Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-07, 17:44
capricornus capricornus är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Ansvarsfrihet då räkenskapsår ej = mandatperiod

Jag har problem med följande :
Vi har ett räkenskapsår som följer kalenderåret men en mandatperiod som är löpande, i vårt fall från maj till maj. Det innebär som alla förstår att styrelsen kan godkännas och ges ansvarsfrihet för förra kalenderåret och samtidigt påverka innevarande kalenderår på ett genomgripande sätt, detta faller under den nya styrelsens ansvarsområde vid nästa årsmöte.
Alltså: en styrelse kan besluta om åtgärder som skapar underskott i miljonklassen de första fyra månaderna på året och sedan skicka över
ansvaret på nästa styrelse efter årsmötet. Hur kan man göra för att
undvika detta och låta "rätt styrelse" ta ansvaret?
Jag bör kanske berätta styrelsen fattat beslut under innevarande år per capsulam för ca1,9 miljoner utan att protokollföra dessa beslut och utan att försäkra sig om finansiering. Men detta ska ju inte upp till behandling förrän vid nästa årsmöte 2012.
Hoppas jag uttryckt mig tillräckligt tydligt.
Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 18:30
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard svar till capricornus

Detta har tagits upp tidigare och ganska utförligt i detta forum.
Tyvärr kan jag inte på rak arm hänvisa till dessa sidor, men sök så hittar du.
Att det blivit så här är framförallt organisationerna HSB och Riksbyggens fel (de som styrt bostadsrättsbranschen so far). För att kunna styra och ha full kontroll måste stämmorna läggas ut under en längre tid.
detta är idagens datasystemvärld helt galet men fortfarande styr dessa kolosser och medlemmarna förstår inte sitt bästa och försöker ändra genom stadgeändringar och andra rutiner
HSB reviderar ju alla sina föreningar (SKALL GÖRA, MEN SKRIVER BARA PÅ IDAGENSPENGAJAKT), UTÅT SKULLE DET SKINA IGENOM OM TILLEXEMPEL ALLA FÖRENINGAR MED KALENDERÅR SOM VERKSAMHETSÅR SKULLE HA SIN STÄMMA INANNN TILLEXEMPEL SISTA MARS.

Sen vill dessa organisationer tjäna extra på att skriva, trycka och förbereda boklsut och årsredovisningar, med detta"glapp" kan de åta sig de flesta föreningars siffror. Styrelserna (en del)tror också att detta minskar deras ansvar?

Men en sak kommer man inte ifrån, ansvaret för "bovaktiga" och felbeslut gäller för den som varit med på mötet. man kan ju aldrig dömas för något som hänt innan man tillträdde sin post.
Bojkotta hsb o riksbyggens styrning av bostadsrättsbranschen.
Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 21:34
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

En kort tråd vi hade uppe om detta:
http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...=ansvarsfrihet
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 11:58
capricornus capricornus är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard ansvarsfrihet då räkenskapsår ej = mandatperiod

Känner någon till om en brf kan ha brutet räkenskapsår såsom i näringslivet?
Finns någon brf som har t.ex mandatperiod maj - maj och räkenskapsår samma, det innebär ju då att ansvarsfriheten gäller för samma period som mandatperioden.
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 12:25
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Vad jag förstår kan en brf ha brutet räkenskapsår, men måste söka tillstånd hos Skatteverket om man ska byta från kalenderår till brutet år.

Rent praktiskt tror jag att det skulle behövas 2 årsmöten för att rådda din idé. Ett möte innan mandatperiodens utgång där det väljs styrelse för kommande år. Ett möte efter mandatperiodens utgång för att ta ställning till årsredovisningen.
En fråga dock är vilken styrelse som är behörig att underteckna årsredovisningen. Om det enbart är den styrelse som sitter vid det datum då årsredovisningen framställs blir det med den här lösningen inte den styrelse som styrde skutan när det som finns i årsredovisningen inträffade.

Du skriver att "detta faller under den nya styrelsens ansvarsområde vid nästa årsmöte."

Om jag inte missförstår dig så har jag en annan uppfattning. Den ansvarsfrihet som beviljas vid en årsstämma 2011 avser bara styrelsens arbete under 2010. För de månader 2011 som styrelsen satt tas bselut om ansvarsfrhet på 2012 års stämma.

Visst ingår händelser under tiden tills stämman i den årsredovisning som en ny styrelse lägger fram, men ansvaret för felaktigheter i förvaltningen åligger den förra styrelsen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvarsfrihet totiki Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2011-06-05 01:20
Ansvarsfrihet då räkenskapsår ej = mandatperiod capricornus Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2011-05-30 21:58
Ansvarsfrihet för styrelsen? - Styrelsens mål spantet Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 10 2011-05-28 21:24
Ansvarsfrihet för styrelsen Mr Magoo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-03-23 21:29
Ej ansvarsfrihet Boa Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2010-05-11 14:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare