Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-11, 14:43
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Fråga Styrelsens ansvar

Jag behöver hjälp med lagtext. Hittar inte själv.

Styrelsens ansvar: Enskilt eller i grupp, dvs lika ansvar för alla.

Jag har varit ledamot och ordförande. Jag lärde då att som ordförande är jag underställt lagen och har större ansvar än ledamöterna.

Frågan kom upp i går:
Ordförande här hänvisar till en ledamot betr frågan som har med fastighetsskador att göra. Jag sa att som ordförande har du ansvar för att besiktningen sker.
O nej, det delades solidariskt på ansvaret, var svaret jag fick.

Vid bordet satt en jurist från HSB. Jag sa till honom, nu måste du väl kunna svara på ansvarsfrågan. Han tittade på mig och så såg han i sin pärm och teg.
Ordförande tyckte jag kunde skriva en motion till stämman.

Jag sa att ansvaret för att besiktning sker inte är mitt utan nu hade ordförande informerats så därmed var det avslutat för mig.

Efteråt ringde en som var i rummet samtidigt och sa: när juristen kom så kastade ordförande och juristen sig i varandras armar. (detta hände innan jag kom in!)

Jag avser att gå vidare med frågan om ansvar, men hittar som sagt inte lagrummet. (Vad gjorde HSBs jurist där undrar jag också och vill egentligen regelrätt stänga rummet och begära granskning.)

Jag vill också till stämman skriva att ordförande och HSBs inte ges ansvarsfrihet. Trolöshet mot huvudman nästa??
Juristnamn

Med vänlig hälsning
korsdraget

ca 100 lägenheter är allvarligt skadade, allt som är kända som skadade.
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 15:13
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

I vilken egenskap var du på mötet?
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 15:37
Yotta-medlem

Fråga Som boende...

Jag har haft ett utredningsuppdrag som stämma beslutat om. Det hör inte hit egentligen. Jag frågade om den som är fastighetstekniker fanns tillgänglig på lokalen eftersom det var allmän öppet tid. Att ordförande då hänvisade till att det inte var någon där som kunde samtala med mig och att ordförande inte ville veta vilka frågor eller synpunkter jag hade.

Ordförande ansåg sig inte ha ansvar för skador. Det var en annans ansvar. Jag blev endast överraskad att det inte var ordförandes bord. Därför sa jag att ordförande är arbetsledare med särskilt ansvar. Onej. Jag hade fel. Alla hade lika ansvar. Är det så? Var kan jag läsa på.

Jag söker alltså texten om ansvaret i styrelsen. Tror det står i LEF.
http://hotpot.se/php/vb/images/smilies/15.gif
Jag misstänker att HSBs jurist nu letar kryphål i föreningens handlingar för att rädda sitt skinn, m t p skadorna som nu trillar in.
tack Clabbe
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 15:39
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Alla ledamöter är underställda lagen mm

I de allra flesta fall har styrelseledamöterna ett gemensamt ansvar för styrelsearbetet/besluten. Undantagen är när en ledamot har reserverat sig mot ett beslut, som lett fram till att "inte bevilja ansvarsfrihet" begärts.

Det kan i vissa fall också vara så att en ledamot anses ha ett större ansvar för en fråga än resten av styrelsen (t ex ekonomiansvarig). Men det innebär inte att resten av ledamöterna blir ansvarsbefriade. I de här fallen handlar det mest om ifall det ställs skadeståndskrav.

Samtliga ledamöter har att känna till och rätta sig efter både lagar, stämma och stadgar. Det är också få orsaker som gör att man kan krypa ur sitt ansvar, t ex:

Ett styrelsebeslut tas om renovering som kostar 1.000.000 kronor, som visar sig kosta 2.000.000 kronor. Stämman begär att styrelsen inte beviljas ansvarsfrihet och ställer skadeståndskrav.

* En styrelseledamot berättar att h*n inte riktigt förstod hela ärendet och vad det innehöll. Det är inget som kan godtas som ursäkt. Istället borde styrelseledmoten ha begärt ytterligare underlag och information före beslut eller reserverat sig mot beslutet.

* Den ekonomiskt ansvariga (som varit med om hela proceduren och attesterat samtliga fakturor) har inte reagerat eller informerat styrelsen under arbetets gång på att de ekonomiska ramarna har spräckts. Då kan det bli så att h*n anses ha ett större ansvar än övriga ledamöter.

Sedan kan man tycka att det är ordförandens ansvar att se till att samtliga ledamöter får reda på vad som gäller/utbildning i deras roller. Eller att styrelsen utser en utbildningsansvarig.

Det är också viktigt att man som ledamot inte backar för att vara besvärlig och ifrågasättande när man är tveksam.

Till sist och syvende är det nog upp till varje ledamot att skaffa så mycket kunskap som möjligt

Du får berätta hur det går
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 15:46
Yotta-medlem

Meddelande Ansvar

Hej Nybörjare,
När jag var ordförande blev jag en dag på mitt jobb hämtat av polis och fört till polishuset. Ensam.
En man hade ramlat ner från taket och var allvarligt skadat. Jag fick gå hem sedan det visat sig att alla papper var i ordning och att mannen inte hade haft den säkerhetslina som lagen föreskriver. Hans arbetsgivare blev ansvarig.

Vad jag vill säga är att som ordförande ansågs jag ansvarig. Som ledamot fanns det styrelseförsäkring och särskild ordförandeförsäkring.

Så är detta ett slag i luften???

Jag säger: När djävulen håller i Lagboka (BRL!)
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 16:08
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Var skulle i så fall gränserna gå?

Var det inte som representant för styrelsen, som de hämtade dig? Det låter konstigt om enbart ordföranden skulle vara ansvarig. Det skulle ju i praktiken innebära att allt ansvar föll på ordföranden.

Det skulle vara intressant att få veta vilken typ av ärenden som anses vara enbart ordförandens ansvar. Kanske finns det "forumister" som kan hjälpa till att reda ut det. - Inte minst för dem, som är ordförande här i forumet.

Sedan får man nog ändra på styrelseutbildningarna, så att det klart framgår var ansvarsgränserna går mellan ordförande och övriga ledamöter.

Hoppas att det var civilklädda poliser som hämtade dig på jobbet
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 16:17
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Inget extra ansvar för styrelsens ordförande i en brf

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
Det skulle vara intressant att få veta vilken typ av ärenden som anses vara enbart ordförandens ansvar.
Det finns inget sådant ärende där ordföranden är ensam ansvarig. Din beskrivning här ovan om ansvaret inom styrelsen var perfekt, Nybörjare!
Ordföranden har några få ansvarsområden som skiljer sig från övriga ledamöter, främst att ordföranden ansvarar för att kallelse till styrelsemöte sker till alla ledamöter och suppleanter, och att beslutsunderlaget är tillräckligt
.

I ovanstående exempel hämtade polisen en representant från styrelsen för att utreda olyckan. Det är kanske lätt att man tror att styrelsens ordföranden är den som är är mest insatt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-06-11 klockan 17:25.
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 16:49
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Så här står det på Bostadsrätternas hemsida (SBC):

"I många frågor har styrelsen ett gemensamt ansvar för sina beslut. Men ett exempel där föreningens
ordförande kan bli ensam ansvarig är vid fallande is och snö från hustaket, då det handlar om vållande
av kroppsskada eller vållande till annans död. Flera domar visar att ordföranden har ett särskilt ansvar."

Så tydligen kan ordföranden bli mer ansvarig än övriga vid just olyckor.
Sedan kan man förstås undra varför?
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 17:13
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Ordföranden i styrelsen mer ansvarig vid olyckor ???

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Sedan kan man förstås undra varför?
Ja, det kan man verkligen undra över. För det är ju i så fall inte baserat på lagtexten.

Skulle vara intressant att veta var SBC hittat dylika domar, och om det inte i dessa fall handlat om att man gjort som Nybörjare beskrivit och fördelat ansvarsområdena inom styrelsen, då ett utökat ansvar (dock inte "hela ansvaret" så som SBC skriver här) landar på en viss ledamot. Alla som läst juridik vet att domar och lag kan - och ofta gör så - gå stick i stäv med varandra, men detta uttalande av SBC låter mycket märkligt i mina öron.

Eftersom de flesta domar lämnar ett stort utrymme för tolkningar plus att det i princip alltid handlar om specifika omständigheter kan man som regel inte generalisera så som SBC gjort här. Därför skulle det vara värdefullt att ha i alla fall ett sådant domslut att läsa.

Notera också att SBC inte nämner något om vad lagen säger om detta.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 17:23
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! ansvar .

Tack alla som bidragit här.
ja, då finns det ingenstans i lagen då. Skitlag!
Bra att alla vet det och att lagstiftaren, Civil- och Lagråd får veta det.

Vi sitter alltså med våra besparingar i en portfölj som styrs via reptilhjärnan hos en han och en hon från Tjottahejti. Puss. Puss va gulligt!

Har egentligen en fråga kvar: vad täcker styrelseförsäkringen?
Att vara otrevlig mot sina uppdragsgivare är säkert lagligt. Köper det.
Jag har själv inget intresse av ett vänskap som så uppenbart skadar min ekonomi. Jag gillar egna pengar nämligen. Jag tar därför gärna tillfället att vara otrevlig tillbaka, jag lär mig om nu.

Välkommen till Helvetets Förgård, som Per Albin kallade detta.

Ps. Ja, de var civila. De var jäkligt grova mot mig. De fick problem senare när SBC gick till attack. På jobbet gick larmet, men de tvekade aldrig på mig. Har nämligen varit ärlig och rättvis från en barndom i en jättestor familj.
1000 takk för tanken till mig Nybörjare, så rart av dig. .
Ds
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsens ansvarsfrihet kluringen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2017-12-13 23:17
Styrelsens och ordförandes ansvar bjornw Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2012-08-26 12:53
Styrelsens kollektiva ansvar kluringen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 23 2011-12-23 00:12
Styrelsens ansvar för yttre underhåll av brf Mialotta Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-05-19 08:18
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare