Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-31, 19:36
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard Styrelseprotokollen ska inte vara offentliga

Det är väl solklart att styrelseprotokollen INTE ska vara offentliga.
1. Det kommer att leda till helt utarmade protokoll som inte säger någonting. Detaljer i styrelsearbete och beslut och annat material kommer styrelsen att dokumentera på annat sätt.
2. Om medlem begär protokollsutdrag ska han/hon få det. Men vad kan man läsa ut ur ett stympat protokoll som blivit rumphugget just p.g.a. att det ska vara offentligt.
3. Styrelsen måste kunna sköta sin uppgift löpande under året utan att offentliggöra varje detalj. Om man inte får det blir ju resultatet att medlemmarna från början inte litar på styrelsen. Vem fan vill sitta i en styrelse under sådana betingelser?
4. Detta leder till att det blir ännu svårare än det f.n. är att få medlemmar att arbeta i styrelsen. Det kan väl inte vara syftet men det blir resultatet.
5. Om någon medlem inte är nöjd så kan man få till en stämma där styrelsen ställs till svars. Detta sker ju dessutom en gång per år i samband med ordinarie årsstämma.
6. Man måste faktiskt ha en viss arbetsordning och då är offentliga styrelseprotokoll FEL väg att gå.

Nu tar det väl hus i helvete på sina håll men det struntar jag i. Det är min fullständiga övertygelse att styrelseprotokollen INTE SKA VARA OFFENTLIGA och det grundar jag på ett lång aktivt arbetsliv som bl.a. inkluderar att jag har varit ordförande i brf: er
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 09:24
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Kulan Visa inlägg
1. Det kommer att leda till helt utarmade protokoll som inte säger någonting.
Protokollet ska innehålla de frågor som styrelsen tar upp enl dagordningen. Finns inga skäl att undanhålla medlemmarna detta. Revisorn måste ändå få veta, för att kunna utföra sitt arbete.
Det måste framgå om man bordlagt frågan (skälen därför, t ex ytterligare utredning) eller vilket beslut man fattat. Oftast är det bra, ibland direkt nödvändigt att direkt förklara varför beslutet blev som det blev.
Att medlemmarna oftast har större intresse av ett besluts orsak och verkan än revisorn, är kanske inte omöjligt att förstå. Att det ofta handlar om frågor som återkommer, och det då är intressant (för t ex efterkommande styrelser) att kunna se hur frågan behandlats vid tidigare tillfällen, kanske också kan inses.
Kulan kanske ska i detalj försöka förklara varför han tror att styrelserna måste vara rädda för att stå för vad man gjort!
Jag har också suttit i styrelsen och aldrig kännt någon rädsla för att ta en diskussion med vare sig övriga styrelsen eller andra medlemmar om vad vi behandlat. Tvärtom gärna sökt övriga medlemmars reaktioner och synpunkter.
Ibland tvingas man ta beslut som långt ifrån känns genomarbetade och glasklara. Vad skulle vi förlora på att ytterligare synpunkter kunde komma från medlemmar som kunnat studera de ev tokigheter vi beslutat?

Citat:
Detaljer i styrelsearbete och beslut och annat material kommer styrelsen att dokumentera på annat sätt.
Självfallet måste det vara så.
Men vad har det med saken att göra? Vi talar om beslutsprotokollet. Om någon medlem någon gång skulle vilja ta del av detta övriga material, vad skulle hindra styrelsen från att lämna ut även dessa handlingar en stund?
Det handlar inte om spionage, eller brottslig verksamhet (får man hoppas?). Det gäller att gemensamt vårda vårt hus.

Citat:
Om medlem begär protokollsutdrag ska han/hon få det. Men vad kan man läsa ut ur ett stympat protokoll som blivit rumphugget just p.g.a. att det ska vara offentligt.
3.
Det vore intressant att få Kulans förklaring till varför han vill stympa protokollet bara för att övriga medlemmar förväntas läsa det? Jag har faktiskt noggrannt studerat alla protokoll från min egen tid i styrelsen. Fann inte en enda punkt där jag kunde se nyttan av att undanhålla övriga medlemmar någon information. Tvärtom, de hade gärna fått komma med egna erfarenheter och kunskaper.

Citat:
Styrelsen måste kunna sköta sin uppgift löpande under året utan att offentliggöra varje detalj.
Protokollet! Kulan, vi pratar om protokollet. Håll dig till saken.

Citat:
Om man inte får det blir ju resultatet att medlemmarna från början inte litar på styrelsen.
Nej, om det är något som vår historia lärt oss, är det väl just detta, att vi inte kan "lita på" att allt görs rätt omedelbart.
Därför pratar vi ofta om transparens, öppenhet, offentlighetsprincipen och demokrati.
Citat:
Vem fan vill sitta i en styrelse under sådana betingelser?
Om nu fan inte vill sitta i ett sådant system, är det väl bara bra. Uttrycket självsanering är kanske bekant.

Citat:
Detta leder till att det blir ännu svårare än det f.n. är att få medlemmar att arbeta i styrelsen. Det kan väl inte vara syftet men det blir resultatet.
Tvärtom, tror jag. För medlemmar som kunnat följa vad som sker och ibland då diskuterat föreningsfrågor med andra medlemmar eller styrelseledamöter, är det sannolikt enklare att själv träda in i "ämbetet".
Vi brukar nog anse att en läkare fungerar bättre om han fått adekvat utbildning och lite övning innan han träder i tjänst. Detsamma gäller givetvis även för styrelseledamöter. Har man bara suttit och "-litat på- att styrelsen nog sköter sig" ett antal år, är man sannolikt sämre förberedd.

Citat:
Man måste faktiskt ha en viss arbetsordning och då är offentliga styrelseprotokoll FEL väg att gå.
"En viss arbetsordning" är en del av komplexet/diskussionen som bör hållas isär från diskussionen om "hur man redovisar resultatet av sitt arbete".

Citat:
Nu tar det väl hus i helvete på sina håll men det struntar jag i.
Vackert Kulan. Det är härligt med ett forum för alla, där vi vågar säga vad vi tycker och tror på, utan rädsla.
Så är det tyvärr inte överallt. Troligen har du märkt sambandet i olika delar av vår värld mellan lusten att mörka och graden av det förtryck som där råder.
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 09:59
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Är syftet med protokoll till för inbördes beundran?

Citat:
ATTstyrelsen ska föra protokoll på sina sammanträden är lagstadgat. Men vad är det för vits med att föra protokoll som ingen får läsa?
Gammal 2012-06-01, 10:54
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard Offentliga protokoll är inget annat än vansinne

Bäste pensionär
En styrelse arbetar bäst om man i lugn och ro får sköta sitt arbete. Styrelsen informerar regelbundet i en sammanfattande form vad som pågår och om några beslut är fattade. Jag har försökt att offentliggöra protokoll men blev tvungen att avbryta för jag kunde inte gå över gården till styrelserummet för att göra mitt jobb förrän jag blev överfallen med frågor och synpunkter som vi nästan alltid redan hade diskuterat i styrelsen.
Jag blev ett jagat villebråd. Jag kan försäkra att det inte är en önskvärd situation.

Vi hade noggranna genomgångar med revisor och förvaltare så att alla var med på tåget och så att revisorn kunde intyga att styrelsen inte hittade på något otillbörligt.

Jag är inte det minsta rädd för att stå för vad jag har gjort tvärtom!
Styrelsen granskas av revisorerna och ska stå till svars en gång per år minst. Man har normalt informationsträffar ett par gånger om året och skickar ut ett informationsblad med jämna mellanrum. Därutöver kan medlemmarna kalla till extrastämma i princip när man vill.

Ibland vid större projekt kan det vara aktuellt att redovisa idéer och t.o.m. anordna en utställning så att medlemmarna kan ge sina synpunkter. Sådant förfarande resulterar i en otrolig massa merarbete och leder oftast till polsk riksdag.

Nej man tvingas aldrig att ta beslut som inte känns genomarbetade eller glasklara. Det finns så mycket kunskap på marknaden att den situationen inte uppstår.

Jag har aldrig påstått att jag vill stympa protokollen men jag påstår med en sannolikhet gränsande till visshet att så kommer att bli fallet.

Ja vi pratar om protokollet och konsekvenserna av att gör denna handling offentlig. Håll dig själv till ämnet för det gör jag. Jag redovisar öppet vad det får för konsekvenser om man offentliggör styrelseprotokollen.

Uttrycken transperens, öppenhet, offentlighetsprincip och demokrati används väldigt friskt och frejdigt därför att man har fått för sig att det inte bara låter bra, det är bra och det är det, rätt använt. Jag hör dessa begrepp användas eller rättare sagt missanvändas i syfte att dölja verkliga avsikter för när man skrapar på ytan så framträder en helt annan verklighet än de stolta deklarationerna från de stora scenerna. Man behöver inte gå längre än till HSB Malmö för att upptäcka att dessa honnörsord inte har ett skvatt med verkligheten att göra.

Det finns så många och bättre sätt att informera medlemmarna än att offentliggöra styrelseprotokollen.

Du läser verkligen vad jag skriver som fan läser bibeln när du säger att det är bra om inte fan sitter i styrelsen. Vem har sagt det? Håll dig till ämnet.

Det är redan nu svårigheter att få folk att engagera sig i styrelsearbetet och du tror att det blir lättare om man offentliggör styrelseprotokollen. Dream on. Du är så långt ifrån verkligheten som man rimligen kan bli.

Det är helt rätt att man ska särskilja arbetssätt från redovisning. Det är därför som styrelseprotokollen INTE ska offentliggöras. Det finns mycket bättre sätt att hålla medlemmarna informerade.

Din sista kommentar begriper jag inte överhuvudtaget. Vad har den med någonting att göra egentligen

Slutligen kan jag bara konstatera att HSB Malmö vid 3 på varandra följande stämmor avslagit motioner om att protokollet ska gälla som stämmans mening.
VAD TJÄNAR DET FÖR NYTTA ATT OFFENTLIGGÖRA EN OGILTIG HANDLING?
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 11:26
Harald Harald är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Heja Kulan!

Sätter en slant på att de som förespråkar offentliga protokoll själva har begränsad erfarenhet av att sitta på en förtroendepost.

I vår förening får vi mycket beröm för vårt sätt att informera och involvera våra medlemmar i föreningsarbetet. Vi har ökande antal deltagare på stämmor, städdagar och gemensamma aktiviteter sju år i rad.

Information ges via medlemsmöten, trapphusens anslagstavlor, hemsidan och vår interna tidning som ges ut med ca 8 - 12 nr/år.

Ingen har någonsin krävt att få se protokollen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 11:51
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Heja Kulan!

Sätter en slant på att de som förespråkar offentliga protokoll själva har begränsad erfarenhet av att sitta på en förtroendepost.
Då har du just förlorat din slant Harald. Jag har endast positiva erfarenheter av att våra protokoll är offentliga. Vi sätter upp protokollen på anslagtavlorna och lägger ut dem på hemsidan så fort som de har blivit justerade. Vid tillfällen då det inte var lämpligt att utomstående skulle läsa protokollen, har vi hänvisat till hemsidan på anslagstavlorna och delat ut dem i brevlådorna till dem som inte har tillgång till internet.
Gammal 2012-06-01, 13:02
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Allt beror på hur det görs. Rubriken "Styrelseprotokoll för att kränka medlemmar" säger allt. Nej, det är inte tillåtet att lägga ut protokoll för att kränka medlemmar.
Ifall de enda protokoll som läggs ut innehåller kränkningar och andra protokoll utan personuppgifter inte läggs ut, så är det solklart fall av kränkning. Detta kan man dra till berörd instans och förmodligen få rätt i sak.

Läggs alla protokoll ut och utan personuppgifter, så går detta också alldeles utmärkt. Det säger sunt förnuft.
Det enda som behöver stå i protokollet är tagna beslut. Ja, nej eller bordläggning i ett ärende. Vidimerat på sedvanligt vis. Styrelsen behöver inte arkivera eventuellt underlag heller, även om det kan vara bra för framtida behov.

Men det är inte tillåtet att kränka medmänniskor hur man vill. Särskilt inte ifall "man" är en förening. Undrar om det inte t o m. lyder under allmänt åtal (osäker på det). Kallas förtal.

Som jag ser det handlar denna tråd om kränkning. Inte om ifall protokoll får/får inte ska/ska inte offentliggöras. Det finns ett flertal andra trådar som handlar om det. Alla trådar behöver inte mynna ut i denna samma frågeställning till slut. Tack.
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 15:38
Yotta-medlem

Standard

Citat:
En styrelse arbetar bäst om man i lugn och ro får sköta sitt arbete.
Du gör ett påstående som saknar all grund.
Skulle Reinfeldt säga något sådant, skulle han vara körd. Principiellt finns ingen skillnad. Såväl regeringar som styrelser måste kunna följas noggrannt i sina arbeten.

Citat:
Styrelsen informerar regelbundet i en sammanfattande form vad som pågår och om några beslut är fattade.
Tyvärr är det lite diffust vad du menar med sammanfattande form, men jag har viss erfarenhet av vad det i praktiken kan betyda. Om det vore styrelsens ambition att informera så väl som möjligt, då skulle definitivt protokollen vara en bra startpunkt, kompletterad gärna med ytterligare information.

Citat:
Jag har försökt att offentliggöra protokoll men blev tvungen att avbryta för jag kunde inte gå över gården till styrelserummet för att göra mitt jobb förrän jag blev överfallen med frågor och synpunkter som vi nästan alltid redan hade diskuterat i styrelsen.
Som sagt, 50 år av egna erfarenheter av medlemskårer i bostadsrättsföreningar, samt några år här på forat, får mig nog att betrakta den beskrivningen som en aningen överdriven framställan. Dessutom rätt avundsvärd situation. Det är inte den verklighet vi oftast ser eller hör talas om i föreningarna.

Citat:
Ibland vid större projekt kan det vara aktuellt att redovisa idéer och t.o.m. anordna en utställning så att medlemmarna kan ge sina synpunkter.
Utmärkt!

Citat:
Jag har aldrig påstått att jag vill stympa protokollen men jag påstår med en sannolikhet gränsande till visshet att så kommer att bli fallet.
Nej jag känner till detta. Din rubrik talar sitt eget språk.

Citat:
Ja vi pratar om protokollet och konsekvenserna av att gör denna handling offentlig. Håll dig själv till ämnet för det gör jag. Jag redovisar öppet vad det får för konsekvenser om man offentliggör styrelseprotokollen.
Redovisar öppet...vad du tror kan bli resultatet. Jag har en annan tro.

Citat:
Uttrycken transperens, öppenhet, offentlighetsprincip och demokrati används väldigt friskt och frejdigt därför att
...jag tror på samhällen och bostadsrättsföreningar som grundas på dessa värderingar
Citat:
Man behöver inte gå längre än till HSB Malmö för att upptäcka att dessa honnörsord inte har ett skvatt med verkligheten att göra.
Honnörsorden är nog bra för att beskriva en eftersträvad verklighet, även om inte HSB Malmö platsar.
Citat:
Det finns så många och bättre sätt att informera medlemmarna än att offentliggöra styrelseprotokollen.
Eftersom din avsikt och strävan tycks vara att inte behöva utsättas för frågor när du går över gården till styrelsemöten, vore det naturligtvis intressant att höra vad du tänker dig för ersättande info.

Citat:
Det är redan nu svårigheter att få folk att engagera sig i styrelsearbetet och du tror att det blir lättare om man offentliggör styrelseprotokollen
.
Återigen, vi måste komma ihåg att förutsättningarna är mycket olika mellan stora och små föreningar.

Citat:
Din sista kommentar begriper jag inte överhuvudtaget. Vad har den med någonting att göra egentligen
Det var ett litet skämtförsök, som innehöll en ros därför att jag som vanligt finner att våra olika synsätt tvingar oss båda att tänka och formulera oss på nytt. Om det nu är som en del stora tänkare påstått, -det finns ingen absolut sanning- kanske vi kan fortsätta att diskutera.
Vi har rätt långt kvar innan vi kan enas kring din rubrik "offentliga protokoll är vansinne"
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 16:34
Yotta-medlem

Standard en ny situation

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Allt beror på hur det görs. Rubriken "Styrelseprotokoll för att kränka medlemmar" säger allt. Nej, det är inte tillåtet att lägga ut protokoll för att kränka medlemmar.
Ifall de enda protokoll som läggs ut innehåller kränkningar och andra protokoll utan personuppgifter inte läggs ut, så är det solklart fall av kränkning. Detta kan man dra till berörd instans och förmodligen få rätt i sak.
Ja Det var ett överraskande inlägg av silva , och ställer oss inför en helt ny situation.
Citat:
I min bostadsrättsförening offentliggjorde styrelsen ett styrelseprotokoll utanför tvättstugan.
Om nu styrelsen medger att de är den som fäst protokollet.
Styrelsen tvärtemot
Man lämnar inte ut protokollen generellt, och som vi antar, av samma skäl som övriga brukar ange. Sen visar det sig att.. just för att kunna "kränka" serverar man undantagsvis ett protokoll.
Jag måste medge att jag själv ännu inte kunnat smälta betydelsen av detta. Om det alls har någon betydelse annan än den admin ofta påpekar. Styrelser kan bete sig nästan hur som helst, utan rädsla för bestraffning.
Om inte detta leder vidare till granskning och bestraffning av styrelsen, vore det ju bara ytterligare en spik i kistan för den lagstiftning vi länge underkänt.
Personligen tycker jag att mitt/vårt försök att i en tråd så noggrant som möjligt undersöka vad som inte får skrivas in i protokollet (som offentliggörs), ger ytterligare understöd för kravet på att dessa fåtal situationer som kräver censur identifieras och förs ut, och skrivs in i stadgarna. Men varken HSB eller SBC sätter sina jurister i arbete för att hjälpa föreningarna. Mörkrets furstar!

totiki
Citat:
Läggs alla protokoll ut och utan personuppgifter, så går detta också alldeles utmärkt. Det säger sunt förnuft.

Som jag ser det handlar denna tråd om kränkning. Inte om ifall protokoll får/får inte ska/ska inte offentliggöras. Det finns ett flertal andra trådar som handlar om det. Alla trådar behöver inte mynna ut i denna samma frågeställning till slut.
Naturligtvis inte. Men för mig är protokolls-frågan, och de konsekvenser som följer, den största dumheten i hela bygget. Alltså reser jag borst varje gång jag finner att trådars eländes-beskrivning är följder, direkta eller indirekta av styrelsernas ovilja till demokratisk öppenhet. Precis som politiker ständigt får tala om samma kärnfrågor, kommer jag att fortsätta argumentera i denna fråga så länge jag kan och får. Kanske finner vi (någon av oss, i denna diskussion) en dag ett argument som öppnar ögonen även på klentrogna?
Svara med citat
Gammal 2012-06-01, 17:33
kluringens avatar
Yotta-medlem

Standard

Den minst arbetskrävande och effektivaste metoden att informera medlemmarna om vad som sker i föreningen är att publicera protokollen. En styrelse som har rent mjöl i påsen borde inte ha invändningar mot det.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är styrelseprotokoll offentliga...? anco Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2012-05-01 21:45
Offentliga styrelseprotokoll Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-02-14 21:18
Styrelseprotokoll saknas Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-01-21 23:52
Styrelseprotokoll - Rätt att ta del av? shato Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-02 09:59
Justera styrelseprotokoll tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-05-31 09:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare