Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-14, 11:07
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag anser nog att vi säger samma sak alla och slår in öppna dörrar. Men finner den som justerar ett protokoll att det innehåller uppenbara felaktigheter så bör detta påpekas och inte enbart konstateras vara korrekt efter vad som utspelades på mötet. Felaktigheter kan rättas på nästa möte. Men endast ifall de uppmärksammas,
Av den anledningen är det bra att utkast cirkulerar före justeringen. Då kanske kommentarer till mötet kan bifogas. Men att ändra felaktigheter, ex. sakfel, och sedan justera detta som korrekt, är förkastligt. Då har man skapat vanor som bäddar för korruption.
Det är endast svenskar som tror att korruptionen är mindre i Sverige än i andra länder.
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 11:26
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

En justerare har ju möjlighet att ange en avvikande mening om vad som sagts på styrelsemötet. Antingen i en bilaga till protokollet, eller direkt i protokollet om det får plats där.
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 12:45
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vad innebär justering av protokoll?

Ja, vi kanske säger ganska lika saker, men det kan ändå vara viktigt att reda ut begreppen.
Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Men att ändra felaktigheter, ex. sakfel, och sedan justera detta som korrekt, är förkastligt.
En justering innebär vad Gusten skriver här ovan, inte att man godkänner det som står i protokollet som korrekt.
Man undertecknar protokollet med de tillägg man gjort i protokoll eller i bilaga.

Vill passa på att slå hål på den myt som HSB har spridit i snart hundra år. Det går alldeles utmärkt att justera (lägga in ändringar) i protokollet, och det finns inget som helst krav på att tillägg/ändringar ska göras i en bilaga. Det är justeraren som enskilt bestämmer hur justeringen ska göras.

Vill på intet sätt förringa korruptionen i Sverige. Den är garanterat mer omfattande än vad de flesta tror. Men Sverige ligger rätt bra till.

De mest korrupta länderna i världen;
1. Somalia (2009-2010 = Somalia, #1)
2. Nordkorea (2009 = #? - 2010 = Myanmar, #2)
3. Myanmar (2009 = #3 - 2010 = Afghanistan, #3)
4. Afghanistan (2009 = #2 - 2010 = Iraq, #4)
5. Uzbekistan (2009 = #7 - 2010 = Uzbekistan, #5)
6. Turkmenistan (2009 = Chad, #6 - 2010 = Turkmenistan, #6)
7. Sudan (2009 = #4 - 2010 = Sudan, #7)
8. Irak (2009 = #5 - 2010 = Chad, #8)
9. Haiti (2009 = #10 - 2010 = Burundi, #9)
10. Venezuela (2009 = #? - 2010 = Guinea, #10)

Karta över korruptionen i världen
Kanada (1), Finland (2), Danmark (2) Sverige (4), Norge (6), Australien (8), USA (10) ligger bäst till.

Men då ska man veta att det garanterat inte tagits med i beräkningarna vad som händer inom bostadsorganisationerna i Sverige.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-14 klockan 13:01.
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 13:05
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Man kan inte jämföra justerarens och protokollskrivarens roller som väljs på en stämma för att skriva och justera ett stämmoprotokoll med förfarandet hur ett styrelseprotokoll ska hanteras.

Styrelserna har väldigt stor frihet att bestämma själva hur protokollen ska utformas och vad de ska ha för innehåll. Någon justerare behöver överhuvudtagen inte utses om hela styrelsen hjälps åt med att formulera det finala protokollet som ska utgöra underlag för det fortsatta styrelsearbetet. Viktigast är att alla beslut är korrekt dokumenterade.

Medge att det varken är lämpligt eller möjligt att återge allt som yttras på ett styrelsemöte. Är kravet så högt ställd bör alla möten spelas in på band. Vi har haft sekreterare som har skrivit långa romaner efter varje möte som ingen orkade läsa. Korta koncisa protokoll som endast tar med det väsentliga är att föredra tycker jag.

Styrelseprotokollen kan knappast förhindra korruption. En korrupt styrelse anpassar protokolen så att eventuellt mygel inte ska kunna avslöjas. Är protokollen dessutom ”hemliga” är det så gott som fritt fram för mygel och korruption.
Gammal 2012-06-14, 13:12
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det kanske är så enkelt att protokollföraren och justeraren kommer från olika kulturer vad gäller hur man gör med protokollen. Justeraren tror sig "äga" protokollet tills det är justerat och känner sig förbigången om hela styrelsen fått ta del av ett ojusterat protokoll. Sekreteraren tar för givet att hela styrelsen är intresserad av att få protokollet så snabbt som möjligt, även ett ojusterat dito.

Det är alltid bra att man diskuterar från början i en styrelse hur man vill att gången ska vara. Är det OK med alla att ojusterade protokoll sänds ut med tanke på snabbheten eller ska man vänta på justerade protokoll för att säkra att det bara cirkulerar helt klara protokoll.

Jag är sekreterare sen länge i en styrelse och när jag började med det var vår kultur att protokollen cirkulerade per post tills de var justerade och klara och sen skickades kopior per post till hela styrelsen.
Med tiden har vi ändrat kultur och nu mailar jag protokollet så snart det är klart till alla för synpunkter. Kommer det synpunkter ändras protokollet för det mesta. Sen skrivs det under och justeras det på nästkommande möte. Det fungerar bra för oss.
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 16:26
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Ja, vi kanske säger ganska lika saker, men det kan ändå vara viktigt att reda ut begreppen.

En justering innebär vad Gusten skriver här ovan, inte att man godkänner det som står i protokollet som korrekt.
Man undertecknar protokollet med de tillägg man gjort i protokoll eller i bilaga.
Sällan har jag deltagit i en diskussion som bjudit på större överraskning.
Det är uppenbart att man tar en hel del för givet, utan att säkert veta.

Under mitt yrkesliv har jag skrivit under 100-tals protokoll (sant!) i den tron att det som står här är korrekt, i den meningen att det beskriver vad som skett (i stora drag), och vilka beslut man tagit.
Protokoll i detta sammanhang (bostadsrättsföreningar) skrivs vanligtvis (tror jag)under av sekreterare och ordförande (justerare).
Som sekreterare har jag "förstått" att man med sin underskrift har (gått i god för) att det man skrivit beskriver korrekt vad som hänt på mötet, (trodde jag).
Mao att man bekräftat riktigheten i vad som står i protokollet.
Om hela styrelsen fått granska produkten och ändra/justera/ godkänna, bör sekr kunnat känna sig trygg.
Har någon begärt att få avvikande mening inskrivet på någon punkt under sammanträdet, ska givetvis även detta skrivas in. (Däremot inte om man vill ha det inskrivet i efterhand). Då får man nog kräva att saken tas upp på nytt (vilket inte är någon självklarhet).
Om då även justeringsmannen ( ordf) slutligen skriver under bör det kunna tolkas (även av domstol) som att man är överens om vad som står i protokollet.
I protokoll förda i vår förening står alltid ordföranden som "justeringsman".
Har han skrivit på vill jag nog påstå att därmed gäller att han sagt att protokollet är ok.
Jag vill t o m säga att allt annat är orimligt.
Men jag har haft fel förr
Det är därför det är så intressant med diskussionerna på forat.
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 16:45
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Protokoll och justering

Men är något du säger här motstridigt till vad jag eller någon annan sagt?

Fast systemet som det ser ut idag fungerar inte i praktiken.

Om någon justerare har avvikande åsikt än vad som står i protokollet, vems åsikt är då den rätta, och vilket beslut är det som gäller?

Ingen vet, och ingen kan svara på varken detta eller tillhörande frågor.

För stämmoprotokoll så vet jag däremot vad som gäller i praktiken (vilket inte stämmer med lag), och det är att det blir vad styrelsens protokollförare skrivit på stämman som gäller, oavsett hur fel det är.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 17:55
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Men är något du säger här motstridigt till vad jag eller någon annan sagt?
Citat:
Den här radens slutsats strider både mot vad jag tror om justeringens betydelse, men också mot min tolkning av vad Gusten säger.
Jag blir svettig vid tanken på att kanske bli överfallen av er båda nu

Om vi utgår från att
"justering" i detta sammanhang betyder underskriften, och inte det ev förarbetet,
och att
justeringsmannen (som ju vanligtvis är ordföranden), som siste man sätter sitt namn under protokollet,
då menar jag att -namnunderskriften- just betyder att man skrivit under (går i god för) att protokollet är korrekt. Dvs sanningsenligt återger vad som avhandlats/beslutats på styrelsemötet.

Citat:
Om någon justerare har avvikande åsikt än vad som står i protokollet, vems åsikt är då den rätta, och vilket beslut är det som gäller?
En justerare kan givetvis ha avvikande åsikt, och begära att få den inskriven i protokollet, om han framför kravet under styrelsemötet. I efterhand blir det svårare.
Rent juridiskt torde väl den åsikt som skrivits in i protokollet, underskrivet av såväl sekr som justerare, vara "sanningen" fram till dess att annant har bevisats.
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 19:31
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Justerarens roll

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Den här radens slutsats strider både mot vad jag tror om justeringens betydelse, men också mot min tolkning av vad Gusten säger.
Justeraren godkänner protokollet med de justeringar justeraren gjort, med hänvisning till sin avvikande mening i de fall sådan finns.

Citat:
Jag blir svettig vid tanken på att kanske bli överfallen av er båda nu
Men Gusten och jag är så snälla!

Citat:
Om vi utgår från att "justering" i detta sammanhang betyder underskriften, och inte det ev förarbetet,
En justering innebär de justeringar justeraren ev. gjort plus underskriften av justeraren.

Citat:
och att justeringsmannen (som ju vanligtvis är ordföranden),
Vet inte hur vanligt det är att styrelseordföranden får agera justerare, men det kan finnas fler än en justerare (bara som en liten kommentar).

Citat:
då menar jag att -namnunderskriften- just betyder att man skrivit under (går i god för) att protokollet är korrekt.
Namnunderskriften betyder att man går i god för att det som står i protokollet tillsammans med ev. tillägg/justeringar är korrekt och sanningsenligt enligt den som undertecknar.

Citat:
En justerare kan givetvis ha avvikande åsikt, och begära att få den inskriven i protokollet, om han framför kravet under styrelsemötet. I efterhand blir det svårare.
Det är en helt annan fråga. Justeraren är inte justerare på styrelsemötet, utan enbart efter att justeraren fått det färdigställda protokollet i sin hand. Här talar vi om att justeraren vid behov rättar de fel som protokollföraren gjort i protokollet (inte på mötet).

Citat:
Rent juridiskt torde väl den åsikt som skrivits in i protokollet, underskrivet av såväl sekr som justerare, vara "sanningen" fram till dess att annant har bevisats.
Men, om protokollförare, ordförande och justerare är av olika åsikt, och protokollet innehåller två eller flera olika åsikter om vad som beslutades (t.ex protokollförarens och justerarens åsikter), vilken sanning är sanning då? Kan någons åsikt (protokollförares, justerares) om vad som är sant ha företräde framför någon annans?

Senast redigerad av Admin: 2012-06-14 klockan 19:45.
Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 20:34
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Men, om protokollförare, ordförande och justerare är av olika åsikt, och protokollet innehåller två eller flera olika åsikter om vad som beslutades (t.ex protokollförarens och justerarens åsikter), vilken sanning är sanning då? Kan någons åsikt (protokollförares, justerares) om vad som är sant ha företräde framför någon annans?
Märklig situation som jag aldrig varit med om. Har dessutom bara upplevt situationer med en sekr som protokollfört, samt en ordförande som justerare vid förandet av styrelseprotokoll. Här kanske det kan råda stora skillnader mellan små och stora föreningar? Eftersom styrelser kan bestå av mellan 3-11 ledamöter är det väl så.

Vi har väl bara den regeln att hålla oss till, att vid lika röstetal, fäller ordförandens röst utslag.

Men i denna situation skulle jag vilja att punkten som vållar sån oreda tas om på följande eller extramöte. Och då får man nog kontrollera direkt på mötet att man är överens om den text som ska levereras.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hjälp mig alla lag och läskunniga kluringen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2012-06-01 17:21
Hjälp om ägarandel / inneboende i brf Munin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2011-05-03 11:11
Hjälp Hjälp Hjälp Granne Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2011-04-12 19:24
Stamrenovering i badrum - Hjälp !! pejo63 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2010-10-12 20:56
Hjälp med riskbedömning tanto Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2010-05-27 21:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare