Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-01, 09:38
swealpha swealpha är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2015
Tummen upp

Hej!

Jag funderar på ifall det funkar så som Harald skriver.

För då skulle man i princip kunna "ge bort" en viss procent till en juridisk person (ett AB man är ägare i) för att sedan vid uthyrning i andra hand bara säga till styrelsen ifall dem frågar att det är en anställd som bor där just nu.

Det är ju enklare att skriva tillfälliga anställningsavtal än att hålla på föra över 5% till olika personer hela tiden.

Vad tycker ni om den idén ?

Vi får se vad Harald har att säga om detta

Tack.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 10:07
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av swealpha Visa inlägg

För då skulle man i princip kunna "ge bort" en viss procent till en juridisk person (ett AB man är ägare i) för att sedan vid uthyrning i andra hand bara säga till styrelsen ifall dem frågar att det är en anställd som bor där just nu.
Även om det inte är så vanligt så finns det föreningar som godtar juridisk person som bostadsrättshavare,
vilket ju bygger på bolaget måste kunna hyra ut lägenheten.
Kan vara ett alternativ om man kan tänka sig att bolaget äger lägenheten.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 11:05
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Att ett bolag äger bostadsrätten är oftast inte så intressant, man får sämre skatteeffekter både vid själva uthyrningen samt vid försäljningen.

Angående kap 2 § 6 som Gusten hänvisade till så är det fortsatt så att föreningen har bevisbördan när den vill in och peta i en överlåtelse. Rätten att överlåta är stark och idag har prisnivåerna gjort det väldigt vanligt med delat ägande av bostadsrätter.

Sedan är det också så här att den nya andrahandsuthyrningsavgiften gör ju att det visst kan vara lönsamt även för föreningen att godkänna fler andrahandsuthyrningar. Så vi får se hur det utvecklar sig på den fronten.

Annars är rådet till TS att köpa i större föreningar, där har de inte en chans att hålla koll på vilka som bor i varje lägenhet.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 11:32
Duktig medlem

Tummen upp

Hej Harald!

Hur menar du med att det blir sämre skatteeffekter vid uthyrning?
Jag tror att du missförstod mig.

Idén är inte att officiellt hyra ut, utan istället visa som att det är bolagets anställda som bor i lägenheten som ju indirekt blir medlemmar i föreningen.
D.v.s ingen andrahandsuthyrning som föreningen vet om.

Kortfattat: 95% privatperson och 5% företag som äger Bostadsrätten.
= Resultatet blir att både privatpersonen(95%) och företagets (5%) anställda får bo där.

Vad tycker du om det?

Tack för dina smarta svar, Harald!
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 11:40
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av swealpha Visa inlägg
Hej Harald!

Hur menar du med att det blir sämre skatteeffekter vid uthyrning?
Jag tror att du missförstod mig.
Jag tror att Harald menade om man gjorde enligt mitt förslag att bolaget äger hela bostadsrätten. Då blir det säkert som Harald säger sämre skatteeffekter.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 13:41
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Angående kap 2 § 6 som Gusten hänvisade till så är det fortsatt så att föreningen har bevisbördan när den vill in och peta i en överlåtelse. Rätten att överlåta är stark och idag har prisnivåerna gjort det väldigt vanligt med delat ägande av bostadsrätter.
Det finns dock även kap 2 § 4 som tillkom genom en lagändring på 80- eller 90-talet.
Med stöd av den bestämmelsen kan en juridisk person nekas medlemskap även om förutsättningarna enl kap 2 § 3 är uppfyllda.
Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 22:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Japp, detta är viktigt för TS. Juridisk person är sällan okej i Brf (men det förekommer).

De föreningar som tillåter juridisk person är ofta nischade just mot företag som behöver övernattningslägenhet för olika personal.

Jag tror fortfarande att det smartaste för TS är att köpa i en stor förening som har dålig koll. Och att köpa som privatperson.
Svara med citat
Gammal 2015-10-03, 08:33
Duktig medlem

Se här...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Japp, detta är viktigt för TS. Juridisk person är sällan okej i Brf (men det förekommer).

De föreningar som tillåter juridisk person är ofta nischade just mot företag som behöver övernattningslägenhet för olika personal.

Jag tror fortfarande att det smartaste för TS är att köpa i en stor förening som har dålig koll. Och att köpa som privatperson.
Hej Harald!
Men köpa i en stor förening spelar väl inte så stor roll tänker jag eftersom grannarna antagligen kommer märka och risken är stor att det är någon sur människa som ringer styrelsen.

Jag tänker att innan köp så kan man fråga mäklaren och framförallt styrelsen ifall det är okej att man äger BR tillsammans med sitt eget AB.
Om dem säger att det är okej är det ju fritt fram.

Ända problemet är hur det fungerar med skatterna att ett AB äger en BR, ska kontrollera det så får vi se.

Är det någon som har en annan enklare idé så får ni gärna skriva.

Tack!!
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 13:24
Strupsi_ Strupsi_ är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard

Föreningen kan neka överlåtelse av andel om den som överlåter inte längre bor i lägenheten. Det är bättre att du letar efter föreningar som godkänner juridiska personer att äga bostadsrätten.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Är det alltid så här enl lag? marbys Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 29 2015-08-10 10:52
Hsb Fastighet - För alltid? Mirre11 Bostadsrättsforum 5 2014-05-29 18:31
Bostadsrättsföreningar med stadgar som alltid tillåter andrahandsuthyrning utan skäl? neptunus Bostadsrättsforum 30 2014-04-28 20:29
Bolagsverket har föreningarnas stadgar? Vilka stadgar är obligatoriska? Suna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-11-23 16:17
HSB stadgar - Vill byta stadgar i brf Mackis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2008-12-10 20:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare