Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-01, 17:35
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Som jag har skrivit tidigare har styrelsen offentliggjort ett styrelseprotokoll med mitt namn. Protokollet kunde beskådas i över ett år utanför tvättstugan. Styrelseprotokollet saknade fakta och det innehåll flera grundlösa beskyllningar för att smutskasta mig och min familj.

Jag tycker att alla styrelseprotokoll skall vara offentliga utan undantag. Jag tycker absolut inte att det är bra som det är idag, då vissa styrelser kan bestämma vilka protokoll de vill offentliggöra. Tråkigt att det finns personer här på forumet, som även är styrelseledamöter, som tycker att en Brf skall bestå av två grupper ”vi och de” och inte vi tillsammans. Tråkigt att vissa tycker att styrelsen ska fortsätta omyndigförklara oss medlemmar genom att inte offentliggöra styrelseprotokoll eller dela med sig av viktig information till medlemmarna. Deras argument att inte offentlig göra styrelseprotokoll har inte övertygat mig. Problemet är inte att styrelseprotokollen blir offentliga. Problemet är att vissa styrelser vill dölja information för medlemmarna.

Ni påstår att det finns lagar mot ärekränkning och förtal. Vad kan en medlem göra som är värt besväret? ( Njet) Vem skall stå för medlemmens advokatkostnad? Det är inte gratis för en medlem men styrelsen kan använda föreningens pengar.

Senast redigerad av Silva: 2012-06-02 klockan 12:33.
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 17:42
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Det räcker med ett enda skäl för offentliga styrelseprotokoll

Vad det i grund och botten handlar om är att ifall vi levt i en utopi så hade alla brf-styrelser alltid informerat medlemmarna - och sanningsenligt - utan behov av offentliga styrelseprotokoll. Men nu lever vi inte i en dylik utopi, och då är det enkelt att införa medlemsinformation i föreningen genom att stämman beslutar om att styrelseprotokollen ska vara offentliga för medlemmarna.

Självklart ska delägarna ha full insyn i det de är delägare i.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 19:12
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Kränkning i protokoll

Silva,
Det går att lämna stämning direkt till domstol. Att anlita advokat är frivilligt. Då kostar det endast 450 kronor. www.domstol.se

Du har skriftligt protokoll som bevis samt har du var och en av de som angripit dig. Föreningsrätten är Grundlagsskyddat. Den är ju ramen som allt vilar på och som ger förvaltarna uppdrag. Inte vill de mötas i domstol om det här!

Diskrimineringsombudsmannen, DO finns också, en anmälan dit kan inte skade.

Vad du väljer att göra är trots allt beroende på vad du accepterar att tåla sas.
Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 10:08
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Silva,
Det går att lämna stämning direkt till domstol. Att anlita advokat är frivilligt. Då kostar det endast 450 kronor. www.domstol.se

Du har skriftligt protokoll som bevis samt har du var och en av de som angripit dig. Föreningsrätten är Grundlagsskyddat. Den är ju ramen som allt vilar på och som ger förvaltarna uppdrag. Inte vill de mötas i domstol om det här!

Diskrimineringsombudsmannen, DO finns också, en anmälan dit kan inte skade.

Vad du väljer att göra är trots allt beroende på vad du accepterar att tåla sas.
Jag har haft stora problem med styrelsen i över fyra års tid som har kostat mig en hel del i advokatkostnader. Jag skrev om den i mitt inlägg "Jag har fått nog!" Jag kan inte ta strider om allt som styrelsen har orsakat mig, det ta alldeles för mycket tid och kraft. Jag måste koncentrera mig på ännu större problem. Det är mindre en två veckor till ordinarie föreningsstämma och jag behöver ännu en gång ta strid mot styrelsen. Orsaken finns i mitt inlägg "Byte till säkerhetsdörrar i Brf."

Senast redigerad av Silva: 2012-06-02 klockan 12:32.
Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 10:51
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard Information på ett bättre och mera begripligt sätt

Bäste pensionär!
Det är en avgrundsskillnad mellan en regering och en bostadsrättsförenings styrelse. En regering är och har till sitt förfogande väl avlönade personer som sköter ett ARBETE. Ett styrelseuppdrag är ett fritidsuppdrag. Ser överhuvudtaget inga likheter mellan en ordförande och en regeringschef, som dessutom skyddas av livvakter, vilket gör att spontana ”överfall” som jag tidigare berättat om inte äger rum.
Vilken planet är du född på?

Mina styrelser informerade med jämna mellanrum i begripliga ordalag om styrelsens arbete och om eventuella planer. Det är inte alls diffust. Man informerar i ett annat dokument, mera begripligt formulerat, än i ett protokoll, som har helt andra syften och ofta formulerade kortfattat, vilket gör att en vanlig medlem lätt kan missförstå.
Avsevärt bättre än att offentliggöra protokollen, vilka ändå måste retuscheras eftersom det förkommer namn där.

Du kan betrakta min beskrivning av konsekvenserna över ett offentliggörande av styrelseprotokollen hur du vill men jag beskriver sanningen som den ser ut i dagens verklighet ingenting annat. Det är varken överdrivet eller avundsvärt.

Nej jag redovisar inte vad jag tror utan vad jag vet när det gäller offentliggörande av protokollen.
Det finns betydligt bättre sätt att informera medlemmarna än att offentliggöra protokollen.

Vem tror du inte tror på honnörsorden transperens, öppenhet, offentlighetsprincip och demokrati. Dream on. Det finns en verklighet som du verkar befinna dig vid sidan av.

Du har en vilja att medvetet förvanska vad jag skriver eller också begriper du inte vad jag skriver. Vi fick många frågor till styrelsebrevlådan utan att jag behövde överfallas en gång per fråga. Dessutom blev frågorna protokollförda och behandlade. Frågeställaren fick brevledes styrelsen beslut. Vad är det för fel på detta tillvägagångssätt? Medlemmen ställde en fråga som blev protokollförd och fick styrelsens beslut utan att offentliggöra protokollet. Bättre än så blir det inte. Information kombinerat med ordning och reda.
Jag har aldrig dragit mig för att besvara frågor eller stå för vad jag har gjort. Var du har fått det ifrån är för mig en gåta men det är ju klart att om man vill missförstå så kan man ju göra det.
Utöver informationsbrev till varje medlems brevlåda hölls större informationsmöten för alla som ville vara med.

Detta är ett utmärkt och betydligt bättre sätt än att offentliggöra styrelseprotokollen.

Att kränka medlemmar är inte tillåtet vare sig i protokoll eller annat dokument. Detta bara som kommentar till rubriken på det ursprungliga inlägget i denna tråd.
Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 12:22
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Hur informerar man på bästa sätt i en brf?

Det är intressant det Kulan tar upp här. Det enda argument som existerar för att inte införa öppna styrelseprotokoll är att det kan bli jobbigt för styrelsen med frågor från medlemmarna. Något annat motargument till öppna styrelseprotokoll än detta kan jag i alla fall inte erinra mig.

Men då kan man fråga sig;
  • Det stämmer säkert att det i alla fall initialt kan bli en lite ökad belastning på styrelsen men är detta problem, om så är fallet, verkligen inte lösbart?
  • Är detta ett så omfattande problem att det inte är hanterbart för en styrelse på något sätt?
  • Är det verkligen så stor skillnad på medlemsinformation via styrelseprotokollen jämfört med medlemsinformation via t ex informationsblad, och vad skulle i så fall denna stora skillnad bero på som gör att frågorna från medlemmarna (och det är väl bra med engagerade medlemmar?) skulle växa så enormt om information kom specifikt via styrelseprotokoll?
Jag är mycket väl insatt i hur styrelseprotokoll ser ut och läggs upp (med de många brister som styrelseprotokollen innehåller beroende på ofta oengagerade och/eller inkompetenta protokollskrivare, vilket kan drabba föreningen hårt i många år framöver), och jag kan inte se att det skulle kunna vara något problem med information via styrelseprotokoll, där man lagt upp till en minut på att blanka ut enskilda medlemmars namn.

Det finns idag ganska många brf:ar med öppna styrelseprotokoll, och som haft detta i 5-10 år. Jag har inte sett eller hört från någon av dessa brf:ar att de sett de offentliga styrelseprotokollen som något problem. Det tycks alltså fungera utmärkt i praktiken. Om det inte skulle fungera på vissa håll kan man fråga sig vad skillnaden är.

MedlemsInformation via styrelseprotokoll är sedan inget som hindrar att denna kompletteras med mer ingående information via nyhetsbrev, e dyl.

Sedan kvarstår följande faktum och frågeställningar;
Hur vet delägarna i föreningen om styrelsen informerar selektivt där det som styrelsen inte vill att medlemmarna ska känna till inte kommer ut, trots att det är något som medlemmarna anser vara av vikt?

Vilket annat sätt är bättre att få information på i en brf, speciellt i den stora majoritet av brf:ar där medlemmarna inte lyckas få styrelsen att informera? Jag vet att för många är lösningen på alla problem att byta ut styrelsen eller "själv ställa upp". Men varför inte ett stämmobeslut på en mening i stället?

Jag tror att om vi gjort en lista med alla fördelar ställt mot nackdel(ar) för öppna styrelseprotokoll så hade denna lista talat för sig själv.

Vi är en bit utanför tråden, men som vanligt får jag väl försöka separarera ut de olika delarna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-02 klockan 12:55.
Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 13:10
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard Det är detta det handlar om

Här är vad hela frågan handlar om:

1. Nej det handlar inte bara om merarbete för styrelsen.
2. Det handlar om att informera på ett rätt och begripligt sätt.
3. Svårigheter med att få folk att ställa upp i styrelsearbetet. Det är svårt nog utan att styrelseledamöterna, speciellt ordföranden, ska behöva springa gatlopp på gården för att informationen kommer i spridda skurar och på protokollsvenska.
4. Vem vill sitta i en styrelse under sådana förutsättningar?
5. Om man ändå måste gå igenom och retuschera protokollet eftersom det oftast finns namn där så kan man väl ta på sig det merarbete det innebär att formulera informationen på normalsvenska där man också ger bakgrund till varför man fattat det beslut man har. Där rök argumentet om merarbete.
6. Styrelseprotokollet är en styrelsehandling precis som stämmoprotokollet är en stämmohandling och styrelsen har till uppgift, precis som namnet antyder, att styra föreningen och rapportera till medlemmarna.
7. Styrelsemöten är möten för styrelsen precis som stämman är möte för medlemmarna. Man måste faktiskt hålla isär de olika fora som det handlar om. Detta har ingenting med information till medlemmarna. Det ingår i styrelsens uppgifter att göra så.Dessutom ställs man ju till svars för en gång per år eller oftare.
8. Kränkning av medlemmar som det från början handlade om har ingenting med protokollet specifikt att göra. Det finns ett obegränsat sätt att kränka medlemmar utan att göra protokollen offentliga. liksom det finns ett obegränsat sätt att informera utan att göra protokollen offentliga.
Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 14:19
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Kulan Visa inlägg
Vem tror du inte tror på honnörsorden transperens, öppenhet, offentlighetsprincip och demokrati.
Bra, då har vi i alla fall en gemsam grund att stå på.
Man får kanske tills vidare bortse från det faktum att våra gemensamma värderingar rimmar illa med nedanstående uttalanden.
Inställning i protokollsfrågan är "solklar".
"Styrelseprotokollen ska inte vara offentliga", och
"offentliga protokoll är inget annat än vansinne".

Som förklaring till vansinnet, uppges att du då får för många frågor från medlemmarna.
Lite tunt som motiv till att undanhålla medlemmarna viktig information.
Men förklaringen innehåller två intressanta uppgifter.
1 Det bekräftar min erfarenhet (som ingalunda jag är ensam om) att protokoll (oavsett kvalitet) väcker medlemmars undran och tankar, som får dem att reagera och vilja ha mer. Därmed startas en gynnsam process.
2 Kulan lever i en förening med ovanligt aktiva medlemmar, eller så är protokollen av ovanligt intressant slag. Föreningen bör få beröm, (och något avundas) för båda tolkningar.

Jag är dock aningen misstänksam mot den underförstådda beskrivningen att när man tar bort protokollen och ersätter det med annan information blir det lugnare i föreningen och medlemskåren.

Protokollet finns ju färdigt. Vad händer om ni ger medlemmarna tillgång till båda informationskällorna?
Var uppstår "vansinnet" i detta ? Onekligen tycks protokollen stimulera medlemmar till eftertanke och aktivt sökande efter mer information. Det vill vi väl alla, för att få fram fler duktiga och kunniga styrelseledamöter.

Citat:
Vi fick många frågor till styrelsebrevlådan utan att jag behövde överfallas en gång per fråga. Dessutom blev frågorna protokollförda och behandlade. Frågeställaren fick brevledes styrelsen beslut. Vad är det för fel på detta tillvägagångssätt?
Det är inget fel alls.

Vad jag inte förstår är varför "protokollen på bordet" skulle få medlemmar att "stoppa dig för frågor under dina promenader över gården", medan "information på annat sätt" får dem att använda medlemmarnas brevlåda.

Skulle Kulan inte kunna ge oss på forat några kopior på såväl protokoll som den information av annat slag som tycks vara att föredra. Det mesta som sker i en förening är välbekant för alla andra föreningar, så det är säkert inte mycket att censurera. Tvärtom, har ni funnit som du beskriver, "ett utmärkt och betydligt bättre sätt än att offentliggöra styrelseprotokollen", nog vore det av intresse att få ta del av några alster på forat.
Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 14:30
Yotta-medlem

Standard

Mitt inlägg handlade från början om ”i vilka lagar det står att styrelsen inte får offentliggöra styrelsens mötesprotokoll för medlemmarna.”
Jag tog även upp hur styrelsen i min förening tidigare har hanterat ett enstaka styrelseprotokoll i syfte att hämnas på mig.

Om protokoll står det i vår förenings stadgar 28 §: "Vid styrelsens sammanträden skall det föras protokoll, som justeras av ordföranden och den ytterligare ledamot, som styrelsen utser. Protokoll ska förvaras på betryggande sätt och skall föras i nummerföljd."

Jag kan inte se i våra stadgar att styrelsen har rätt att vägra lämna ut styrelseprotokoll till medlemmarna. Nu påstår styrelsen att protokollen inte är offentliga för medlemmarna. Har jag inte rätt att få alla styrelseprotokoll som jag begär?
Svara med citat
Gammal 2012-06-02, 14:41
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Medlemmarna bestämmer om styrelseprotokoll ska vara öppna

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Jag kan inte se i våra stadgar att styrelsen har rätt att vägra lämna ut styrelseprotokoll till medlemmarna. Nu påstår styrelsen att protokollen inte är offentliga för medlemmarna. Har jag inte rätt att få alla styrelseprotokoll som jag begär?
Jag har skrivit en hel bok om detta här i forumet. Och din specifika fråga har varit uppe många gånger här. För att svara kort så är det en myt som bostadsorganisationerna under alla år försökt sprida i brf:arna innan detta forums tillkomst. Nu har pressen från enbart detta forum tvingat bostadsorganisationerna att tänka om lite. Istället för att envist upprepa "styrelseprotokollen är inte offentliga för medlemmar" (vilket bara betyder att det finns inget direkt uttalat lagkrav att styrelsen måste offentliggöra styrelseprotokollen för medlemmarna, med mindre än att medlemmarna säger annat) så erkänner man (så här långt bara HSB) nu öppet att det inte finns några som helst hinder för att offentliggöra styrelseprotokollen. Men detta gör man i samma andetag som man säger att styrelsen ska "iaktaga tystlåtenhet" (retoriken har ändrats). Alltså för att på detta sätt försöka förta värdet av erkännandet att styrelsen mycket väl kan ha öppna styrelseprotokoll.

Vill styrelsen inte låta dig läsa styrelseprotokollen behövs det bara ett kort och enkelt stämmobeslut om detta så är det klart.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är styrelseprotokoll offentliga...? anco Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2012-05-01 21:45
Offentliga styrelseprotokoll Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-02-14 21:18
Styrelseprotokoll saknas Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-01-21 23:52
Styrelseprotokoll - Rätt att ta del av? shato Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-02 09:59
Justera styrelseprotokoll tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-05-31 09:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare