Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-23, 20:05
Ravelski Ravelski är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2009
Glad Motioner till årsstämman

Hallå där vad sägs kan man skriva en motion så här.
Vore kul med lite synpunkter.

//Ravelski

Motion till BRF RB?? årsstämma 2011
Motion angående upphandling av föreningens driftkostnader
I föreningen stadgar står det i första paragrafen
Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen.
Vi tycker därför det vore en självklarhet att styrelsen vid varje avtalsgenomgång gör en upphandling där man tar in minst tre offerter för att dessa kostnaderna skall konkurrensutsättas.
Här finns det för föreningen mycket pengar att spara.
Jämfört med en förening som upphandlar och har konkurrensutsatt dessa så ser det ut följande
Grannföreningen som gått ur
Total bostadsarea
33 336 kvm 2010 2009 2008
Arvode förvaltning 584 104 kr 785 055 kr 783 066 kr
Fastighetsskötsel/Städ 1 399 000 kr 1 445 780 kr 1 390 652 kr
Summa 1 983 104 kr 2 230 835 kr 2 173 718 kr
Kostnad per kvm 59 kr 67 kr 65 kr

Våran förening
Total bostadsarea
40.053 kvm 2010 2009 2008
Arvode förvaltning 1 460 483 kr 1 430 867 kr 1 388 976 kr
Fastighetsskötsel/Städ 2 919 916 kr 3 193 862 kr 3 093 101 kr
Summa 4 380 399 kr 4 624 729 kr 4 482 077 kr
Kostnad per kvm 109 kr 115 kr 112 kr

Av denna anledning yrkar vi att stämman röstar för att ge till uppdrag till Styrelsen att vid upphandlingar av Städ, Fastighetsskötsel, Yttre skötsel ta in minst tre offerter och om ej kompetens finns i styrelsen ge styrelsen i uppdrag att tillsätta arbetsgrupp eller att ta extern opartisk hjälp.
Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 16:18
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard tänkbart svar

Detta om styrelsens agerande vid upphandlingar har tagits upp på många sidor/ämnen tidigare i detta forum.

Det som borde finnas reglerat har visat sig att vilda västern gäller och många styrelser lägger sig platt på rygg och hamnar i HSB o Riksbyggens föreslagna och svindyra och dåliga avtal.

Jag kan tänka mig att en sådan förenings styrelse (med hjälp av någon från nämndorgnisation) besvarar dinmotion a`la följande.

Det är styrelsens ansvar att handla upp/om avtal.
Detta gör vi efter bästa förmåga.
med detta anser vi motionen besvarad.

Man kan ju fråga sig varför inget regelverk lik det som gäller för offentliga upphandlingar gäller?

Men det kan väl besvaras kort med att HSB o Riksbyggen har föreslagit de lagar som finnsoch de skulle förlora intäkter om bostadsrättsstyrelser insåg att det finns bättre o betydligt billigare utanför dess kolossers förvaltning.
Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 22:55
Mega medlem

Standard

Tanken med motionen är att väcka intresse bland medlemmarna och visa på
att ingen upphandling sker. Det kan nog få en del att fundera på om den styrelse vi har gör ett bra jobb. Motionen skickas ju med årsberättelsen innan stämman så det kanske kan locka lite fler deltagare.
Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 23:26
Yotta-medlem

Standard upphandlingar stämman

Jag hänger inte med. Det står att du är ledamot i styrelsen.
Då bör du ju ha tagit upp detta där med ditt förslag.?

Motionsförslag är bra just för att få med sig och göra medlemmar insatta i föreningens ekonomi.

man skall också ställa frågor och låta styrelsen "stå till svaras" för sina handlingar under genomgången av årsberättelsen.
Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 20:04
Mega medlem

Mycket att säga Motion stämma

Jaha står det att jag är styrelsemedlem. Får ta och ändra det. Det var jag i förra föreningen innan jag flyttade. Lite kul faktiskt i förra föreningen lämnade jag in tre motioner till stämman fast att jag satt i styrelsen. Jag försökte lyfta fram ideér från yngre medlemmar men fick kalla handen av styrelsen men på stämman vart det ok för alla tre. Stämmo ordförande inledde motionerna med att han aldrig varit med om att någon i styrelsen lämnat in egna motioner.
Jag kontrade snabbt med att en stämmoordförande skall vara neutral och att hans personliga åsikter inte hade på stämman att göra. Det gick ju igenom
stämman röstade för mina tre motioner.

Lovar uppdatera min profil.
Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 22:38
Yotta-medlem

Standard bra där

läser om dina motioner just som låten "keep on rocking in a free world" dunkar från Spotify.
=Lysande det finns hopp om att motioner som medlemmar skriver går igenom på stämmor.

Skriv gärna hur det gick med ditt motionsförslag i detta ämne när ni haft stämma. GL.
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 01:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag har varit ordförande i sju år nu, och lämnar regelmässigt in en motion då och då till stämman. Hittills ingen som har reagerat på det i föreningen.

Varför skulle det vara konstigt?
Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 19:16
Mega medlem

Standard Motioner till årstämma

Tycker inte heller att det skall vara något konstigt med att någon från styrelsen lämnar in egna motioner. Det kan ju vara bra för att visa andra hur man skriver en motion och uppmuntra till flera.

Lovar att återkoppla efter stämman i november.
Det blev tre motioner till sist som lämnades in i dag sista dagen enligt stadgar.

Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 19:39
Mega medlem

Standard Årstämma

Jo nu har stämman varit.
Min motion gick igenom. Styrelsen tillstyrkte min motion i kallelsen och det röstades ja på stämman. Motionen hade dock manipulerats då vissa känsliga siffror hade försvunnit från kallelsen. Så är allt väl men jag är tveksam till att allt kommer att gå rätt till då ordförande tidigare varit negativ. Har tidigare suttit i en RB styrelse och varit med på en upphandling som blev manipulerad då RB dumpade priserna och la sig lägst men i efterhand påverkade styrelsen att köpa tilläggstjänster när upphandlingen var slut.
Något jag var starkt kritiskt till.
Kommer dock att bevaka och jämföra med ovanstående grannförening framledes.

Fick dock ett konstigt avslag på min andra motion som gällde att kölistan till garagen skall vara tillgänglig via Internet och en gemensam anslagstavla. Det går inte att skylla på PUL (personupplysningslagen) då vi måste logga in på hemsidan. Utan det tyckte Ordförande i föreningen att det bestämmer han och man får gå ned och titta på kölistan på vicevärdsexpeditionen som har öppet en gång i veckan. Jag kontrade upp på stämman och sa att det är ju faktiskt stämman som skall rösta på det men då sa ordförande i föreningen att det bestämmer styrelsen.???
Vilket fall som helst så blev det röstning och votering där stämmoordförande
själv snabbt räknade händer och kom fram till ett avslag på motionen.
Jag tyckter på något vis det verkade lite förbestämt det såg nämligen väldigt jämt ut. Har aldrig varit med om att en stämmoordförande samtidigt varit rösträknare.
Tilläggas kan att kötiden är runt 10-15 år för garagen.
Kan samtidigt berätta att medelåldern var nog runt 65 och stämmordförande
har varit kommunstyrelsens ordförande för S. Fick en känsla av partiskhet
och att motionerna blev väldigt dåligt belysta ingen powerpoint presentation
och motionerna lästes inte upp i sin helhet allt för att förminska dem.
Stämmoordförande avlutade med att det var bra att det blev lite debatt och
diskussioner och det var tecken på en bra demokrati. Själv gick jag hem
och funderade på om det var en föreningstämma jag varit på eller om jag just sett ett avsnitt ur "Starke man"
Svara med citat
Gammal 2011-11-28, 21:19
Yotta-medlem

Standard efterklok votering

ordförande rösträknare?
Hur valdes rösträknare, protokollsjusterare?

Lite kusligt att höra din historia hur Uvar utnyttjar det ganska svåra mötesteknikordning.

När ordföranden just sagt att han finner att förslag x har vunnit, skulle du begärt votering. (Beskrivet på annan plats i detta gedigan forum).

Något som också borde ha gjorts av dig var att reservera dig mot beslutet.

Kanske inte hjälpt för stunden, men som sagt visar man lite möteskunskap kan inte Uvarna "klampa på".
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motioner till HSB Malmö Katten Georg Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 27 2010-02-02 18:48
Motioner till stämma - Styrelsen rekommenderar avslag till alla Trötter Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2009-05-21 01:48
Motion till årsstämman MrStax Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2009-04-06 14:01
Motionera till din regionförening! - Sammanställning av 178 motioner till HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2008-04-10 12:16
Försvunna handlingar till årsstämman Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-04-01 12:36

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare