Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-17, 17:03
apanap apanap är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2021
Standard Höjd avgift garage endast för vissa platser

Hej,

Vi har haft elbilsplatser i garaget i vår förening sedan huset byggdes för ett par år sedan. Priset för garageplats har varit samma oavsett om man haft elbilsplats eller vanlig plats, och elen debiteras med IMD.

Nu har styrelsen bestämt att avgiften för endast elbilsplatserna ska höjas med 250 kr/månad för att täcka avskrivning/underhåll av laddare - men bara för de som faktiskt äger en elbil. Flera elbilsplatser hyrs idag ut till boende utan elbil, och de får ingen höjning. Förbrukningen kommer fortfarande att debiteras med IMD.

Kostnaden är väl egentligen inte oskälig, och jag har själv inte orkat bråka om det, även om andra med elbil har. Men jag tycker det känns lite tveksamt ur likhetsprincipperspektiv att på detta sätt höja avgiften endast på vissa platser, och efter vilken typ av bil man parkerar på platsen - folk har ju skaffat elbil efter de förutsättningar som gällde när de flyttade in i huset - att parkeringskostnaden var samma som en vanlig bil (plus elförbrukning). Avtalen är identiska med avtal för andra platser, endast med tillägget att elförbrukning debiteras efter förbrukning.
Det är ju också ett lite märkligt argument att det ska täcka avskrivningen för laddare, när inte alla platser som har en laddare installerad är med och betalar.

Har de som motsätter sig detta rätt?
Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 23:12
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Helt korrekt förfarande av föreningen och i enlighet med likabehandlingsprincipen.
Att föreningen försett p-platser med laddare gynnar ju bara de medlemmar so har behov av att ladda, alltså måste i princip en förening lägga den kostnaden på dem på något vis så länge dessa inte utgör en klar majoritet i föreningen. Annars blir ju införskaffandet av själva uppkopplingen och laddningsanläggningen en investering som alla bekostar men som gynnar ”en enskild grupp av medlemmar” vilket inte är tillåtet.

Sedan kommer alltid någon dragande med jämförelsen av lekplats eller tvättstuga (jag har inga barn och använder inte lekplatsen eller jag har egen tvättmaskin...) Jo det stämmer så klart men dessa nyttigheter betraktas som allmänt nyttiga i alla fall och här är det helt i din ordning att alla är med och betalar. Antagligen kommer det bli lika med infrastruktur gör elbilsladdning också i framtiden men där är vi inte än.

Så styrelsen verkar ha rättat till en sak som var felaktig tidigare, vilket är helt okej att göra så klart.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 01:15
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

I vissa fall kan en viss tillgång av något höja värdet av föreningen och dess lägenheter även fast en viss grupp är mer benägen av att nyttja den. Man måste se till att det kommer alla medlemmar till godo och då företrädesvis ekonomiskt. T ex om man väljer att investera i ett gym eller en övernattningslägenhet så kan det ju vara så att det finns en rimlig återbetalningstid.

Här väljer man ungefär samma modell. När utrustningen är avbetald av brukaren skall man kunna köpa en ersättare. Efter ca 6-7 år så är utrustningen betald och man har tagit in kapital för att köpa en nya. Troligtvis räknar man på att organiskt kunna installera fler laddare allt eftersom.

Ett annat alternativ är att betala ett förhöjt kWh-pris. Förbrukningen av utrustningen sker ju när laddningen sker. Men det blir ju enklare med en schablonkostnad.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 09:29
Medlem

Standard

Tack för svar!

Som sagt, jag tycker egentligen inte att själva konceptet är särskilt märkligt och om det hade varit så från början hade jag inte ens reagerat - det är att man plötsligt ändrar de av alla kända förutsättningar som gällde vid köp/inflytt som irriterar lite - att parkeringspriset stiger med 250 kr/månad påverkar ju ändå kalkylen för den som byter till el. Intäkterna från garageplatsuthyrningen täcker också redan hela avgiften till samfälligheten som driver garaget (och laddboxarna - som alltså inte ägs av bostadsrättsföreningen direkt), så något behov av höjda avgifter finns egentligen inte för att täcka kostnader. Isåfall borde ju hyran på övriga platser sänkts motsvarande...

Jag tycker också att det är orimligt att man isåfall inte höjer priset på samtliga elplatser - vi har kö till garaget, och eftersom flera (i dagsläget de flesta) elplatser används för fossilbilar så går ju föreningen miste om den intäkt som vi hade haft om de som faktiskt köar för en elplats hade haft den istället.

Jag (och andra med elbil) har för övrigt antagit att IMD-priset varit satt för att täcka även de fastna kostnaderna - men jag har inte räknat på om det är rimligt eller om kWh-priset är för lågt för det. Får ta och göra det...
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:01
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
det är att man plötsligt ändrar de av alla kända förutsättningar som gällde vid köp/inflytt som irriterar lite - att parkeringspriset stiger med 250 kr/månad påverkar ju ändå kalkylen för den som byter till el
Så du förväntar dig samma avgifter och hyror under hela innehavstiden som när du flyttade in?

Då är det dags att tänka om...

Sedan finns det betydligt mera att ta med i kalkylen:

En BRF behöver X pengar ett år för att gå runt. I huvudsak brukar dessa pengar komma via månadsavgifterna för bostadsrätterna vilket alltså gör att ökar X (vilket det gör varje år i och med att priserna stiger på alla nyttigheter föreningen köper: el, värme, sophämtning, vatten mm) så behöver månadsavgifterna öka. Och ökar månadsavgifterna så påverkar det vars och ens värde på respektive bostadsrätt.

Ovanstående ger att alla pengar som istället kan komma in till föreningen någon annan stans ifrån än via månadsavgifterna gör att värdet på bostadsrätterna skyddas samtidigt som föreningen fortsatt kan drivas sunt ekonomiskt.

Så du skall verkligen inte räkna med att kringkostnader såsom parkeringshyror är skyddade på något vis från prisökningar. Tvärt om är detta lågt hängande frukter vilka styrelserna lär identifiera fler gånger.

Till sist - om du vill att alla parkeringshyror skall höjas så har du två val. Antingen lämnar du in en motion om detta (= förslag till stämman) vilket inte kommer kunna bifallas då det är styrlsen som sätter hyrorna det får inte stämman göra, men du skickar ju en tydlig signal till styrelsen och övriga medlemmar.

Eller så ställer du upp för val och kandiderar till styrelsen så att du blir en del av den beslutande makten, där kan du enklare driva din önska om högre parkeringshyror för alla.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:41
Yotta-medlem

Standard

Frågan är vilken IMD-lösning man har. Troligtvis har någon när man projekterat valt en dyr lösning vilket man nu kommit på att det inte riktigt har blivit rättvist eller att det saknas täckning för. Rakt av kan man säga att för IMD så tar de flesta leverantörer 10-15kr / månad för att läsa av all data.

Sen så kan det vara så att samfälligheten valt att höja priset mot bostadsrättföreningen. Det är många olika parametrar att hålla reda på och de flesta är administrativa. Och har inte föreningen koll på detaljerna och anlitar en extern för att lösa allt så blir det dyrt.

Jag har hört talas om föreningar som helt enkelt inte fått ordning på administrationen och bara låter vissa medlemmar ladda gratis. I de flesta fall skulle en enkel schablon räcka gott och väl samt vara lönsam för alla. T ex så kör man ca 1000mil om året. Om vi dubblar detta och antar att en medel elbil drar 2kWh per mil samt en kWh kostnad på 2kr så får man 2000*2*2 = 8000kr / år. Så förutom platsen så skulle en schablon på (8000/12=666.66) 700kr per månad täcka in all elkostnad upp till 2000mil per år. Då slipper man allt vad IMD innebär, man kan välja billig utrustning utan behöva bry sig om att den skall fungera med administrationssystemet.

Hur man skall göra för att det skall bli så rättvist som möjligt är svårt att säga. Att betala för det man förbrukar låter bra men administration+IMD+dyr utrustning kan vara dyrare och då bör man välja schablon.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 14:01
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Så du förväntar dig samma avgifter och hyror under hela innehavstiden som när du flyttade in?

Då är det dags att tänka om...

Sedan finns det betydligt mera att ta med i kalkylen:

En BRF behöver X pengar ett år för att gå runt. I huvudsak brukar dessa pengar komma via månadsavgifterna för bostadsrätterna vilket alltså gör att ökar X (vilket det gör varje år i och med att priserna stiger på alla nyttigheter föreningen köper: el, värme, sophämtning, vatten mm) så behöver månadsavgifterna öka. Och ökar månadsavgifterna så påverkar det vars och ens värde på respektive bostadsrätt.

Ovanstående ger att alla pengar som istället kan komma in till föreningen någon annan stans ifrån än via månadsavgifterna gör att värdet på bostadsrätterna skyddas samtidigt som föreningen fortsatt kan drivas sunt ekonomiskt.

Så du skall verkligen inte räkna med att kringkostnader såsom parkeringshyror är skyddade på något vis från prisökningar. Tvärt om är detta lågt hängande frukter vilka styrelserna lär identifiera fler gånger.

Till sist - om du vill att alla parkeringshyror skall höjas så har du två val. Antingen lämnar du in en motion om detta (= förslag till stämman) vilket inte kommer kunna bifallas då det är styrlsen som sätter hyrorna det får inte stämman göra, men du skickar ju en tydlig signal till styrelsen och övriga medlemmar.

Eller så ställer du upp för val och kandiderar till styrelsen så att du blir en del av den beslutande makten, där kan du enklare driva din önska om högre parkeringshyror för alla.
1. Jag kandiderar redan till styrelsen inför årets stämma, och har god kontakt med nuvarande styrelse. Jag frågar både med perspektivet elbilsägare själv, och perspektivet att jag eventuellt måste förklara detta för andra medlemmar när prishöjningen börjar gälla (vilket sker efter stämman).

2. Jag ifrågasätter inte att priset höjs, jag ifrågasätter att det höjs endast för vissa medlemmar men inte för andra som hyr likadana parkeringsplatser. Jag vill inte att alla parkeringshyror höjs, men det vore ju rimligt om alla likadana parkeringsplatser (de med laddare) hade samma grundhyra, om det är så att den högre hyrans syfte är att bekosta en installation som är specifik för just de parkeringsplatserna.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 14:15
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av merbzt Visa inlägg
Frågan är vilken IMD-lösning man har. Troligtvis har någon när man projekterat valt en dyr lösning vilket man nu kommit på att det inte riktigt har blivit rättvist eller att det saknas täckning för. Rakt av kan man säga att för IMD så tar de flesta leverantörer 10-15kr / månad för att läsa av all data.

Sen så kan det vara så att samfälligheten valt att höja priset mot bostadsrättföreningen. Det är många olika parametrar att hålla reda på och de flesta är administrativa. Och har inte föreningen koll på detaljerna och anlitar en extern för att lösa allt så blir det dyrt.

Jag har hört talas om föreningar som helt enkelt inte fått ordning på administrationen och bara låter vissa medlemmar ladda gratis. I de flesta fall skulle en enkel schablon räcka gott och väl samt vara lönsam för alla. T ex så kör man ca 1000mil om året. Om vi dubblar detta och antar att en medel elbil drar 2kWh per mil samt en kWh kostnad på 2kr så får man 2000*2*2 = 8000kr / år. Så förutom platsen så skulle en schablon på (8000/12=666.66) 700kr per månad täcka in all elkostnad upp till 2000mil per år. Då slipper man allt vad IMD innebär, man kan välja billig utrustning utan behöva bry sig om att den skall fungera med administrationssystemet.

Hur man skall göra för att det skall bli så rättvist som möjligt är svårt att säga. Att betala för det man förbrukar låter bra men administration+IMD+dyr utrustning kan vara dyrare och då bör man välja schablon.
Lösningen är ju vald innan några boende medlemmar fanns så valet att låta bli att installera utrustning som stödjer IMD har liksom aldrig funnits. Men det är ju såklart möjligt att låta bli att använda det som installerats för att åtminstone slippa administrationen.

Men schablon på elförbrukningen tycker jag personligen blir lite väl skevt när någon har en stor el-SUV som används för långpendling och nån annan har en liten plug-in-hybrid som knappt körs...
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 21:44
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av apanap Visa inlägg
2. Jag ifrågasätter inte att priset höjs, jag ifrågasätter att det höjs endast för vissa medlemmar men inte för andra som hyr likadana parkeringsplatser. Jag vill inte att alla parkeringshyror höjs, men det vore ju rimligt om alla likadana parkeringsplatser (de med laddare) hade samma grundhyra, om det är så att den högre hyrans syfte är att bekosta en installation som är specifik för just de parkeringsplatserna.
Hejsan,
Du skriver att alla har samma hyra. De som använder laddning får betala extra. De låter rimligt. Utrustningen slits när det används. Oanvänd utrustning har en viss slitage men inte alls i samma omfattning.
Om du resonera som du gör så kanske skulle man resonera att parkeringsplatserna skulle ha olika avgifter. Jag kan tänka mig att alla inte är lika stora eller lika lätt tillgängliga.
Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 21:57
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av apanap Visa inlägg
Lösningen är ju vald innan några boende medlemmar fanns så valet att låta bli att installera utrustning som stödjer IMD har liksom aldrig funnits. Men det är ju såklart möjligt att låta bli att använda det som installerats för att åtminstone slippa administrationen.

Men schablon på elförbrukningen tycker jag personligen blir lite väl skevt när någon har en stor el-SUV som används för långpendling och nån annan har en liten plug-in-hybrid som knappt körs...
Man kan ju alltid ha lite olika schablonnivåer men diskussionen är i detta fall lite irrelevant då ni redan har utrustning för IMD vilket då bör användas. Iaf då du skrivit att detta är ett nybygge så ska man räkna med att byggande styrelse bara löst problemen men då de inte kommer att bo i området/huset så ska man räkna med att säga upp allt och förhandla om alla avtal till bättre. Här gäller det även avtalen för elbilsladdningen. Jag skulle inte bli förvånad om dessa avtal är så dåliga att man går back på dem.

Iaf i min förening så har vi IMD även för bostäderna och då vi administrerar allt själva så finns ingen mätkostnad och iom det så har vi stor flexibilitet med hur vi kan lösa elbilsladdning. Men i ert fall så verkar en samfällighet vara inblandad. Då är frågan hur elabonnemanget ser ut hos dem också.

Men något konkret svar på vad som är rätt ser jag inte. Man måste kolla på alla kostnader och försöka dela ut kostnadsbärarna på ett administrerbart och förståeligt sätt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Avgift för garage tillhörande lägenhet limpan Bostadsrättsforum 26 2014-04-22 17:31
Höjd avgift i bostadsrätt paggelito Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2013-11-04 14:41
Tillbyggnad och höjd avgift i brf? link Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 15 2009-10-26 11:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare