Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-17, 14:10
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Lagar och mygel!

Jag har skrivit till "Uppdrag granskning" och berättat min historia. Det är så mycket oegentligheter att jag antar de tror att jag ljuger. Jag har även tagit upp avsaknaden av en granskande myndighet.

Om fler skriver och berättar sin historia kanske detta kommer att komma upp i media, något som vore bra för oss.

Därför hoppas jag att så många som möjligt skriver till uppdrag granskning och berättar!

http://svt.se/ug/20110811153138/tips...rag_granskning

Var saklig och kortfattad!
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 16:03
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard mission impossible

Bra att försöka med ögonöppnare hur det går till i bostadsSverige.
Tyvärr har det gått så långt att boendet har blivit "en helig ko".

Annat kan jag inte tolka media, politikers slutenhet i det som verkligen berör alla.
Utom möjligen någon som bott i en bil, eller en koja i skogen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 17:26
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Generad Mygel

Maris, jag är enig med dig och allt är förfärlig. Jag är tyvärr övertygad om att ändringen måste starta nedifrån. Den tid är förbi då det räckte med att ropa HJÄLP så kom folhemmets pappa och la livet tillrätta. Vi måste nog numera samla oss i föreningarna och ställa krav på granskning av förvaltningsdelen i revisionen, både vem som granskar och hur det presenteras. Så tror nu jag.

Allt som sker kan ske därför att ingen kontroll finns. Det finns brott i mängder dokumenterade här på forumet, men vi har inga brottslingar. Jag hade en idé för någon vecka sen och skrev en tråd här om internrevisor. Mitt syfte var att samla exempel och föreningsnamn, sammanställa och publicera eller presentera det.

Samarbetet i föreningarna saknas och vilka som är skyldiga till det måste fram. Vart man än vänder sig så frågar de, hur många har du med dig?
Ensam är inte stark i en ek förening, utan det måste till samarbete.

Ledsen
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 19:59
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Generad Ang försök att stoppa mygel

Maris, nu når jag i efterhand läst vad jag skrev så inser jag att jag utelämnat något viktigt.

Jag och flera här där jag bor har försökt med Uppdrag granskning. De hade då många kommuner som de granskade. Jag har försökt med Kaliber, Kalla Fakta, 2 ggr med Polisen, skrivit till revisor, ja det har flera gjort och vi får inte ens ett svar. En journalist på dn var intresserad. men han försvann. ...

Jag hoppas ditt är tydligare än vårt som ev är sveriges största har jag hört av advokater som inte kan ta det, för att det dels handlar om felaktigt upphandlig, stora belopp utan konkurrens, fusk med dagordningar på stämma, hot från ordförande om trakasserier, mm. Det här kan inte advokater greppa för det visar hur en förvaltare åker slalom mellan paragraferna. Lst var inkopplat, men yrkandet om granskning ramla ur dagordningen, hoppsan.

Jag vill verkligen att du får framgång. Jag behöver också se att det fungerar någonstans i träsket.
Är det nåt jag kan bidra med så klockerent gör jag det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mygel, alla blundar stephan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-12-17 17:44
Lagar för brf - Diskriminering stephan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-10-29 18:43
Nya lagar för bostadsrätter - Den ekonomiska planen Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-11-23 19:56
Mera Mygel i HSB Malmös valberedning Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-04-22 14:57

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare