Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-06, 23:14
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Ida HSB

När en förvaltare får fria tyglar, skrev jag mycket om för ett antal år sedan, nu poppar det upp något i samma klass? 250 miljoner är kanske tillochmed mer än Adex med kompis lurade av brf Väduren 2004/5.
Svara med citat
Gammal 2017-11-07, 01:25
BettyBoop BettyBoop är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2017
Standard

Nu är jag ny här och även ny inom det här att bo i brf.. Så jag vet inte riktigt vad du syftar på, men jag har en känsla att vår förvaltare blåser vår förening på pengar och jag vet inte vad jag har att sätta emot.
Hur gör man när man tror att det pågår oegentligheter?
Svara med citat
Gammal 2017-11-07, 11:32
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Att en förvaltare håller på med oegentligheter är tack och lov mycket ovanligt. I Brf Idas fall verkar det vara styrelsen själva som ligger bakom rena bedrägerier.

Däremot finns det sällan drivkrafter för en förvaltare att förvalta särskilt effektivt. Det blir styrelsens roll att säkerställa.

Har styrelsen dålig insyn så gäller det att sätta in sig. Det kräver mycket jobb men är lönsamt för föreningen. Dock inte för den enskilda ledamoten som gör jobbet, denne kommer få lägga många timmar som den sedan får ringa uppskattning för.

Det är därför de allra flesta föreningar drivs ineffektivt. Försök själv sköta ditt eget hushålls ekonomi max 3 timmar en kväll varje månad så får du se hur lönsamt det blir!

Har själv gjort resan vilket slutade med att jag tog hem all förvaltning och gjorde allt själv. Efter några år mynnade det ut i ett företag istället då jag insåg att fler föreningar borde få bättre hjälp med styrning för att hålla nere kostnader och öka kvalitén. Men det kräver fortfarande mycket jobb.

Man ska veta att hur usla än de stora drakarna är på att tillvarata varje enskilds förenings intressen i förvaltningen, så är det inga pengamaskiner. Det är mycket svårt att få lönsamhet i förvaltning - allt föreningarna tittar på är priset men de vet inte ett skvatt vad de köper eller vad de behöver.

Kolla själva - har din förening satt upp kravspec. på vad förvaltningen skall innehålla? Eller har ni köpt ett färdigt paket förelaget av förvaltaren? Skulle du köpa någon annans koncept när det gäller din egen ekonomi?
Svara med citat
Gammal 2017-11-07, 21:36
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Tummen ner HSB Brf Ida

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
När en förvaltare får fria tyglar, skrev jag mycket om för ett antal år sedan, nu poppar det upp något i samma klass? 250 miljoner är kanske tillochmed mer än Adex med kompis lurade av brf Väduren 2004/5.
Sverige är fantastiskt !

Behöver du "låna" pengar till villa och verksamhet utomlands men banken tycker att du inte är kreditvärdig !?

Gå med i styrelsen till en HSB förening så får du hjälp !!

Uppföljning: HSB-föreningen misstänks vara plundrad

Publicerad den 2017-11-06
av allabrf

Tidigare uppmärksammandes fallet med HSB-föreningen Brf Ida i Malmö, som banken inte ville låna pengar till. Nu riskerar 738 hushåll att hamna i svår kris när föreningen hotas av konkurs. En konkurs innebär i praktiken att medlemmarnas bostadsrätter omvandlas till hyresrätter och eventuella lån som medlemmarna har omvandlas till blancolån, då ingen bostad längre finns som säkerhet för lånen.
Tidningen Sydsvenskan har gjort en djupdykning i ärendet och fått fram ytterligare information. VD:n för ett av bolagen som föreningen gjort stora beställningar av sitter sedan en tid häktad för ekonomisk brottslighet.

En granskning av föreningens räkenskaper visar att föreningen tycks ha plundrats på pengar. Totalt handlar det om 220 miljoner som misstänks ha försvunnit genom mer eller mindre anmärkningsvärda transaktioner. Anklagelser om grov förskingring har framförts mot delar av styrelsen. Även HSB, som hanterar föreningens ekonomiska förvaltning, kritiseras i detta fall för bristande kontroll.

https://bofokus.se/2017/11/06/uppfol...23b1-162116005
Gammal 2017-11-12, 20:04
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Frågan är om Brf Ida verkligen riskerar konkurs? De verkar inte så blodigt belånade ändå och om det kommer en ny styrelse som rensar upp kan det nog lösa sig. Återvinner man bankernas förtroende vill de säkert låna ut pengar.

Men det kanske är stor risk att de behöver höja avgifterna. Sedan måste det vara en pinsam grej för HSB att något sådant här inträffar. HSB-ledamoten, som bör stå för en viss kompetens och erfarenhet, borde väl ha anat att något skumt höll på att inträffa. Ledamoten kan mycket väl ha blivit överkörd av andra i styrelsen men borde då kunnat reservera sig mot besluten (med krav att det verkligen framgår i protokollen) och till slut ställa sin plats till förfogande. Jag antar att HSB-ledamoten borde ha tillgång till jurister, förvaltare mm inom HSB för att diskutera när det blir knepigheter och misstankar om brott.
Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 20:25
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! HSB Brf IDA.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-0...mpaign=ushares

Detta är ett problem som borde kunna diskuteras sakligt.
3 år, vill säga 3 årsredovisningar och tydligen har alla boende i föreningen överraskats när banken slår larm om att säkerhet för nya lån saknas. Nu är det allvar på riktigt.
Svara med citat
Gammal 2017-12-07, 17:04
Karmenella Karmenella är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard

Dags med sluten omröstning vid varje val av styrelse för att undvika framtida problem med olämpliga styrelsemedlemmar!

Det förvånar inte mig att det inte finns fler fall om trolöshet mot huvudman. Insynen i brf är verkligen i toppkvalitét!
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 11:55
Karmenella Karmenella är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2017
Standard

http://www.skd.se/2017/12/05/bostads...-sina-grannar/
Svara med citat
Gammal 2017-12-08, 14:58
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Granskning sluten omröstning, trolöshet osv..

Citat:
Ursprungligen skrivet av Karmenella Visa inlägg
Dags med sluten omröstning vid varje val av styrelse för att undvika framtida problem med olämpliga styrelsemedlemmar!

Det förvånar inte mig att det inte finns fler fall om trolöshet mot huvudman. Insynen i brf är verkligen i toppkvalitét!
@karamella. det är synnerliga viktigt det du säger.
Jag håller med dig att sluten omröstning är intressant. Jag har dock svårt att se hur det skulle gå till när det gäller inröstning av flera olika personer.
Jag tror mera på ökad intresse för Valberedningen.
Vem väljs in i valberedningen är en nyckel. Jag har sett att det kan fungera när fd styrelseledamöter väljs in, samt krav att möten ronderas.
Den andra nyckeln är att eftersträva sådana personer som tillför kunskap till styrelsen, vad de redan har för kompetens. Nyinflyttade med färsk examen bör endast väljas i nödfall.

Trolöshet mot huvudman är näst intill omöjligt att bevisa.
Fysiskt bevisning, byggskador, ekonomisk förlust, kränkande särbehandling, kräver att iakttagelsen styrkes, nämligen att berörda står fram, öppet och ärligt och tillföra fakta i sak.
Nästa problem är att det ska finnas ett "uppsåt". Jag har varit med om just det, grov trolöshet mot huvudman, men att "ont uppsåt" kräver domstol ska vara utom tvivel.
Det kräver åklagarutredning, alt advokat som kan utredningsmetoderna. Lekmän får göra fel nämligen.

Smfvis, folk tiger när de ställs mot väggen. andra vill själv framstå som ensamma hjältar.
Hela konceptet bostadsrätt förutsätter att folk deltar på möten, kan skilja på rätt och fel och när de inte kan det åtminstone ställer frågor som kräver svar, anmärkningar tilll protokoll.
Ansvarar för protokoll är viktigt att ha klart för sig. Det sker lite för ofta godtyckligt enligt min mening. Protokollet är viktigt för åklagare.

alltså, krav på valberedningen. krav på att öppet ta och ge kritik, glömma att jag ensam är hjälten här, dvs ingå i gemenskap med grannar.
en utopi vill jag säga. Det vore sundare om det i köpeavtalet lyftes fram att för att äga bostadsrättigheten krävs vissa skyldigheterna.
Det finns ju fö inget annat än rättigheten att bo och skyldigheten att anpassa sig och förvalta. Enkelt faktiskt, men ingen får smita undan.
Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 10:58
2aveonaj 2aveonaj är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2017
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tette Visa inlägg
Det är inte alltid som det går att uppdaga korrupta styrelser,
Om man kollar vem som utför vissa uppdrag för BRF blir man tveksam tex
städning utföres av vän till styrelseperson, service av ventilation Värme utförs av en bror till styrelseperson, yttre renhållning snöröjning utförs av en vän.
vid konfrontation så har dessa lämnat lägst anbud, när man vill se anbuden så lämnas dessa inte ut?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare