBS! Extrastämma MÅSTE hållas

Ja, saken är faktiskt solklar. Om ni har 10% medlemsunderskrifter, och ett skriftligt förslag på vad som ska tas upp på extra-stämman. Då är det bara att lämna det till styrelsen (ordföranden) som MÅSTE kalla till denna extrastämma INOM FJORTON DAGAR. Sker inte detta, ska man kontakta länsstyrelen, som då kommer se till att extrastämman kommer sammankallas. (Lag om ekonomiska föreningar 7 kap. § 5-8)

Ett tips: begär inte bara att den aktuella frågan ska behandlas, utan att även nyval av styrelse ska ske.
Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 19:42
Brf-Haren Brf-Haren är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Citat:
Ett tips: begär inte bara att den aktuella frågan ska behandlas, utan att även nyval av styrelse ska ske.
- ja det er meget vigtigt, som Borättexperten skriver, for på ekstra stämman må der kun behandles det som står i indkaldelsen, så husk at få alt med som I ønsker behandlet, inden I begynder at samle min. 10% af medlemmernes underskrifter.

Styrelsen för Brf. Haren.
Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 15:55
Duktig medlem

Standard

Citat:
Risken med det är att ordf blir kvar och vi andra får gå, han har många "gamla" boende som fortf tycker det är skönt att han ordnar allting. Vi lobbar just nu järnet för att ersätta honom på nästa ordinarie stämma istället. Som det är just nu finns ingen valberedning utan den kommer att utses så fort vi får tag på någon som vill. Jag har pratat med en granne som kan stänka sig att ev vara valberedning och hon är relativt nyinflyttad och ordf har inget inflytande över henne. Vår ordf har även "hotat" mig med att om vi inte kan jobba inom styrelsen så måste styrelsen upplösas, så har vi tur så väljer han att gå självmant snart.

Nu har vi iaf mer än tio procent påskrifter (20 st av 96 lägenheter varav 42 lght är direkt berörda) vissa lägenheter har dock dubbla medlemskap och några var osäkra på vem i deras familj som var medlem så vi samlade in så många vi kunde. Nu ska vi kopiera listan och posta till ordf och resten av styrelsen så att vi får igång det här.

Jag vet att kallelsen måste gå ut senast två veckor efter att vår begäran kommit in till styrelsen, Men finns det någon "bortre gräns" när stämman skall inträffa? Jag vet hur kalleseförfarandet funkar (senast en v innan extrastämman) men kan ordf skjuta på själva stämman hur länge som helst?
Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 16:45
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Bli av med ordförande

Ni bör arbeta för att styrelseledamöterna utser annan person till ordförande.'
Det är ledamöterna i styrelsen som vid konstituerande möte väljer (utser) ordförande. Det lönar sig i slutändan att i förväg utse en som är förberedd på att ta över.

Om ordförande föreslår sig själv och övriga ledamöter tiger. Ja, då sitter ni kvar med Svarta Petter.

Ni bör inte utse valberedning själv. Det krävs stämmobeslut på vem som skall vara det.
Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 20:24
Duktig medlem

Standard

Men hur gör man om inte stämman inte kan utse en valberedning då? Så som hände på vår senaste stämma.
Svara med citat
Gammal 2012-07-07, 23:19
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Utan valberedning

Kanske kan ni göra som vi gjorde på en stämma. Då hade valberedningen strax före hoppat av.

Stämmans ordförande gick igenom vilka namn som hade tid kvar.
De övriga röstades fram efter förslag på stämman. Då röstades det även fram en valberedning. Kanske kan ni föreslå en ordförande för mötet.Det är jag osäker på när ni inte har valberedning. I vilket fall kan ni förbereda ordförande på problemet. Hos oss sköttes inröstningen jättebra.

Glömde sist din fråga angående tidsbegränsningar, se kap 7 LEF.
När ni lämnar in yrkandet om extra stämma är det säkrast att ni får mottagningsbevis påskrivet av någon i styrelsen. Styrelsen skall därefter skicka ut kallelse till medlemmarna inom 14 dagar från den dagen, se §5. Stadgarna anger här hos oss att extra stämma skall hållas inom 3 månader.
§8. Kallelsen utfärdas senast en vecka före extra stämman.

Vi fick hjälp hos länsstyrelsen och de var väldig lätt att tala med. De kan kalla till stämma om styrelsen vägrar samt tror jag också att de kan bistå med ordförande för mötet om det är problem.
Jag hoppas dina grannar uppskattar och tackar för det du gör för dem.

(LEF: Lagen om ekonomiska föreningar är jätteviktig.)
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 01:31
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Magica Visa inlägg
Jag vet att kallelsen måste gå ut senast två veckor efter att vår begäran kommit in till styrelsen, Men finns det någon "bortre gräns" när stämman skall inträffa? Jag vet hur kalleseförfarandet funkar (senast en v innan extrastämman) men kan ordf skjuta på själva stämman hur länge som helst?
Ska man tolka LEF så måste stämman hållas inom 4 veckor efter att kallelsen skickats ut. (7 kap. 8§)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Max tid som styrelseledamot. dexter303 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-04-03 16:13
Styrelseledamot och vicevärd i brf stephan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-09-29 19:10
Extern styrelseledamot i brf Bobbadillan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2011-08-16 13:03
Hur mycket/lite ska en styrelseledamot göra? Feligonde Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-02-11 15:59
Ersätta styrelseledamot, krävs extrastämma? IngvarF Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-30 10:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare