Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-10, 18:16
Glappis Glappis är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard Mäklarhärvan i nordvästra storstockholm - Marianne Tiberg Dalert

Varning för lååångt inlägg som jag dessutom var lite osäker på var jag skulle placera så berörd moderator får gärna flytta det om det hamnade fel. Dock kände jag att bakgrunden var viktig i sammanhanget.

Jag blev medlem här förra året när vi var i stånd att försöka bli av med en av morsans grannar som hade orsakat flera vattenläckor etc. Det blev inget av eftersom morsan istället beslutade sig för att flytta.

Hur som helst så har säkert flera av medlemmarna här på forumet hört talats om Mäklarhärvan i Kista/Akalla/Husby. För er som inte hört talats om det: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true
http://www.dn.se/sthlm/maklare-misst...r-forskingring. Sammanfattningsvis kan man säga att minst 15 personer är blåsta på totalt ca. 20 miljoner.

Mäklaren ifråga heter Marianne Tiberg Dalert och hennes företag heter MTM Fastighetsförmedling. Min mor anlitade henne för att sälja sin lägenhet i höstas. Morsan förklarade redan från början att hon inte hade hittat någon ny bostad än utan att hon förståss var tvungen att hitta en ny bostad innan affär och/eller tillträde kunde ske. Marianne (mäklaren) var dock väldigt angelägen att sätta igång genast och stressade som fan med försäljningen och i mitten/slutet av december var budgivningen klar och hon hade en köpare. Eftersom morsan inte hade hittat någon ny bostad än så skrevs det in i avtalet att om morsan inte hade hittat någon ny bostad innan ett vist datum så skulle avtalet gå tillbaka. Hon hade en bostad på gång men inget var klart innan det utsatta datumet så ett återgångsavtal skrevs på och allt var för tillfället ur världen. Trodde min mor i.a.f.

Några dagar efter återgångsavtalet var påskrivet kommer morsan hem från jobbet och upptäcker att det står ett nytt namn på hennes dörr. Då visar det sig att Marianne (mäklaren) inte meddelat HSB om återgånget avtal. Marianne faxar efter ett upprört samtal från morsan in återgångsavtalet till HSB som ändrar tillbaka namnet på dörren. Vid det här laget hade morsan ledsnat lite på Marianne och säger upp uppdragsavtalet med henne och skaffar en ny mäklare.

Nya mäklaren sätter igång arbetet och någonstans i den här vevan får morsan klart med en ny bostad. I samma veva får vi även reda på via djungeltelegrafen att Marianne sitter häktad för förskingring Vi pustar ut och tänker att vilken tur att vi sa upp uppdragsavtalet och vi är även i kontakt med HSB's lokalkontor för att höra att allt är grönt för nytt försäljningsförsök. Nya mäklaren lyckas mycket bra och får ut nästan 50% mer än vad Marianne fick för lägenheten. Den nya köparen ska vara helt grön med lånelöfte etc. men när han ska bli formellt godkänd så meddelar HSB's lokalkontor den nya mäklaren att det var problem. Min mors lägenhet var pantsatt. Då visar det sig att morsan ändå blivit drabbad av Mariannes fifflande, morsan och hennes första tilltänkta köpare. Av någon konstig anledning så har den tilltänkta första köparen tydligen betalat in hela köpesumman till Mariannes klientmedelskonto långt innan tillträdesdag etc.

Här kunde morsan och köparen haft otur som många andra drabbade haft men så småningom löser sig allt. Köparen får tillbaka sina pengar av Swedbank som varit inblandade (och med största sannolikhet medskyldiga) i härvan och dom (Swedbank) lovar även morsan att panten (som ju är felaktig) ska lyftas bort. Efter mycket om och men (inkl. ett besök från mig personligen), förhalande etc. så gör Swedbank äntligen det dom lovat. Intressant är att samma Swedbankkontor och t.o.m. samma bankman har varit inblandade i en stor del av Mariannes bedrägliga affärer. Får man namnge personer på detta forum så kan ni få den informationen så ni vet vilka ni ska hålla er undan ifrån. I samtal mellan mig och biträdande kontorschef för aktuellt Swedbankkontor så bekräftar kontorschefen min tes att eftersom Swedbank utan bråk valt att ersätta köparen och lyfta bort panten på mammas lägenhet så är det ett erkännande av viss skuld.

Även nu drog vi en suck av lättnad och tyckte att det var skönt att affären kunde avslutas med den nya köparen. Speciellt eftersom mamma fick ett så sanslöst bra pris.

Men ack vad fel vi hade, nu var det HSB's lokalkontor som satte sig på tvären. Dom kunde minsann inte hantera den nya köparens ansökan om medlemskap förrän dom hade fått skriftlig bekräftelse från Swedbank om att panten var borttagen. Detta trots att dom i allra högsta grad var medvetna om att Marianne satt häktad och att panten var felaktig. I denna veva så begärde min mor ut kopior från HSB på alla papper dom hade rörande den första avbrutna affären eftersom min mor knappt fått några papper alls från Marianne.

På HSB's version av köpeavtalet så står det istället för min mors underskrift "Marianne Tiberg enl. fullmakt" men någon kopia på aktuell fullmakt fick mamma inte av HSB. Vid senare försök att få ut en kopia på denna fullmakten så står det klart att någon fullmakt inte verkar existera. Trots detta så har HSB vid den första affären godkänt allting och behandlat (och skickat vidare till brf.styrelsen) medlemsansökan från den första köparen.

Nu idag, efter ett personligt besök av mig på HSB's kontor som inkl. hånleenden, skrik och hot om att ringa polisen så verkar HSB äntligen fått tummen ur röven och meddelat mamma & den nya mäklaren att allt är grönt och "good to go".

Marianne Tiberg är ju förståss redan "rökt" och har suttit häktad sedan i början av april och åtal väntas den 16'e maj. Förmodligen pågår en utredning mot Swedbank/aktuell bankman också. Men om det inte redan pågår en utredning mot HSB så nog fan borde man anmäla HSB för att dom inte kontrollerat att det faktiskt fanns en fullmakt? Dom är så vana att ha med Marianne att göra så dom har bara tagit mot avtal etc. utan att kolla igenom allt. Om dom hade gjort sitt jobb och satt stopp för affären redan där när dom inte fick någon fullmakt så hade ju detta aktuella bedrägerifall inte behövt gå så långt som det gjorde.

Jag vill påpeka att att min mor ändå haft tur som förmodligen inte lidit någon ekonomisk förlust. "Förmodligen" p.g.a. att den nya affären med det betydligt högre försäljningspridet ju inte är klar än. Det finns andra drabbade som ev. både förlorat sin lägenhet och dens köpesumma samt köpesumma för ny lägenhet då allt gått via Marianne "ruttna i fängelset" Tiberg. Men på något sätt känns det ändå viktigt att dom som genom sin slapphet underlåtit att göra sitt jobb och på så sätt möjligjort bedrägeriet/förskingringen får vad dom förtjänar.

/Glappis
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 20:59
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard tack glappis

skall man läsa om detta i aftonbladet måste man tydligen vara pluskund? och Dn:s lilla notis är just liten.
Men det är man ju van vid när det gäller bostadsrättsmarknaden. Dår får mäklare, Hsb Riksbyggen och revisorer bete hur som helst utan att det blir rubriker.
Är alla köpta, okunskap eller vad i hälsingland handlar det om?
Bra att du beskriver hur det går till Glappis.
Om andra kunde glappa på lite kanske vi kan se ett slut på allt mygel i bostadsrättsbranschen inom något decenium?
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 23:21
Medlem

Standard

Även om HSB i det här fallet har varit grovt försumliga så ska man dock komma ihåg att det var mäklaren Marianne Tiberg Dalert som utnyttjade sitt goda rykte för att kunna utföra alla förskingringar/bedrägerier.

Jo, tyvärr är Aftonbladetartikeln plusmaterial. Bara att behöva betala för papperstidningen gjorde tillräckligt ont i mig och där drar jag fan gränsen. Vägrar betala mer för sån pk-smörja som kvällstidningarna utgör. Däremot ska jag se om jag inte kan skrämma igång min gamla scanner så kan jag scanna in skiten.

Lokaltidningen Mitt I skrev ganska utförligt om det för två-tre veckor sen också men på deras webplats kan man tydligen bara läsa det senaste numret.

/Glappis
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 01:07
Medlem

Standard

Aight, efter mycket bråkande med scannern (canon tycker tydligen inte att det är så roligt att supporta sina produkter, bara att sälja dom) så kommer Aftonbladet-artikeln (14/4) utan bilder här:

EDIT: inscanningar utan "vattenstämplar"

Senast redigerad av Admin: 2012-12-03 klockan 21:15.
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 02:57
Medlem

Standard

Och från Lokaltidningen mitt i 26:e april:

Senast redigerad av Admin: 2012-12-03 klockan 21:17.
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 10:27
Mia Mia är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Glappis Visa inlägg
Men ack vad fel vi hade, nu var det HSB's lokalkontor som satte sig på tvären. Dom kunde minsann inte hantera den nya köparens ansökan om medlemskap förrän dom hade fått skriftlig bekräftelse från Swedbank om att panten var borttagen. Detta trots att dom i allra högsta grad var medvetna om att Marianne satt häktad och att panten var felaktig. I denna veva så begärde min mor ut kopior från HSB på alla papper dom hade rörande den första avbrutna affären eftersom min mor knappt fått några papper alls från Marianne.

På HSB's version av köpeavtalet så står det istället för min mors underskrift "Marianne Tiberg enl. fullmakt" men någon kopia på aktuell fullmakt fick mamma inte av HSB. Vid senare försök att få ut en kopia på denna fullmakten så står det klart att någon fullmakt inte verkar existera. Trots detta så har HSB vid den första affären godkänt allting och behandlat (och skickat vidare till brf.styrelsen) medlemsansökan från den första köparen.

Nu idag, efter ett personligt besök av mig på HSB's kontor som inkl. hånleenden, skrik och hot om att ringa polisen så verkar HSB äntligen fått tummen ur röven och meddelat mamma & den nya mäklaren att allt är grönt och "good to go".
Det är ett mönster som känns igen. För HSB så kommer medlemmen och dennes bästa alltid sist. Att HSB t.o.m. sätter brottslingar före den enskilda medlemmen är kanske inte så förvånande, men det är tråkigt att en bostadsorganisation alltid i alla lägen arbetar mot de enskilda medlemmarna.
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 23:47
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard mäklarmyglet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true
vad är det för fel på media?

Inom vilken annan bransch måste man vara betalande pluskund för att läsa om fifflare?
Vem betalar för att media skall hålla tyst, HSB Riksbyggen?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare