Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-24, 23:26
Gladers avatar
Glader Glader är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Bestämma nya tider för tvättstugan

Vad tycker ni? Är tvättstugetider något som måste behandlas på en stämma eller är det något som styrelsen kan bestämma?
Svara med citat
Gammal 2014-05-26, 06:52
Argus Argus är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2014
Fråga Knepigt

I princip inte. Borde kunna lösas av styrelsen. Enligt min erfarenhet blir det ändå den som bestämmer.

Jag har haft problem. Tvättid = 3 timmar med två 8-kilos maskiner. För kort, jag hinner inte med mer än en omgång.

Jag kan boka ytterligare 3 timmar då min tvättid börjat. Då är det oftast upptaget. Glömmer jag en tid, får jag snällt boka en ny tid och hoppas på att inget blivit stulet.

Har försökt få tiden utökad till 4 timmar alt boka dubbla pass. Men icke! Det fungerar så bra som det är samt underförstått: Skaffa dig en tvättmaskin.

Har löst problemet genom att byta nyckel/tagg med en granne.

Är rädd för vad som händer, om styrelsen får veta det här. Sannolikt ett mycket allvarligt regelbrott i deras ögon.

Tvättmaskin är inget för mig. Min lgh fungerar inte som torkskåp. För liten.
Gammal 2014-05-26, 09:32
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Tvättider är i första hand en styrelsefråga. Men som i nästan alla andra frågor, så kan stämman överpröva styrelsebeslut, eller "väcka" styrelsen om den inte levererar tillräckligt till föreningen.

Te x om många medlemmar i en förening upplever att tvättiderna i tvättstugan är för snålt tilltagna, då bör medlemmarna i första hand prata med styrelsen och be dem se över möjligheterna att stuva om bland tiderna. Reagerar inte styrelsen, så motionerar man i frågan.
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 00:37
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Eventuella hyresgäster bör också få vara med och bestämma om tvättstugetiderna

Citat:
Ursprungligen skrivet av Glader Visa inlägg
Vad tycker ni? Är tvättstugetider något som måste behandlas på en stämma eller är det något som styrelsen kan bestämma?
Nej det "måste" inte behandlas på en stämma, och det finns mycket som i praktiken inte är ett verkligt måste i en bostadsrättsförening, inklusive sådant som enligt lag är ett måste.
Det finns sådant som är uttryckligt lagstadgat men som en styrelse ändå ganska riskfritt kan strunta i utan konsekvenser, t.ex. att inte tillhandahålla ett stämmoprotokoll innan klandertiden har passerat.

Om styrelsen inte vill låta de boende (dvs medlemmar och eventuella hyresgäster om det är en ombildad fastighet) rösta om tvättstugetiderna så lär det inte vara några problem för styrelsen att strunta i det.

En medlem kan försöka tvinga fram en omröstning genom att motionera, men i praktiken bör sedan medlemmen vara beredd på att styrelsen besvarar en motion med ett rekommenderat omröstningsalternativ som den lydiga stämman röstar ja till och därför blir det ändå en låtsas-demokrati om styrelseledamöterna har attityden att deras personliga vilja ska bli resultatet av omröstningen.
(man kan f.ö. notera att styrelsen har inte rätt att yrka ett svar på motioner, enligt vissa forummedlemmar, och det är en intressant men troligen kontroversiell åsikt)

Om någon medlem motionerar om andra tider än de tider som styrelsen vill ha tror jag det är det föga sannolikt att medlemmarna kommer att rösta mot styrelsens förslag.
Jag tror faktiskt inte att min egen förening är sämre eller annorlunda än andra föreningar, utan jag tror det är mer regel än undantag att
medlemmarna röstar enligt sittande styrelses bemötande av motioner, t.o.m. om styrelsens attityd är att behålla felaktiga/olagliga stadgar.

(min förening har drygt 90 medlemmar, och det bör vara ett hyfsat statistiskt urval angående vilka människor som är representerade i en lika stor BRF, och därför tror jag faktiskt inte att min förening är sämre än andra föreningar, utan jag tror det är vanligt att maktstrukturer och lojaliteter blir härskande snarare än att medlemmar röstar enligt eget huvud)

Därför menar jag att vi kan glömma det här med att tvättstugetider "måste" behandlas på en stämma om en förening har fel sorts personer i styrelsen som ändå kommer försöka driva igenom sin egen vilja i denna vardagliga fråga som inte handlar om något annat än personliga preferenser.

Om styrelsen däremot består av rätt sorts personer så kan de välja att arrangera en öppen omröstning utan att styrelsen förespråkar något av omröstningsalternativen, samtidigt som styrelsen meddelar att de kommer att respektera och verkställa majoritetens beslut.
Antag följande omröstningsalternativ:
alt 1: Tvättider med tre timmar: kl 7-10, 10-13, 13-16, 16-19, 19-22
alt 2: Tvättider med huvudsakligen fyra timmar: kl 7-11, 11-15, 15-19, 19-22 (sista tiden tre timmar, om man vill att det ska vara tyst mellan kl 22-7)
Om man håller sig till samma yttre tidsintervall (t.ex. 7-22 i exemplet ovan) finns det ingen anledning att en lekmannastyrelses personliga åsikter ska vara mer relevanta än någon annans åsikter.
Detta bör ödmjuka ledamöter själva kunna förstå och därför frivilligt avstå från att en majoritet av ledamöterna ska lansera ett alternativ som styrelsens förslag.
(om det däremot blir förändring avseende dygnets första och sista tvättid kan det bli frågan om andra aspekter om någon bor vägg i vägg med tvättstugan, vilket inte alltid är fallet eftersom den kan ligga i en separat byggnad)

Det är alltså en väsentlig skillnad på vad styrelsen måste/ska göra och vad styrelsen borde eller skulle kunna välja att göra.
Min åsikt är att det är önskvärt med en demokratisk process i denna fråga om tvättstugetider (om någon hyresgäst eller medlem har klagat, enligt Argus inlägg) trots att det inte går att peka på något formellt måste-krav på att en omröstning ska bestämma tvättstugetiderna.
Tvättstugetiderna lär dock sällan vara en akut fråga (för om man har kunnat ha befintliga tvättider förut kan man säkert fortsätta några månader till, när det blir ett lämpligt tillfälle att eventuellt ändra) utan man bör kunna utföra en omröstning i samband med något annat tillfälle när man ändå har hyrt en lokal för medlemmarna, t.ex. i samband med en föreningsstämma.

Man kan konstatera att tvättstugetiderna är en fråga som handlar om personliga preferenser.
Om man t.ex. läser Argus inlägg #2 kan man se att tvättiden är 3 timmar, vilket någon uppenbarligen tyckte var bra när det infördes, medan Argus skulle föredra 4 timmar.
Det finns alltså olika åsikter i frågan, och för vissa är detta en viktig fråga.

Man kan sedan fråga sig vem bör bestämma över tvättstugetiderna som är viktig för vissa av de boende ?
Ska man låta de boende som betalar (avgift eller hyra) för att få använda tvättstugan få rösta om tvättstugetiderna och låta majoriteten få bestämma ?
Eller ska man låta ett litet fåtal personer (styrelseledamöterna) få bestämma vilka tvättstugetider deras grannar (medlemmar och eventuella hyresgäster) ska kunna boka ?

När det gäller styrelsens uppgift och ansvar brukar det ofta påtalas att styrelsens uppgift är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen och att styrelsen ansvarar för föreningens hus (t.ex. om medlemmarna röstar nej till renoveringar så är det ändå styrelsens ansvar om huset rasar ihop).
Att stuva om tvättstugetiderna menar jag faller utanför dessa typiska resonemang eftersom tvättstugetiderna är en icke-ekonomisk (*) fråga (och lär inte kunna påverka styrelsens ansvarsfrihet) som dessutom verkligen handlar om personliga preferenser och passar bra för en demokratisk omröstning där även eventuella hyresgäster bör få vara med och bestämma.
(om det ingår i deras hyra att de ska få använda tvättstugan i samma omfattning som föreningsmedlemmar)

Självklart ska en sådan omröstning utföras på ett transparent sätt med öppen omröstning för att minska risken för fuskröstning, t.ex. ingen låtsas-omröstning där alla boende får skicka in en lapp (eller epost) till styrelsen där de boende meddelar styrelsen vilket alternativ hen väljer.
Om det finns hyresgäster i föreningen kan omröstningen utföras i anslutning till en föreningsstämma, där föreningen låter hyresgästerna vara närvarande en viss tid under den dag/kväll som man har hyrt lokal för stämman.

- - - - - -
(*) =
Med ett cyniskt resonemang främjar inte styrelsen medlemmarnas ekonomiska intressen (om det anses gynna medlemmarna att sälja hyresrätter) om styrelsen låter eventuella hyresgäster vara med och påverka tvättstugetiderna.
Om hyresgästerna upplever att de erbjuds ett visst inflytande av sina grannar (dvs hyresvärden dvs föreningsmedlemmarna) så kanske de kan uppleva en trivsel som kan påverka dem till att det bidrar till att de stannar längre än de skulle göra om de vantrivs.
Om hyresgästerna vantrivs så är det mer troligt att de flyttar snabbare och att föreningen kan sälja hyresrätterna dvs upplåta som bostadsrätt.

Med andra ord: Det cyniska resonemanget kan sammanfattas så här:
Minimera hyresgästernas boendeinflytande -->
Ökar hyresgästernas vantrivsel -->
Hyresgästerna flyttar -->
Föreningen kan sälja hyresrätterna = Medlemmarnas ekonomiska intressen främjas
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har ordföranden i brf rätt att låsa tvättstugan under tvättid? salkin00 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-05-31 08:19
Tvättstugan på 90 grader - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2009-12-01 13:20
Tvättstugan totiki Bostadsrättsforum 0 2009-11-12 11:17
Om Tvättstugan BigM Bostadsrättsforum 7 2009-03-15 16:17
Vems ansvar är nycklarna? - Bokningstavla tvättstugan i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2008-11-08 12:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare