Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-15, 19:56
trädritaren trädritaren är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Fråga Skäligt arvode till styrelse?

Hej!
Jag är ny här så jag hoppas jag har hamnat i rätt forum. Jag köpte bostadsrätt för lite drygt ett år sedan. På förra årsstämman var det två personer som inte ville ge styrelsen ansvarsfrihet och menade att de misskötte ekonomin. Som ny och relativt oinsatt i föreningen blev jag lite nervös. De menade bland annat att styrelsen hade för höga arvoden. Snart närmar sig årets stämma och därför skulle jag gärna vilja höra lite om detta, vad som är lämpligt arvode. Jag kan tillägga att jag kollat listan som hade sammanställts för HSB Malmö men jag vet inte om jag kan jämföra med det, eftersom jag ej bor i en HSB-förening.

En "bonusfråga": Vi uppvisar ett negativt resultat på -2,8 miljoner för 2011 p g a diverse investeringar/renoveringar. Låter det ok?

Lite info:

Antal lägenheter 223 (varav 23 är hyresrätter)
3 lokaler finns som bostadsrätt, 12 som hyresrätt.
Årsarvode till styrelse och internrevisor är 197 600:-
sociala avgifter 62 086:-
Totalt 259 686:-

Extern revisor får ca 13 000:-

Det är 7 personer som sitter i styrelsen.

Det har genomförts en del åtgärder på senare år eftersom bostadsrättsföreningen är ganska nybildad. Självklart medför det en hel del jobb att kontakta konsulter/entreprenörer och ta in offerter osv. Men innebär det ev. högre arvoden till styrelse?

Som sagt, kanske är det skälig nivå men om jag jämför med en lite mindre förening som jag bodde i förut (då jag endast hyrde) så låg arvodet på ca 8700:-/person och år i styrelsen där hade de vad jag kunde se endast en extern revisor...43 000:- för styrelsen, totalt 53 000:- inklusive sociala avgifter (vilket blev 530:-/lgh och år)

Vad brukar en intern revisor kosta, den redovisas nämligen inte separat i årsredovisnigen för min nya förening?

Många frågor, hoppas på svar!
Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 20:54
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard arvoden

Börjar med revisorn, omöjligt att jämföra.
HSB kör ju coop forummodellen låter 5000 föreningar betala cirka 10 000kr var. Några pärmar skickas fram och tillbaka, och bara om hsbledamoten tycker (eller ställt till det) gör man grundligare arbete.
samma revision i hsb största förening kostar över 100 000kr om föreningen valt en annan "storrevisor" Öhrlings.
sen finns nog det mesta däremellan.

Arvodet för 7 styrelseledamöter på 200 000kr är också mycket svårt att uppskatta värdet på.
Det handlar om hur mycket de gör.
Respektive hur mycket förvaltaren gör, det vill säga hur mycket tjänster som föreningen betalar vid sidan om för.

För att få ett rättvist arvodessystem borde det redovisas vad styrelserna gör mellan stämmorna.
Nerlagd tid på styrelsearbetet är "alltid något", men det skulle nog kunna utvecklas ett bra system om medlemmar i bostadsrättsföreningar bryr sig om sin investering lite mer.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kan en styrelse avstå från sitt arvode? Borättexperten Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 14 2011-03-09 12:11
Hur mycket är OK i arvode för styrelse? Undrandez Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 30 2011-02-16 13:32
Arvode till styrelse och suppleanter Mr Magoo Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2010-11-09 06:29
Styrelse låna pengar från medlemmar i brf istället för arvode plattipus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2010-04-30 16:56
Arvode för styrelse i brf ulf30 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 18 2010-02-09 11:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare