Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-22, 01:56
Lasse Nyquist Lasse Nyquist är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard Ansvarsfrågan Jan-Maj?

Fundering gällande ansvarsfrågan gällande tiden mellan att det nya verksamhetsåret börjar, tills att stämman hålls. Om man byter delar av en styrelse vid ett årsmöte i slutet av maj, hur kommer man vid nästa årsstämma hantera frågan om ansvarsfrihet när i princip halv året legat under en styrelses ansvar, och andra halvan under en anna styrelses ansvar?
Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 09:34
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Beslut om ansvarsfrihet - Per styrelse eller per ledamot?

Problemet är att beslut om ansvarsfrihet inte tas för styrelse utan detta beslut ska tas för styrelse och period (= verksamhetsår). Därför blir det nästan alltid fel i besluten om ansvarsfrihet.

Hur det normalt fungerar i brf:arna på årsstämman:
- Frågan om beviljande av ansvarsfrihet för styrelsen ställs till stämman, utan att det specificeras vilken styrelse, vilka ledamöter eller vilken period som avses.
- Ev. tillsammans med den inledande frågan till stämman om det är ok att beslut tas för hela styrelsen, i stället för beslut om ansvarsfrihet per styrelseledamot.
-Styrelsen beviljas ansvarsfrihet av stämman, på rutin.

Hur det borde fungera i brf:arna på årsstämman:
- Mötesordförande säger till stämman t ex;
Är det någon som har åsikter om de beslut som tagits under verksamhetsåret 2011 och som kan beröra frågan om ansvarsfrihet under denna punkt?

Verksamhetsår är samma som kalenderår i föreningen. Föreningen har haft en styrelsesammansättning under perioden 2010-05-16 till 2011-05-15 och en annan styrelsesammansättning 2011-05-16 till 2012-05-15.
Det stämman ska fatta beslut om idag är ansvarsfrihet för de ledamöter som suttit i styrelsen under perioden 2011-01-01 till 2011-12-31.
För perioden 2011-01-01 till och med 2011-05-15 satt Urban Nilsson, Maja Gräddnos, Glenn Strömberg, Stina Dabrowski samt HSB-ledamot Kaj Kvast i styrelsen.
För perioden 2011-05-16 satt Sam Nilsson, Peter Pan, Glenn Strömberg, Stina Dabrowski samt HSB-ledamot Kaj Kvast i styrelsen.
Det finns två möjligheter. Stämman kan ta beslut om
- ansvarsfrihet per ledamot under verksamhetsåret 2011
eller
- ansvarsfrihet per styrelse - dvs per period - under verksamhetsåret 2011
Kan vi gå till röstning om vilket av dessa två alternativ vi ska besluta om?
Ni som anser att vi ska ta beslut om ansvarsfrihet per ledamot under verksamhetsåret 2011 räcker upp handen nu.
Ni som anser att vi ska ta beslut om ansvarsfrihet per styrelse under verksamhetsåret 2011 räcker upp handen nu.
Jag finner att stämman beslutat att vi ska besluta om ansvarsfrihet per ledamot.

Etc.

Puh, blev jobbigt bara att skriva ovanstående, men hoppas jag fick det rätt med alla datum.

Egentligen finns det en tredje möjlighet och det är att stämmoordföranden även föreslår att beslut i ansvarfrihetsfrågan kan tas för bägge styrelser (dvs alla styrelseledamöter på ett bräde) under aktuellt verksamhetsår (här 2011). Detta alternativ bör undvikas eftersom det tilltalar majoriteten av oengagerade medlemmar och inte får stämman att tänka till.

Sedan kan frågan om ansvarsfrihet kompliceras ytterliggare genom fyllnadsval under året.

Dessutom är det - med dagens bristande insyn i styrelsearbetet, och särskilt om styrelseprotokollen inte är offentliga - i de flesta fall omöjligt för stämman att veta vilka beslut som tagits av vilken styrelse i vilket skede, och hur ska då stämman veta vem som är ansvarig för vad när de röstar i frågan om beviljande av ansvarsfrihet?

Med andra ord. Beslutsunderlag för beviljande av ansvarsfrihet saknas nästan alltid (och dessutom av flera orsaker).

Finns säkert en hel del mer att säga om detta.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-05-22 klockan 13:53.
Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 11:40
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard avhoppade ledamot

Fråga mig inte hur men det borde vara en speciell granskning av "avhoppad ledamot". Som jag ser det finns det 3 skäl.
Flytt, trakasserad av övrig styrelse, eller något mankimang, där han/hon blir beordrad att lämna och resten av styrelsen mörkar mankimanget.
Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 16:59
Lasse Nyquist Lasse Nyquist är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Dec 2011
Standard

Tack!
Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 18:12
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Generad Ansvarsfrågan

Det här är enligt min mening Valberedningens ansvar.
Valberedningen bör/kan om de vill (eller kommer överens) följa upp hur styrelsen fungerar. Varför ledamoter hoppar av mm. ¨

Om Valberedningen gör vad dens uppdrag är då kan de i sina förslag till Stämman utesluta personer som inte följer spelreglerna utan att hänga ut en person.

Det bör ju gå utmärkt att tala om för styrelsen att de efter stämman skall utse ordförande. Kan de inte ens stå för sina värderingar då skall de meddela Valberedningen sitt beslut att avgå, med skälet att de inte är överens om ordförande.

Beslutsordningen är;
1 Stämman, 2 Valberedningen, 3 Styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 19:02
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard valberedningen koll på styrelsen

Måste bara ta upp nedan även om det ligger i perferi av ämnet.
Sveriges dyraste bostadsrättsbeslut.

På det konstituerande mötet föreslår en vald ledamot att styrelsen skall konstituera sig med en sluten omröstning.

Denna ledamot kom från valberedningen där han nominerade sig själv till styrelsen. Till saken hör att han tidigare suttit som ordförande i Brf Väduren under 5 år.
Numera har han 6 återval till styrelsen och 5 till valberedningen.
Tilläggas kan att han också cirka 7 gånger föreslagit höjning av styrelsearvode.

Om det var efter tips från förvaltaren eller HSBledamoten att begära sluten omröstning vid val av poster i styrelsen vet jag inte.
Men att ledamoten tidigare var "lättköpt av HSB" finns det papper på.

Efter detta beslut har föreningen lånat 100 miljoner.
Men detta fixar man bokslutsmässigt med att förlänga föreningens livslängd med 25 år.

Året efter gjorde man likadant, det slutade med att en icke medlem i föreningen blev firmatecknare.
Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 19:44
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Se här... I Bibeln står det inget om bostadsrätt

Ja, tette, det är en förfärlig historia du också har. Tyvärr är det Business as usually. Jag önskar en enkät som frågar folk varför det är bra med modellen bostadsrätt.

MEN, om vi nu inte blir av med eländet då måste vi här i alla fall ständigt upplysa om hur det är tänkt för att fungera. Det är mycket det.

Min story är bl a att jag tog föreningen ur HSBs stadgar, men att många andra röstade för dem år 1999, tror jag det var. Då hade vi god ekonomi och i pipen låg sänkta avgifter. Sedan dess har vi haft avgiftshöjningar, tokinvesteringar mm, mm. Det tar aldrig slut och HSB blir rikare och rikare. Jag har försökt reda ut situationen när folk senare ringt på min dörr.

I dag är mitt svar: Frågar du mig eller pratar du med dig själv.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvarsfrågan till Extra stämma qada Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2012-05-11 09:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare