Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-14, 23:19
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Brumbjörn Visa inlägg
Har alla i er förening datorer?
Det vet jag inte.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Brumbjörn Visa inlägg
En styrelse kan göra va fan som helst.
Det är ni själva som utser styrelsen.
Menar du att styrelsen inte behöver följa lagstiftningen. Jag har definitivt inte utsett ordförande eller de nuvarande ledamöterna/suppleanter men jag är i minoritet.
Svara med citat
Gammal 2015-05-15, 13:16
Yotta-medlem

Standard Nu är gränsen nådd!

Meddelandet nedan har styrelsen satt vid tvättstugan. Jag kommer att ta strid mot detta beslut då jag anser att beslutet är ett brott mot den likhetsprincip som en BRF är skyldig att iaktta. Tacksam för alla juridiska råd och upplysningar som kan hjälpa mig i denna strid. Nu är gränsen nådd!

BOKNING AV TVÄTTSTUGAN
Från måndagen den 1 juni övergår vi till bokning av tvättstugan via internet dagarna tisdag, onsdag, fredag, lördag och söndag.
Bokning via internet sker via länken www.xxxx.se
Måndag och torsdag kan tills vidare bokas på vanligt sätt på anslagstavlan vid tvättstugan.
Vi kommer att löpande utvärdera och göra de ändringar som är befogade.
Svara med citat
Gammal 2015-05-16, 12:05
Yotta-medlem

Granskning Göran Olsson’s (SBC) skryt om Bostadsrättsnämnden.

Som steg ett i ärendet om bokning av tvättstugan på internet mejlade jag till hela styrelsen då meddelandet är påskrivet av ordföranden. Steg två är att få ärendet prövat av Bostadsrättsnämnden och i Hyresnämnden om det går. Bostadsrättsnämnden skriver så här på deras hemsida ”Ledamöterna i Bostadsrättsnämnden är mycket rutinerade jurister med lång erfarenhet av bostadsrättsfrågor ”. Jag har inga stora förväntningar på Bostadsrättsnämnden. Jag vill testa Bostadsrättsnämndens juristers långa erfarenhet och se om Göran Olsson’s (SBC) skryt om Bostadsrättsnämnden stämmer eller om det är en bluff som jag tror. Det kan vara värt att kasta några slantar (från nöjeskontot) i sjön för att testa Bostadsrättsnämnden.
Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 10:55
Yotta-medlem

Standard

Länk till en artikel i metro 5 maj 2015, hur svenskar behandlar främlingar:
http://www.metro.se/metro-debatt/sve...!HAvOpo8cRaPA/

På stämmor behandlar svenskar sina granar på liknade sätt. För mig är det obegripligt exempelvis hur ordföranden kan säga till en medlem på stämman att om denne inte har internet skall denne gå till biblioteket för att boka tvättider. Ingen mer än jag reagerade. Forumets brist på reaktion har också överraskat mig.
Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 12:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Tja vill du kasta dina slantar efter bostadsrättsnämnden är det ju upp till dig.

Likaså om du vill fortsätta dela med dig av vad din knäppa ordförande gör i din förening.

Resultatet blir att du gör dig till en "omöjlig medlem" och även om du har rätt så kommer du få svårt att få stöd från stämma och övriga medlemmar.

Det finns bara ETT sätt att lösa din (och många andras situation) ute i föreningarna:

BYT STYRELSE!

Ni kan hata mig för att jag säger detta om och om igen. Det är jobbigt och kan kräva att ni själva ställer upp. Men jag har rätt. Och har ni gjort er "omöjliga" innan, så har ni själva gjort er egen uppförsbacke brantare.
Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 13:18
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Tja vill du kasta dina slantar efter bostadsrättsnämnden är det ju upp till dig.

Likaså om du vill fortsätta dela med dig av vad din knäppa ordförande gör i din förening.

Resultatet blir att du gör dig till en "omöjlig medlem" och även om du har rätt så kommer du få svårt att få stöd från stämma och övriga medlemmar.

Det finns bara ETT sätt att lösa din (och många andras situation) ute i föreningarna:

BYT STYRELSE!

Ni kan hata mig för att jag säger detta om och om igen. Det är jobbigt och kan kräva att ni själva ställer upp. Men jag har rätt. Och har ni gjort er "omöjliga" innan, så har ni själva gjort er egen uppförsbacke brantare.
Tack för ditt upprepade mantra!

Jag vet att BRL och LEF är ett skämt, likaså myten om svensk laglydighet och ärlighet jämfört med övriga värden. Jag har fått och får mycket skit och trakasserier från den här föreningen men jag kommer aldrig att hålla tyst som majoriteten av tyskarna i Tyskland under andra världskriget då nazisterna fick härja fritt.
Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 13:28
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

BYT STYRELSE!
Problemet är att det togs ju ett stämmobeslut med stor majoritet för internetbokningen.
Jag gissar att det därför kommer att bli svårt att få majoritet för byte av styrelse på grund av denna fråga.

Vad jag förstått så tror du Harald att Bostadsrättsnämnden kommer att tycka som Silva i denna fråga.
Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 15:31
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg

Jag vet att BRL och LEF är ett skämt, likaså myten om svensk laglydighet och ärlighet jämfört med övriga värden. Jag har fått och får mycket skit och trakasserier från den här föreningen men jag kommer aldrig att hålla tyst som majoriteten av tyskarna i Tyskland under andra världskriget då nazisterna fick härja fritt.
Ja, håller med.

Tänker inte att hålla käften för att brf vill det.

Då brf inte har intresse att lyfta frågor om missförhållanden har den som vill förmedla inte annat val än ventilera problemen någon annanstans.

Styrelsen i brf yttrar på ett medlemsmöte 2013-12-01:

"det är bra med demokrati bara den är styrd"

Vad menas? Var är vi på väg?
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 10:11
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Vad jag förstått så tror du Harald att Bostadsrättsnämnden kommer att tycka som Silva i denna fråga.
Det spelar ju ingen roll vad nämnden kommer fram till. Ingenting kommer ju att ändras i Silvas förening ändå förrän en ny styrelse kommer på plats.

Det handlar inte om att föra fram en ny styrelse "därför att vi behöver ändra beslutet kring bokningen av tvättstugorna".

Det handlar om att föra fram en ny styrelse som jobbar för föreningen och för medlemmarnas bästa. Detta är ju inte första historien från Silvas förening...

Sedan spelar det ingen roll över huvud taget om det är ett stämmobeslut eller ett styrelsebeslut som är dåligt. Ett dåligt beslut skall styrelsen försöka riva upp, så enkelt är det. Ibland krävs det att stämman sammankallas, men oftast räcker det med att styrelsen är lite rakryggad och vågar ta beslut.

En ny styrelse kan ju enkelt utan stämmans inblandning köpa in terminaler som placeras utanför respektive tvättstuga så är denna fråga död.

Angående frågan om "demokrati" så är min kommentar att demokrati som system har en herrans massa fel och brister, men det är ändock det bästa system som vi känner till. Alternativ, någon?
Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 12:41
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Det spelar ju ingen roll vad nämnden kommer fram till. Ingenting kommer ju att ändras i Silvas förening ändå förrän en ny styrelse kommer på plats.
Skall medlemmar byta styrelser som de byter underkläder? Hur vet medlemmar att de inte byter odågorna till ännu odugligare odågor? Sedan 2008 har föreningen haft fem ordförande. År 2010 hade föreningen två riktigt okunniga typer samma år. Nio ledamöter har sålt sina BR och flyttat ut sedan de flesta skaffat sig olika sorter förmåner.
Citat:
Det handlar om att föra fram en ny styrelse som jobbar för föreningen och för medlemmarnas bästa. Detta är ju inte första historien från Silvas förening...
Du har rätt i att det inte är första historien av Silva. Silvas historia finns exempelvis att läsa i trådarna Jag har fått nog http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=15946 och Vilka får äga bostadsrätt i inlägg # 26 # och 28 http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=17219&page=3
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Internet och förråd epacke El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 8 2014-08-01 16:13
Bestämma nya tider för tvättstugan Glader Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2014-05-27 00:37
Motioner till brf - Styrelsen vill bestämma vad motioner ska innehålla Admin Bostadsrättsforum 2 2014-03-04 09:06
Hurra för internet! Silva Bostadsrättsforum 2 2012-10-15 17:19
SBC försvarar endast BRF Minkowski Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2011-05-24 22:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare