Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-10, 19:06
Feligonde Feligonde är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2010
Standard Hur mycket/lite ska en styrelseledamot göra?

Vår styrelse har fått en ny ledamot vars uppfattning är att styrelsen inte ska göra någonting annat än att bara fatta beslut - inte ens lyfta telefonluren och ringa ett samtal. Och inte heller besvara mail som kommer in till styrelsens e-postlåda. Och jag tror han fått övriga ledamöter med sig.

Detta innebär att vi nu köper precis "allt" vilket naturligtvis belastar föreningens ekonomi. Personligen tycker jag inte man ska sitta i styrelsen om man har den inställningen.

Vore intressant att höra övrigas synpunkter kring detta.

Själv blev jag avsatt för att jag gjorde för mycket. Jag är pensionär och har mycket tid att ägna åt föreningsarbete. Har varit ordf i fem år och under alla dessa år har vi gjort ett strålande ekonomiskt resultat.
Svara med citat
Gammal 2011-02-11, 15:59
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Föreningen har till ändamål att på bästa sätt främja medlemmarnas ekonomiska intressen.
Citatet ovan är taget från Admins förslag på stadgar http://hotpot.se/lag-stadgar/index-6.htm

Styrelsens uppgift är att utföra detta uppdrag. Det finns inget som reglerar hur mycket eller hur lite en styrelse skall göra på egen hand eller genom inköpta tjänster.

Som jag ser det så skall Styrelsen verka för medlemmars intressen, hur dessa intresen ser ut är upp till var förenings stämma att besluta.

Om det är så att föreningen går bra ekonomiskt och har ett bra underhåll av fastigheterna så finns det ingen anlednign ser jag det att styrelsens ledamöter skall "jobba ihjäl sig" för detta.

Men som alltid är det en avvägning som måste göras. Vilka saker kan och skall styrelsen (eller genom att sätta ihop arbetsgrupper) göra inom föreningen självva .. oftast handlar det om att besparingar rent ekonomiskt om man gör sakerna själv gentemot att köpa in tjänsten. Ibland blir resultatet inte så bra på grund av dålig kompetens hos dem som utför arbetet.

Det är en avvägning man får göra beroende på vilka personer och kunskaper som finns inom styrelsen och/eller föreningen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelseledamot i valberedningen Loellan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2020-10-12 18:43
Tystnadsplikt för styrelseledamot? Granne Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 22 2011-12-24 12:19
Ersätta styrelseledamot, krävs extrastämma? IngvarF Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-11-30 10:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare