Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-20, 15:04
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Olycklig Hänga protokoll

Bra Harald, så klart du har rätt och att jag har fel. :-)
Jag vill hänga protokoll, har själv jobbat med det, men det var då det.

I dag finns inte den tidigare känslan för vad ett förtroende är och skillnaden mellan vad man bör och vad man skall.

Jag minns råden jag fick av en då gammal förvaltare:
1. Du skall ta vara på var och en i föreningen. Du skall visa lyhördhet även även när du inte håller med och du får aldrig visa för andra om det är någon du inte gillar. Du skall gilla alla om du skall representera alla.
2. Du skall vara rädd om varenda krona och du skall tänka att det är den fattigaste i föreningen som lagt sparslantar i kassan. Du skall kunna redovisa vart enda öre.
3. Du skall aldrig använda redskaper, såg och hammare på föreningens hus. Husen är nämligen det du fått förtroendet att vårda, inte skada.

Detta borde gälla även i dag och det är det här förvaltarna borde ägna sig åt att tala om på sina kurser. De får betalt av medlemmarna (t ex av Silva). Protokollen är endast ett symptom på hur snett det kan gå.

Jag hoppas att om det här blir en rättsak att alla som en ställer upp och vittnar för Silva. Jag råkar veta att just hennes berättelser här är tillräckligt underlag för att stärka hennes berättelse i domstol.
Svara med citat
Gammal 2012-05-20, 15:18
realtor realtor är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Censurera protokoll

En liten tanke.
Att censurera är ingen enkel sak, man kan ju t.ex. inte bara stryka namnet för då kan de flesta ändå räkna ut vem man är och då har censuren ingen verkan men styrelsen kan gömma sig bakom sin utförda censur.

Jag läste på högskolan på "gamla dagar". Där satte man upp alla tentaresultat men använde inte namn utan bara personnummer så att resultaten inte skulle vara uppenbara för alla. Mina kurskamrater var födda på 70- och 80-talet, jag är född på 50-talet. Kan säga att jag kände mig inte alls anonym! Som tur var var resultaten bra =)
Gammal 2012-05-20, 19:20
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard harald har fel

Nu lägger jag mig i och säger att du har fel Harald.
Det är 2 saker har forumet konstaterat inte skall lämnas ut av det som tas upp i styrelseprotokoll avseende bostadsrättsföreningar, pågående anbud/förhandlingar och där medlemmar diskuteras typ störningar och annat.
ALLT annat skall vara offentligt annars blir det som i länder där makthavarna tillochmed får "skatorna att sitta still och tiga".

"Hemliga ärenden" läggs sist i protokollen och maskas. svårare är det inte.
Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 10:01
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Offentliga styrelseprotokoll utan namn på medlemmar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Någonstans i denna tråden BORDE ju någaon av alla de "offentlighetsivrare" av styrelseprotokollen, fått ett uppvaknande i vad som kan och till slut kommer att inträffa, om man har offentliga protokoll.
Om du läst någon av trådarna om offentliga styrelseprotokoll så skulle du sett att det bara finns en enda person i forumet som varit av åsikten att namn på medlemmar skulle vara med i de styrelseprotokoll som offentliggörs.

Citat:
Istället för att fundera över "systemfelet", att kunna hänga upp utdrag ur eller hela protokoll, så argumenterar ni istället för att just DETTA protokoll självklart skulle ha censurerats.
Så är det alltså inte. Jag har i många inlägg skrivit inte bara att namn ska strykas från styrelseprotokollen när de offentliggörs, utan jag har även tydligt givit anledningen till detta. Nämligen att styrelseprotokollet inte ska bli ännu ett verktyg för styrelsen i att kränka och trycka ner enskilda medlemmar. Läste du inte inlägg #2 i denna tråd?

Kul att det här i denna tråd kom ett konkret exempel från verkligheten som stödjer min argumentation.

Citat:
Kör man med offentliga protokoll, så kommer situationer liknande denna att inträffa, förr eller senare.
Det kommer aldrig att hända om man gör så som bl.a. Pensionär och jag förespråkat.

Citat:
Alltså, styrelseprotokoll ska INTE vara offentliga.
Alltså, det finns inga argument för att styrelsprotokoll inte ska offentliggöras.

Citat:
Ursprungligen skrivet av realtor Visa inlägg
... man kan ju t.ex. inte bara stryka namnet för då kan de flesta ändå räkna ut vem man är och då har censuren ingen verkan men styrelsen kan gömma sig bakom sin utförda censur.
Det är sant att i vissa fall kan vissa (som regel inte alla) i föreningen räkna ut från sammanhanget vem som döljer bakom det censurerade namnet. Men det är nog smällar man får ta i ett demokratiskt samhälle. Det är ju också så att blir styrelsen för tydlig i känsliga sammanhang (och de lär inte vara många i en brf) om vem styrelsepunkten handlar om så träder olika lagar in till stöd för den som hängts ut på ett kränkande sätt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-05-21 klockan 11:04.
Svara med citat
Gammal 2012-05-21, 10:52
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av realtor Visa inlägg
En liten tanke.
Att censurera är ingen enkel sak, man kan ju t.ex. inte bara stryka namnet för då kan de flesta ändå räkna ut vem man är och då har censuren ingen verkan men styrelsen kan gömma sig bakom sin utförda censur.

Jag läste på högskolan på "gamla dagar". Där satte man upp alla tentaresultat men använde inte namn utan bara personnummer så att resultaten inte skulle vara uppenbara för alla. Mina kurskamrater var födda på 70- och 80-talet, jag är född på 50-talet. Kan säga att jag kände mig inte alls anonym! Som tur var var resultaten bra =)
Personnummer är dessutom ofentliga så där kan man undra hur de tänkte :-)
Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 11:12
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Snart skall min förening ha sin ordinarie föreningsstämma och jag funderar på att inte vara närvarande. Samtidigt vill jag inte att styrelsen med sina anhängare skall tro att de lyckats knäcka mig med deras trakasserier under flera års tid och påhoppet på senaste extrastämman.

Jag tycker inte att Brf som boendeform fungerar som det är idag, när styrelser kan förtrycka och inskränka medlemmars rättigheter utan kännbara påföljder.

Då kommer ni att säga till mig ”om du inte är nöjd kan du välja en annan boendeform”. Då svarar jag er ”om jag kunde skulle jag göra det”. Men hur många andra boendeformer finns det att välja på i Stockholms innerstad om man älskar att bo i gamla fastigheter? Då kommer ni att säga att ”det finns lagar som styrelsen skall följa”. Då svar jag er ”det är styrelsen som bestämmer vad som är lagar i min förening”. Styrelsen har tillgång till pengarna och makten över lagen.
Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 13:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Ge inte upp !!!

Många resonerar som så;
"Varför ska jag gå på årsstämman? Jag bara utsätts för kränkningar och det är helt omöjligt att få igenom något ändå.".
Men då har man lagt sig.
Skit i vad andra tycker, frågan är om du kan leva med dig själv genom att låta "de dumma" segra?
Vad andra tycker får de tycka så mycket du vill, men det är ett obestridligt faktum att om du inte går på stämman så har styrelsen och "de dumma" vunnit.

Vad har du att förlora på att gå på stämman? Jo, inget!

Jag har hållit på i cirka 8 år i min egen brf, och det är först under de två senaste åren som jag märker att jag lyckas uppnå förändringar (egentligen har jag lyckats med detta varje år, men inte på samma märkbara sätt och inte på ett sätt som jag varit helt nöjd med). På den senaste stämman fick jag t.o.m. igenom några av de viktigaste motionerna (har aldrig hänt tidigare, under 7 år med massor av årliga väl genomtänkta och värdefulla motioner, att jag fått igenom någon motion). Dessutom lyckades jag avvärja att en av de absolut minst lämpade medlemmarna valdes in som förtroendevald.

Så trägen vinner. Och det behöver inte ta 8 år för dig och andra att lyckas på stämmorna. Alla kan dra nytta av min erfarenhet (liksom forumets) och därför lyckas bättre och snabbare än vad jag gjort. Se t.ex. hur Lasse här i forumet lyckades med det nästan omöjliga!!!

Så, vad du än gör Silva, gå på stämman. Gör din röst hörd. Låt inte de omoraliska och korkade människorna vinna. Kämpa vidare och jag lovar att det kommer att ge resultat. Fler kommer att sluta upp bakom dina åsikter och det kommer att bli lättare för dig.

Vi (inte bara medlemmarna i din brf utan även alla andra bostadsrättshavare i landet) behöver dig !!!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-05-25 klockan 15:32.
Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 14:33
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Olycklig Gå på stämman

Silva:
Jag är helt enig med Admin. Du behövs för alla och envar som drabbas av vampyrerna.

Jag har också gjort bort mig på den extra stämma jag förberett med genomarbetat underlag. Normalt kommer ca 35-40 på stämman, men när det gällda att lämna HSB, - då kom 160. De som inte hade förstått, de röstade mot, vad säjs om dessa idioter? De kunde ju ställt frågor.

Jag tänker gå, men jag tänker också skriva av mig mitt stora missnöja i en motion till stämman.

Jag har för mig att du någonstans sagt att det finns en annan granne som har varit med om detsamma, kan en motion om det att kränka inte är ok.
Svara med citat
Gammal 2012-05-25, 15:24
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard stå på

Håller med föregående talare.
Jag var hatad på de 2 senaste stämmorna av ett gång "glada pensionärer" som styrelsen och förvaltaren hade bjudit på kaffe och bullar en dag iveckan.
På stämmorna när jag och en till talade om att speciellt förvaltaren och en firmatecknare attesterat fakturor för 25 miljoner för fuskjobb, 10 000kr stycket för byte av 500 vattenventiler (5 miljoner, arbetet värt max 500 000kr). Läs gärna när en förvaltare får fria tyglar.
idag vet nog de flesta som suttit i styrelsen för brf väduren 901 lägenheter att detta har urholkat ekonomin för lång tid framöver, men är delaktiga så man kör största möjliga tystnad.

Beviset tycker jag är att under de många år som gått har "när en förvaltare får fria tyglar" kommenterats några få gånger.
Någon kommentar från en ny användare, svar från mig tystnaden infinner sig direkt.

Alltså bättre stå på, än ställa sig i skuggan.
Svara med citat
Gammal 2012-05-31, 12:29
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Styrelseprotokoll för att kränka medlemmar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
I min bostadsrättsförening offentliggjorde styrelsen ett styrelseprotokoll utanför tvättstugan. Protokollet handlade om mig och min familj och vårt namn fanns med i protokollet. I protokollet kunde man läsa att på grund av mig skulle föreningen får extra kostnader för ventilationen m.m. Styrelsen har aldrig tidigare eller senare offentlig gjort något styrelseprotokoll. De offentliggör styrelseprotokoll när det passa deras syften och de vill tysta ner en kritisk medlem.
Det är intressant varje gång någon kan ge nya "friska" exempel på den verklighet vi lever i. Observera att styrelsen agerat enligt det spelrum som gives. Styrelsen kan själv besluta om att lämna ut protokollen.
När man då gör det som här, i ett av de två fall vi identifierat på forat som varande självklara censurfall, borde det leda till vad jag sagt i annan tråd, Styrelsen har diskvalificerat sig själv, och bör avsättas.
Men verkligheten är inte så enkel. En normal förening består av bl a ett stort antal "hyresgäster" som varken förstår eller bryr sig. Att avsätta och ersätta en olämplig styrelse är inte alltid någon enkel handling, även om vi vet hur det rent tekniskt kan ske. Det är faktiskt samma förhållande i vårt land och deras ledning. Inte alldeles enkelt att avsätta och ersätta en regering som vi tycker är usel. Men vi rusar knappast iväg och kräver diktatur, censur och tystnadsplikt bara för att en regering, eller en enskild medlem uppfört sig olämpligt.
Tvärtom anser vi det bra att galenskaperna och inkompetensen synliggörs, och då gärna (pga av öppenheten i systemet) av regeringen själv.
Så tycks även du resonera

Citat:
Medlemmen har ingenting att sätta emot. Då kan lika gärna alla styrelseprotokoll vara offentliga. Det verkar inte heller finnas några lagar som hindrar styrelsen från att använda insiderinformation för egen vinning.
Demokrati och öppenhet är nödvändigt även i bostadsrättsföreningar. Endast då kan vi se och förstå om vi har en bra eller dålig styrelse.
Vi måste acceptera att en eller annan styrelse begår dumheter, även i censurärenden. Det är tyvärr människans villkor. Perfekta styrelser eller människor finns ju inte.
Vi får försöka lära oss, rätta till och förbättra vår tillvaro. Vi har inte råd att kasta bort demokratin bara för att den kan missbrukas. Tvärtom, missbruket i sig gör det lättare att identifiera felen, och korrigera.

Citat:
Harald
Någonstans i denna tråden BORDE ju någaon av alla de "offentlighetsivrare" av styrelseprotokollen, fått ett uppvaknande i vad som kan och till slut kommer att inträffa, om man har offentliga protokoll.
Istället för att fundera över "systemfelet", att kunna hänga upp utdrag ur eller hela protokoll, så argumenterar ni istället för att just DETTA protokoll självklart skulle ha censurerats.
Kör man med offentliga protokoll, så kommer situationer liknande denna att inträffa, förr eller senare.
Här var det kanske (åtminstone i efterhand) lätt att se vad som inte borde blivit offentligt,...
men många gånger kan det vara svårt att göra den bedömningen.
Enkel fråga till dig Harald: Skulle du avråda från demokratiska expriment i afrikanska länder som vill frigöra sig, bara för att det kan förutses att det nog kommer att begås många och stora misstag?

Citat:
Till synes oskyldiga uppgifter kan senare visa sig varit information som skadar en medlem eller föreningen.
Jag har i några trådar inviterat dig till att delta i sökandet efter dessa kvarvarande "osäkerheter".

Nämn några till! Eller ange på vilket sätt, "korrekta uppgifter" som blir kända, skulle vara till skada för föreningen eller enskild.

Citat:
Alltså, styrelseprotokoll ska INTE vara offentliga.
Du har funnit ett fall nu som du tycker stöder dina krav.
De flesta av oss andra har tillsammans här på forat funnit ett oräkneligt antal fall och ärenden som talar tvärt emot din slutsats.

Lite lustigt att du faktiskt tycks finna det intressant och givande att med oss andra diskutera problematiken med boendet i bostadsrätt. Det kan ju endast ske med hjälp av den öppenhet som här ges. Har du som styrelsemedlem någon gång försökt att tillämpa öppenheten och erbjuda era medlemmar samma fria diskussioner med den egna styrelsen. Men för detta krävs givetvis att ni för dem redovisar vad ni gör
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är styrelseprotokoll offentliga...? anco Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2012-05-01 21:45
Offentliga styrelseprotokoll Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-02-14 21:18
Styrelseprotokoll saknas Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-01-21 23:52
Styrelseprotokoll - Rätt att ta del av? shato Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-02 09:59
Justera styrelseprotokoll tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2010-05-31 09:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare