Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-02, 17:28
Doktorn Doktorn är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Styrelsen inskränker maktfullkomligt all kommunikation med medlemmar

Vi har nyligen fått ett kortfattat mail från styrelsen i vår brf att vi i fortsättningen måste kommunicera via fastighetsjuristen Ove Schramm vid Fastighetsägarna om vi vill styrelsen något, detta enligt beslut av styrelsen.
Finns det verkligen lagstöd för en sådan inskränkning av vår yttrandefrihet?
Svara med citat
Gammal 2015-02-02, 18:37
Sofie Sofie är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2014
Standard

Vad kostar det för föreningen att kontakta juristen varje gång medlemmarna vill något? Är det en service som ingår hos fastighetsägarna?

Är styrelsen ny och inkompetent?
Svara med citat
Gammal 2015-02-02, 20:02
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sofie Visa inlägg
Vad kostar det för föreningen att kontakta juristen varje gång medlemmarna vill något? Är det en service som ingår hos fastighetsägarna?

Är styrelsen ny och inkompetent?
Denna vår styrelse hävdar att den ytterst kompetent och de flesta ledamöter har suttit i den i flera år. Däremot har man tydligen beslutat sig för att aldrig ge sig in i några debatter eller diskussioner med medlemmarna? Några av oss som är frågvisa får aldrig svar. Vad det kostar att anlita juristen har vi ingen aning om. Vi befarar att om vi tar upp det på kommande årsmöte kommer styrelsen bara att hälla en massa ovett över oss. Inget kul alls.
Svara med citat
Gammal 2015-02-03, 08:45
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Doktorn Visa inlägg
Denna vår styrelse hävdar att den ytterst kompetent och de flesta ledamöter har suttit i den i flera år. Däremot har man tydligen beslutat sig för att aldrig ge sig in i några debatter eller diskussioner med medlemmarna? Några av oss som är frågvisa får aldrig svar. Vad det kostar att anlita juristen har vi ingen aning om. Vi befarar att om vi tar upp det på kommande årsmöte kommer styrelsen bara att hälla en massa ovett över oss. Inget kul alls.
En saklig motion med en enkel fråga om vad kostnaderna för anlitade juristen har varit under det gångna verksamhetsåret är det minsta styrelsen måste förvänta sig till kommande stämma. Och en fråga hur styrelsen kan motivera den kostnaden.
Svara med citat
Gammal 2015-02-03, 12:30
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
En saklig motion med en enkel fråga om vad kostnaderna för anlitade juristen har varit under det gångna verksamhetsåret är det minsta styrelsen måste förvänta sig till kommande stämma. Och en fråga hur styrelsen kan motivera den kostnaden.
Instämmer att sakliga motioner är det bästa sättet att få en arrogant styrelse att svara på frågor. Medlemmen kan ge bakgrunden och beskrivningen. Övriga medlemmar får information utan att styrelsen kan manipulera.
Svara med citat
Gammal 2015-02-03, 14:28
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Vill ni ha bättre fungerande föreningar, eller vill ni bara sabotera föreningsarbetet?

I denna tråd kallas styrelsen för maktfullkomlig, inkompetent, arrogant och manipulativ, utan att vi egentligen vet ett skvatt om bakgrunden till styrelsens agerande.

En styrelse arbetar under ett förtroendemandat givet av föreningens medlemmar, glöm aldrig det!

@Doktorn: Styrelsens agerande kan synas märkligt, men kanske finns det i föreningen en bra förklaring? Det är stämmans sak att fråga styrelsen, och ni behöver inte lämna in någon motion. Det räcker att ställa frågan på årsstämman under punkten "styrelsens årsredovisning", så skall de svara. Är svaret tillfyllest så nöjer sig stämman, om inte eller om svaret uteblir helt, så får ni tillsätta en ny styrelse.

Formellt sett så har styrelsen INTE inskränkt medlemmarnas yttrandefrihet. Styrelsen BEHÖVER INTE svara på en endaste fråga under pågående verksamhetsår. Medlemmarna har endast RÄTTIGHETEN att fråga på stämma, och styrelsen har förvisso skyldigheten att svara men OM STYRELSEN INTE SVARAR DÅ HELLER så finns det ingen sanktion mot styrelsen att tillgripa. Det finns ett rättsfall där medlemmen på stämma inte fick svar av styrelsen, och tingsrätten konstaterade då att: Medlemmen har RÄTT att ställa frågan, styrelsen är SKYLDIG att svara, men om den inte svarar så finns det ingen sanktion.

Även om det för vissa här inne är MYCKET SVÅRT ATT TA TILL SIG, så är den enda vettiga lösningen ALLTID att stämman tillsätter en styrelse som en majoritet av föreningen stödjer. Allt annat leder fel, och felet är främst stämmans eftersom den och endast den har mandat att ändra valet.

Men jag tror inte ni vill ha det så. Jag är fullkomligt övertygad om att rätt många av er som återkommande skriver här inne är helt nöjda med att själva sitta utanför styrelsen, och ni har tagit på er uppgiften att gnälla, klaga, sabotera, och störa styrelsens arbete. För tänk om ni skulle följa mitt råd. Arbeta för att föreningens styrelse blir utbytt och mer kompetenta ledamöter tar över. Då har ni ju ingenting att gnälla över längre. Hemska tanke!

Det mest idiotiska är att ni samtidigt saboterar för er själva...
Svara med citat
Gammal 2015-02-03, 16:42
Duktig medlem

Standard

Signaturen Harald går nu lite långt när han utgår från att vissa som "gnäller" på styrelsen inte själva vill sitta i den. Jag har själv absolut inte något emot att befinna mig i en styrelse, men jag har svårt att nominera mig själv för att ingå i en styrelse där majoriteten är tydliga motståndare till demokratisk öppenhet och ömsesidig kommunikation. Det är ju möjligt att sittande styrelse under rubriken Förvaltningsuppdraget har rätt att inte svara på en enda fråga liksom man har formell rätt att anlita en extern jurist som mellanhand i samtliga dialoger med medlemmar, men är detta verkligen en vettig väg att gå?
Dessvärre är det dock så att majoriteten av den minoritet medlemmar som besöker årsstämmorna går dit för att "ha trevligt" och dricka ett glas vin efter stämmans avslut. Sådana som jag som ställer besvärliga frågor stönas det alltid över, och som regel röstar man alltid för styrelsen och dess agerande. Det är helt enkelt skittrist. Funderar allt mer på att flytta....
Svara med citat
Gammal 2015-02-03, 17:02
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Bakgrunden till styrelsens agerande saknar relevans. Jag spekulerar inte i orsaker till problem som TS har med styrelsen. Jag tycker att motioner är det bästa sättet för en medlem att med egna ord ge en bakgrund och beskrivning av ett problem. Sedan får stämman besluta om styrelsens agerande är rätt eller inte. Det finns dåliga styrelser/styrelseledamöter och dåliga medlemmar som bara parasiterar och saboterar för övriga. Det har visat sig att allt som jag kritiserat styrelsen för i vår förening har varit relevant.
Svara med citat
Gammal 2015-02-03, 19:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Doktorn Visa inlägg
Signaturen Harald går nu lite långt när han utgår från att vissa som "gnäller" på styrelsen inte själva vill sitta i den. Jag har själv absolut inte något emot att befinna mig i en styrelse, men jag har svårt att nominera mig själv för att ingå i en styrelse där majoriteten är tydliga motståndare till demokratisk öppenhet och ömsesidig kommunikation. Det är ju möjligt att sittande styrelse under rubriken Förvaltningsuppdraget har rätt att inte svara på en enda fråga liksom man har formell rätt att anlita en extern jurist som mellanhand i samtliga dialoger med medlemmar, men är detta verkligen en vettig väg att gå?
Dessvärre är det dock så att majoriteten av den minoritet medlemmar som besöker årsstämmorna går dit för att "ha trevligt" och dricka ett glas vin efter stämmans avslut. Sådana som jag som ställer besvärliga frågor stönas det alltid över, och som regel röstar man alltid för styrelsen och dess agerande. Det är helt enkelt skittrist. Funderar allt mer på att flytta....
Hela ditt inlägg är ju formeln för idioti = "Det fungerar inte som vi gör idag men istället för att ändra något så fortsätter vi på samma sätt och hoppas på att de skärper sig"

1) Antingen tar du det där första obekväma steget och kandiderar till styrelsen, eller också har du accepterat läge som det är.

2) Så här ser det ut i många föreningar. Och så undrar ni hur det kan vara så mycket problem i brf? Fel på lagen, fel på HSB, fel på styrelsen et c.

DET ENDA SOM SAKNAS ÄR LITE RAK RYGG OCH DJÄVLAR ANAMMA FRÅN MEDLEMMARNA!

Ta ansvaret. Eller dö bitterdöden gnällandes.
Svara med citat
Gammal 2015-02-03, 20:13
Duktig medlem

Standard

Nu får nog du, Harald, skärpa till dig en aning. Du har ingen aning om vilka steg och krafttag jag och andra medlemmar tagit för att få ändring till stånd i vår förening. Det största problemet är att majoriteten medlemmar förhåller sig till föreningen som vore de hyresgäster i ett hyreshus. De bryr sig inte, tar inte del av någon information och går sällan på några årsmöten. Men du, Harald, som tydligen vet hur man får fart på medlemmarna får gärna ställa upp som "konsult" och tala om hur det ska gå till.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ska medlemmar tvingas av styrelsen att använda Google translate? Silva Bostadsrättsforum 3 2014-05-17 02:39
Medlemmar i styrelsen Karin Svensson Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2013-01-15 13:26
Olagligt att till medlemmarna vidarebefordra email-kommunikation med styrelsen? tjoppen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2012-09-01 12:47
Alla medlemmar i styrelsen? TEK Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2009-12-08 20:58
Städning - Kan styrelsen tvinga medlemmar att delta? - Självförvaltning i brf Kenneth Sundman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2008-03-29 09:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare