Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-29, 08:52
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ombildade bostadsföreningar lyder under bostadsrättslagen

Jag förmodar att med "hus byggda före 1930" avses bostadsföreningar (BF) som fanns innan bostadsrättslagen kom 1930.

En del bostadsföreningar finns väl kvar, men vad jag förstått har de flesta numera ombildats till BRF:ar. De ombildade bostadsföreningarna lyder förstås under bostadsrättslagen.
Svara med citat
Gammal 2012-11-29, 19:51
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Bf före 1930

Jag sitter med en Dom från Svea Hovrätt framför mig och med en ny som är på gång. Dessutom har jag just denna vecka samtalat med 2 som absolut är mera kvalificerad än vad du är.

Nästa gång du är en sådan förståsigpåare att du läxar upp andra och absolut inte kan fatta att du inte vet allt, kan du i alla fall försöka anstränga dig att sänka svansföringen.

Har lärt mig, ja jag lyssnar och lär, att det kan skifta mellan de olika K-märkta byggnaderna, olika kvaliteter kan styra nämligen. Det har med ingångsvärdena att göra. En del tar hela BRL andra tar en del och ytterligare andra tar inget. Karaktärsdragen avgör och BRL skall anpassas efter dem, på just K-märkt.
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 02:38
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Nästa gång du är en sådan förståsigpåare att du läxar upp andra och absolut inte kan fatta att du inte vet allt, kan du i alla fall försöka anstränga dig att sänka svansföringen.
Nej, jag vet inte allt, men vad jag inte vet försöker jag ta reda på så gott det går. Gör man så urbota korkade uttalande utan källhänvisningar som du gör förtjänar man att bli uppläxad.
Citat:
Har lärt mig, ja jag lyssnar och lär, att det kan skifta mellan de olika K-märkta byggnaderna, olika kvaliteter kan styra nämligen. Det har med ingångsvärdena att göra. En del tar hela BRL andra tar en del och ytterligare andra tar inget. Karaktärsdragen avgör och BRL skall anpassas efter dem, på just K-märkt.
Lite kan jag lära dig om du är mottaglig. BRL är förkortning för Bostadsrättslagen. Ingen, kan anpassa en lag enligt eget tycke. Ingen existerande bostadsrättsförenig kan på grund av byggnadsår eller K-märkning göra avsteg som strider mot Bostadsrättslagen, eller BRL om du så vill.

Att det fortfarande finns gamla bostadsföreningar som inte behöver följa BRL är en annan sak. Om en bostadsförening registreras om till bostadsrättsförening finns ingen återvändo. Numera får man inte registrera nya bostadsföreningar, enligt lag.

Jo, jag bor själv i ett K-märkt hus i jugendstil (grönklassat). Byggt 1906. Bostadsföreningen bildades 1920 och registrerades om till bostadsrättsförening 1995.

Svansföringen? Jag skulle faktiskt vilja höja den på goda grunder. Tyvärr är min svans kuperad sen födseln.
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 15:38
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Vad var det för mål-nr på de domar du tog upp?

Du skrev att du hade en dom från Svea Hovrätt.
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 16:19
Yotta-medlem

Tummen upp K-märkt fastighet

Hänsvisning till källa
Citat:
Detta gäller för ditt hus: Plan-och bygglagen, se PBL kap 3, 12§. vilket är en TVINGANDE lag för byggnader med särskilt skyddsvärde, blå eller grön:
"All renovering skall ske varsamt med hänsyn till byggnadens särart och karaktärsdrag" Byggnadens yttre och inre karaktär skall bevaras" Rivningslov, dokumentation krävs för återställande.
Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Det handlar inte om dörrar alls. Nr lämnas inte ut här på forumet. Det räcker med en domstol f n. Jag skrev f ö pågående. Det får duga här.

Citat:
Tillämpningen av den prövas nu i samma förening. Släpp det eller skriv privat om du är i nöd nu
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 17:40
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard Irrelevant källhänvisning

Citat:
Detta gäller för ditt hus: Plan-och bygglagen, se PBL kap 3, 12§. vilket är en TVINGANDE lag för byggnader med särskilt skyddsvärde, blå eller grön:
"All renovering skall ske varsamt med hänsyn till byggnadens särart och karaktärsdrag" Byggnadens yttre och inre karaktär skall bevaras" Rivningslov, dokumentation krävs för återställande.
Här har du en länk till Plan och Bygglagen Så här lyder lagbestämmelsen som du hänvisar till.
Citat:
3 kap. Översiktsplan
12 §
Kommunen ska ställa ut planförslaget under minst två månader.
Den fetstilsmarkerade texten som du citerar gissar jag kan finnas i Stockholms Byggnadsordning som varken är lag eller tvingande.

Citat:
Citat:
Jag sitter med en Dom från Svea Hovrätt framför mig och med en ny som är på gång. Dessutom har jag just denna vecka samtalat med 2 som absolut är mera kvalificerad än vad du är.
Vad är det för mål-nr?
Citat:
Citat:
Det handlar inte om dörrar alls. Nr lämnas inte ut här på forumet. Det räcker med en domstol f n. Jag skrev f ö pågående. Det får duga här.
Du skrev om en Dom . En Dom är ett avgjort ärende och inte något pågående. Du kan åtminstone beskriva vad målet handlar om?
Citat:
Citat:
tillämpningen av den prövas nu i samma förening. Släpp det eller skriv privat om du är i nöd nu.
Tillåt mig tvivla på seriositeten i ditt svammel. Varför skriva om ett mål i en tråd som är så hemlig att det inte går att svara på frågor angående målet? Svea Hovrätt låter som fel instans i mina öron. Tillämpningen av vad? Normalt behandlas ärenden som handlar om tillämpningar av PBL i Förvaltningsdomstolen, i vissa fall i Miljödomstolen. Hur har ett ärende som har med K-märkning att göra kunnat hamna i Svea Hovrätt?
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 21:14
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Jag har fått nog

Du får tro vad fan du vill om mig. Jag har meriter så det räcker och blir över.

Ett öppet forum där medlemmar agerar jury och domare över andra medlemmar, gör inte annat än skadar forumet.
Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 22:41
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Du får tro vad fan du vill om mig. Jag har meriter så det räcker och blir över.
Jag tror ingenting om dig Korsdraget. Du skrävlar om meriter, som du påstår att du har men som förblir obekräftade så länge som dina inlägg vittnar om okunskap. Inte enbart på den här tråden, utan även på andra trådar.
Citat:
Ett öppet forum där medlemmar agerar jury och domare över andra medlemmar, gör inte annat än skadar forumet.
Jag har varken agerat jury eller domare, jag har bara bemött några av dina felaktiga påståenden med fakta. Det är spridande av okunskap som kan skada forumet, inte saklig argumentation om vad som är fakta och vad som är taget ur luften eller en missuppfattning.
Citat:
Alla här borde lära sig att hus byggda före 1930 faller under LEF + föreningens ursprungliga stadga, gröna boken, Om BRL tillämpas ska den anpassas till dessa.
De gamla reglerna ska inte anpassar till BRL. Fakta.
Eller vidhåller du, efter att jag har presenterat fakta för dig om hur saker och ting förhåller sig, att ovan uttalande av dig är rätt och riktigt och att det är mina förklaringar som är helt åt helskotta fel? Förklara dig i så fall, istället för att kritisera mina sakargument.
Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 00:54
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Säkerhetsdörrarna som försvann

Kluringen kräver att få veta mina meriter: ovanligt gott humör, villig att lära och villig att dela. Är uppfostrad att alltid vara vänlig. Har inga fiender, mera än de som eventuellt finnes här på forumet.
Jag är liberal och anser att vi alla är fria att uttrycka oss. I det frihetsbegreppet ingår också rätten att tiga! OK?

Minus i meritlistan är jag ser dåligt!
Tar på mig mera jobb än jag egentligen har tid för.
Kan inte lyda order från de som inte har rätt att ge mig sådan, t ex Du skall, alt är är skyldig att förklara dig! Taskig attityd gör mig arg och sjuk!.

Tydligen är PBL 3 kap. numera 12 § numera 8 kap. 13 §. Ändringen har skett nyligen och jag har inte haft anledning att specifikt följa ändringar i PBL.
Jag anser att detta kan erkännas som en viss svaghet i mitt citat. Jag skäms att jag inte kollade detta först!

F Ö: Då det gäller K-märkt i Stockholm hänvisar jag alltid till Stadsmuseet och eller Stadsbyggnadskontoret. Andra städer följer lagstiftningen mera strikt. Det är enklare då. För säkerhets skull: Så uppfattar jag det.

Till Kluringen: jag lovar och svär att jag aldrig mera ska ge några råd på detta forum! Slappna av och ha en god helg!
Svara med citat
Gammal 2012-12-01, 14:28
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Du skrävlar om meriter, som du påstår att du har men som förblir obekräftade så länge som dina inlägg vittnar om okunskap. Inte enbart på den här tråden, utan även på andra trådar.
Kluringen kräver att få veta mina meriter: ovanligt gott humör, villig att lära och villig att dela. Är uppfostrad att alltid vara vänlig. Har inga fiender, mera än de som eventuellt finnes här på forumet.
Jag är liberal och anser att vi alla är fria att uttrycka oss. I det frihetsbegreppet ingår också rätten att tiga! OK?
Nej, jag har inte frågat om dina meriter. Jag har bara konstaterat att kvaliteten och sanningshalten i dina inlägg motsvaras inte av den omfattande kunskapsnivån som du påstår att du har.

Jag har krävt svar på en helt annan fråga i flera inlägg. Ett påstående som du presenterat som fakta och som är så grovt felaktig att det kräver källhänvisning eller ett förklarande svar. Eller ett medgivande att du har misstagit dig.

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Citat:
Alla här borde lära sig att hus byggda före 1930 faller under LEF + föreningens ursprungliga stadga, gröna boken, Om BRL tillämpas ska den anpassas till dessa.
De gamla reglerna skall inte anpassar till BRL. Fakta.
Citat:
Har lärt mig, ja jag lyssnar och lär, att det kan skifta mellan de olika K-märkta byggnaderna, jag sa byggnaderna, olika kvaliteter kan styra nämligen. Det har med ingångsvärdena att göra. En del tar hela BRL andra tar en del och ytterligare andra tar inget. Karaktärsdragen avgör och BRL skall anpassas efter dem, på just K-märkt. Tänka sig!
Eller vidhåller du, efter att jag har presenterat fakta för dig om hur saker och ting förhåller sig, att ovan uttalande av dig är rätt och riktig och att det är mina förklaringar som är helt åt helskotta fel? Förklara dig i så fall, istället för att definiera mina sakargument som spridande av galla.
Hur har du lyckats komma fram till att byggnadsår och/eller K-märkning kan påverka i vilken omfattning som bostadsrättslagen gäller i bostadsrättsföreningar?

Din ursäkt om att lagen har ändrats är godkänd, men inte din tolkning som du har markerat i fetstil och givit sken av att vara en tvingande lagtext genom att omsluta texten inom citattecken.
"All renovering skall ske varsamt med hänsyn till byggnadens särart och karaktärsdrag" Byggnadens yttre och inre karaktär skall bevaras"

Så här löd lagtexten i 3 kap. före lagändringen:
12 § Byggnader, som är särskilt värdefulla från historisk, kultur- historisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt eller som ingår i ett bebyggelseområde av denna karaktär, får inte förvanskas.” vilket inte är samma sak.

Kammarrätten i Stockholm har gjort en helt annan tolkning. Mål nr 4284-10, ett avsnitt ur skälen för kammarrättens avgörande:
Citat:
I fråga om en byggnadsåtgärd innebär en "förvanskning" och därmed enligt 3 kap. 12 § PBL utgör hinder att bevilja bygglov har Högsta förvaltningsdomstolen i RÅ 1977 ref. 77 konstaterat att detta begrepp inte definierats i lagtext eller förarbeten. Högsta förvaltningsdomstolen uttalade i rättsfallet att en byggnad förvanskas om en åtgärd vidtas som går utöver byggnadens och därmed också i åtminstone i någon mån bebyggelseområdets särart.
Således är rättsläget inte alls solklart hur man ska tolka begreppet "förvanskning". Man måste söka vägledning i prejudicerande domar och göra en ny bedömning från fall till fall.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byte av förvaltare Neon Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-02-28 21:07
Byte till individuell elmätning i brf rannerboy El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 4 2010-11-09 13:50
Byte av portkod Hallmat Bostadsrättsforum 4 2010-05-12 16:45
Byte av gamla fönster till nya energifönster Håkan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-04-27 20:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare