Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-05, 22:48
per_a per_a är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Oct 2008
Tummen ner Jag ger mig inte

Fortfarande kan jag inte förstå varför det inte går att ringa...

Sedan det här att ständigt flytta fokus från vad saken gäller till något annat... nu är det HSB representantens fel plötsligt. Jag var nyligen på en kurs i HSB och fick där veta att ALLA i styrelsen har samma ansvar. Basic, inte sant?
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 23:16
lg56 lg56 är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Nov 2008
Tummen ner Negativism

Tyvärr är det så att allt, ja nästan allt på dessa sidor, tendera till att vara negativt. Är det inte fel blir det fel, om jag inte minns fel från någon annan sida.

Dessa sidor skulle kunna vara mycket bättre om en liten ansats till diskussion med positiva förtecken fanns. Nu finns inte det, och om någon försöker brottas vederbörande ned systematiskt av Admin som kan hänvisa till allt som är fel överallt.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 23:43
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Tummen upp

Jag håller med "lg56".

Den utbredda negativismen stöter nog bort fler människor från dessa sidor än vad den lockar hit. Det är också ofta samma fåtal personer som hjälper Admin/Trygge att hålla negativismens fana på plats. De som vågar sig på att skriva något positivt om någon organisation eller situation blir oftast föremål för polemik från dessa negativister.

För övrigt så håller jag med "Admin/Tryggve" och "Fredde" i så motto att det inte alltid är lyckat att ha politiker som styrande i en bostadsorganisation, av samma anledning som jag inte tror att det alltid är lyckat att ha med människor som i sitt "civila liv" har en aktiv roll på bostadsmarknaden eller representerar en part på denna.

Senast redigerad av Henric Lellky: 2008-11-06 klockan 00:22.
Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 23:52
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Lösa problem = negativt?

Citat:
Ursprungligen skrivet av lg56 Visa inlägg
Tyvärr är det så att allt, ja nästan allt på dessa sidor, tendera till att vara negativt.
Ledsen om du missuppfattat syftet med denna sajt. Detta är inte en reklamsajt för HSB eller Riksbyggen (det finns redan fullt tillräckligt av intetsägande reklam för HSB och Riksbyggen, där denna reklam bekostas av medlemmarna).
Här löser vi problem och frågor för de bostadsrättshavare som inte har någon annanstans att vända sig i ett land där medlemmarna i bostadsrättsföreningar ofta tycks komma i sista hand, helt i strid med kooperationens grundidé.
Här tar vi tag i de medlemsfrågor som bostadsorganisationerna borde arbeta med, men som de tyvärr har föga intresse av.
Här informerar vi om brister i systemet och försöker påverka så att förbättringar uppnås.

Citat:
Är det inte fel blir det fel, om jag inte minns fel från någon annan sida.
Jag tror du minns fel.

Citat:
Dessa sidor skulle kunna vara mycket bättre om en liten ansats till diskussion med positiva förtecken fanns.
Det är ingen som tvingar dig att delta i detta forum, eller?
Och det fina med detta forum är att alla får uttala sig, även du.
Så har du något positivt att säga i stället för att bara vara så negativ till detta forum, så gör gärna det.

Citat:
Nu finns inte det, och om någon försöker brottas vederbörande ned systematiskt av Admin som kan hänvisa till allt som är fel överallt.
Tråkigt att du tycker det. Det kallas för diskussion.
Fakta kan upplevas besvärande för vissa, men inte desto mindre bör de kanske föras fram i ljuset.
Alla kan inte hålla med alla i allt, men det ska inte hindra någon från att uttrycka sin åsikt.

Till Henric, som var väldigt snabb att stämma in i lg56:s inlägg, vill jag bara säga följande;
Vad oväntat att du håller med lg56 !
Jag förstår att du drömmer dig tillbaka till den tiden i HSB Malmö då ingen visste något om hur det egentligen gick till i organisationen.
Men den tiden är förbi.

Se även;
Nyansering
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-06 klockan 08:53.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 08:16
Tommy Tommy är inte inloggad
Duktig medlem

Fråga Alla gillar HSB?

Henric, du säger att de som vågar sig på att skriva något positivt om någon organisation eller situation blir oftast föremål för polemik från dessa "negativister".

Jag tycker du är väldigt negativ nu!
Att alla inte håller med varandra och tycker att t.ex. HSB och Riksbyggen är det finaste som finns på denna planet är inte nödvändigtvis samma sak om att det pågår en "ordfejd"... om det nu skulle vara något fel i en ordfejd. Eller hur?

Det låter som att du bara vill att alla ska rätta in sig i ledet och inte kritisera det som fungerar dåligt (eller inte alls). Om nu någon vill tycka att något är fel och skulle behöva förbättras, tycker du inte att dessa personer ska få ha yttranderätt?
Är det bättre att det fortsätter vara fel?

Att jag inte håller med dig nu, är det polemik?
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 09:49
per_a per_a är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Oct 2008
Cool Patetiskt

Om du nu inte får några svar och inte har någon telefon att ringa med ;( s skriv ut ditt mail och lägg i brevlådan hos ordförande.

Jag tror att du förlorar i längden på ditt agerande. Svaren lär nog utebli och varför ska HSB svara på ärenden som rör din förening???

Utan telefon - skriv ett brev då datatekniken tydligen inte fungerar...

Jag är snart böjd att hålla med Henrik och lg56 - det är inte mycket som bidrar till sol på dessa sidor...
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 10:13
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Mera telefon

Citat:
Ursprungligen skrivet av per_a Visa inlägg
Om du nu inte får några svar och inte har någon telefon att ringa med ;( s skriv ut ditt mail och lägg i brevlådan hos ordförande.
Om du hade läst vad jag skrivit tidigare så har styrelsen fått mina frågor i pappersform också.

Citat:
Jag tror att du förlorar i längden på ditt agerande. Svaren lär nog utebli och varför ska HSB svara på ärenden som rör din förening???
Som du nu kan läsa från huvudämnet så får jag i alla fall i morgon de svar (skriftligt) som hör till entreprenören.
I övrigt så har jag har inget att förlora på att hävda min rätt. Vad menar du?

Däremot så har vi några hundratusen medlemmar som kan tjäna på att jag klargör vad som gäller med mina frågor här. Det är väl inte så dumt?

Varför ska HSB svara på ärenden som rör min förening?
Menar du allvar med denna fråga?

Citat:
Utan telefon - skriv ett brev då datatekniken tydligen inte fungerar..
Om du inte fattat detta innan så återigen; det handlar inte om vilket media vi kommunicerar med. Styrelsen svarar inte på brev i pappersform, inte på elektroniska brev och jag skulle inte ha fått svar via telefon i heller (vilket för sjuttielfte gången ändå inte är av intresse för mig av de anledningar du fått dig förklarade).

Datatekniken fungerar utmärkt! Det är mottagaren (styrelsen) som inte fungerar!

Det är sannerligen märkligt att du kan ta denna styrelse i försvar så som du gör, men du har väl dina skäl, kan jag tänka mig.

Citat:
Jag är snart böjd att hålla med Henrik och lg56 - det är inte mycket som bidrar till sol på dessa sidor...
Tråkigt att du tycker detta bara för att du inte förstår varför telefonsamtal med ordföranden inte fungerar. Som jag skrev till lg56 så är det ingen som tvingar dig att varken skriva eller läsa i detta forum. Jag tycker det är synd om du inte gör det, men upplever du det besvärligt så kanske du ska ägna dig åt något annat som du tycker är "soligare".
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-08 klockan 07:29.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 10:28
Kulan Kulan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2008
Standard

per-a
Du skriver att det är inte mycket som bidrar till sol på dessa sidor.
Vän av ordning måste då i rimlighetens namn fråga sig varför det har blivit så. Det är ju inte för att det är roligt eller för att djävlas som alla de inlägg som läggs in på denna blogg hamnar där.
Det är ju faktiskt så att folk är irriterade på att ständigt bli nonchalerade och bli behandlade som något som katten släpat in.
Det är ju i detta perspektiv, bl.a. som man skall se HSB - ledamotens roll. Om den lokala styrelsen missköter sig, vilket man väl ändå måste säga i detta fall, så åligger det HSB - ledamoten att agera och se till att medlemmar behandlas på ett värdigt sätt. Det är ju faktiskt så att HSB Malmö är till för medlemmarna och inte tvärtom som det f.n. är.
HSB - ledamoten skall dessutom bevaka att alla medlemmar skall behandlas lika. Eftersom Admin är en engagerad medlem som vill förändra HSB Malmö så bemöts han av ett fientligt sätt. Därmed inte sagt att han alltid skall få igenom sina förslag till punkt och pricka. HSB Malmö:s och den lokala styrelsens agerande strider utan tvekan mot likabehandlingsprincipen. Tror du för ett ögonblick att om den aktuelle HSB - ledamoten, Bengt Skånhamre, skulle ställa motsvarande frågor i sin egen förening, skulle bemötas på det sätt som Admin har blivit bemött.
Det tror definitivt inte jag. Jag vidhåller att HSB Malmö genom sitt agerande har förbrukat sitt förtroendekapital.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 10:39
Tommy Tommy är inte inloggad
Duktig medlem

Standard Fokusera mera!

Per_a, jag vet inte vad som krävs för att du ska fatta, men tydligen är det en hel del.
Du har fått alla skäl som behövs för att varje normalbegåvad person ska förstå varför telefonsamtal inte är aktuellt, ändå upprepar du dig som en gammal upphakad vinylskiva.

Du skriver "Sedan det här att ständigt flytta fokus från vad saken gäller till något annat...", men själv svarar du inte på någon fråga som ställs till dig, precis som tydligen inte heller styrelsen i Admins förening gör. Du flyttar verkligen fokus som en fartblind elefant.

Alltså inte nog med att du bara envist upprepar samma sak hela tiden, du bemöter inte de argument du förses med, och du undviker alla frågor som ställs till dig.
Det enda du genererar är en meningslös polemik i ett forum som annars är så bra befriat från detta.

Jag instämmer också med Kulan. Det är naturligtvis så att medlemmar behandlas olika här. HSB-ledamoten svär sig fri från sitt uppdrag när det verkligen gäller, och det visar på att det inte står rätt till i hur HSB utnyttjar sina "spioner" och företrädare för HSB i styrelserna. Det är ju utmärkt att problemen belyses på det sätt som det görs här med konkreta exempel så att alla kan se att det faktiskt inte fungerar med det HSB-ledamotsssystem som finns idag.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 10:53
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! HSB-ledamoten och HSB:s roll - "Aktivt styrelsearbete"

Citat:
Jag var nyligen på en kurs i HSB och fick där veta att ALLA i styrelsen har samma ansvar. Basic, inte sant?
Som jag redan förklarat, per_a, du blandar ihop helt olika saker.
Att styrelsens ledamöter delar ansvaret för det som görs i styrelsens föreningsarbete är en sak.
Att HSB-ledamoten ska föregå med gott exempel och se till så att medlemmar får sina viktiga frågor besvarade när styrelsen falerar i sitt uppdrag är en helt annan sak. Dvs HSB-ledamoten ska inte gömma sig bakom styrelsen, så som bl.a. skett här.
Förstår du inte skillnaden?

Det är bra om du gått HSB Malmös grundkurs "Aktivt styrelsearbete" (tydligen i motsats till "inaktivt" styrelsearbete) som hölls den 18/10, men om inte Göran Sjöholm (Styrelseakademin) förklarade detta tydligt nog för dig och de andra kursdeltagarna så får jag kanske kontakta honom och be att han fortsättningsvis förklarar lite bättre vad som gäller.

HSB kommer aldrig självmant att varken avveckla HSB-ledamoten eller börja ställa krav och sätta upp ett tydligt regelverk för HSB-ledamoten.
Inte heller fullmäktigeledamöterna (som du ju själv är) kommer att arbeta för medlemmarnas bästa och ta fram ett fungerande system med HSB-ledamöter, om de överhuvudtaget ska finnas kvar.

Det måste alltså vara medlemmarna som börjar ställa krav på att det ska hända något!

Se även;
Hemligt HSB-dokument - Uppdragsavtal för HSB ledamöter

Senast redigerad av Admin: 2008-11-06 klockan 11:48.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad tycker du om styrelsen? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2021-03-17 23:18
Hur ett stamrörsbyte INTE ska genomföras i en brf Admin Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 46 2011-08-22 02:17
HSB Omsorg avvecklad + intressekonflikt som ledamot för VD HSB Stockholm Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 6 2008-10-13 12:37

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:25.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare