Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-15, 12:48
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Fråga Medlemsförteckning ?

På hemsidan bostadsratterna.se står det :

Citat:
Styrelsen i bostadsrättsföreningen måste föra medlemsförteckning. Förteckningen ska innehålla uppgift om varje medlems namn och postadress samt bostadsrätt. Även medlemmar som inte innehar bostadsrätt ska tas med.

Det är styrelsens ansvar att se till att medlemsförteckningen är uppdaterad. Vid föreningsstämma används ofta medlemsförteckningen för att se vilka som är närvarande och har rösträtt.
Till skillnad från lägenhetsförteckningen är medlemsförteckningen offentlig, vilket innebär att den ska hållas tillgänglig för den som vill se den, till exempel köpare, mäklare, myndigheter med flera.
Föreningen ska också föra en lägenhetsförteckning, se mer om detta i Faktabladet "Lägenhetsförteckning".

Lagtext
Bostadsrättslagen 9 kap. 8 §
Styrelsen skall föra förteckning över bostadsrättsföreningens medlemmar (medlemsförteckning) samt förteckning över de lägenheter som är upplåtna med bostadsrätt (lägenhetsförteckning). Förteckningarna kan bestå av betryggande lösblads- eller kortsystem. De kan också föras med automatisk databehandling eller på annat liknande sätt.

Bostadsrättslagen 9 kap. 9 §
Medlemsförteckningen skall för varje medlem innehålla uppgift om hans namn och postadress samt om den bostadsrätt som han har.
Styrelsen skall hålla förteckningen tillgänglig för den som vill ta del av den.
Och lagen är inte att missförstå, tänker jag, men hur kan styrelsen då säga att de inte kommer att leverera listan till medlemmarna, som behöver komma åt listan före årsstämman?

Vad kan medlemmarna göra i en sådan situation?
Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 13:02
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Lagens minimikrav är att förteckningen ska hållas tillgänglig.
Det finns ingen skyldighet att skicka uppgifterna till den som vill ta del av dem utan vederbörande måste nog själv gå till föreningen för att titta på förteckningen.
Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 08:14
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Fråga Kopiera lista över deltagare vid årstämma

Har jag rätt att kräva en kopia av ovanstående vid besök på föreningens expedition?

Jag har flera gånger velat ta kontakta med medlemmar, som uttalat sig klart och tydligt även om jag inte delat alla åsikter, och fråga om de är intresserade av en post i styrelsen och jag får föreslå dem. Kör jag över Valberedningen då?

Ni vet det där med Jantelagen och att man kanske inte vill anmäla sitt intresse själv. Man skall inte vara kaxig. I mina ögon kan det visa på framåtanda mm och definitivt värt att kolla upp.
Svara med citat
Gammal 2014-05-16, 08:33
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Har jag rätt att kräva en kopia av ovanstående vid besök på föreningens expedition?

Jag har flera gånger velat ta kontakta med medlemmar, som uttalat sig klart och tydligt även om jag inte delat alla åsikter, och fråga om de är intresserade av en post i styrelsen och jag får föreslå dem. Kör jag över Valberedningen då?

Ni vet det där med Jantelagen och att man kanske inte vill anmäla sitt intresse själv. Man skall inte vara kaxig. I mina ögon kan det visa på framåtanda mm och definitivt värt att kolla upp.
Ja du har ju rätt att kräva vad som helst, men det innebär inte att det finns en skyldighet att ge dig vad du kräver.
Och det finns som jag ser det ingen lagstadgad skyldighet för föreningen att ge dig en kopia. Att "ta del av" betyder som jag ser det att man får titta på något och inget mer.

Vad gäller valberedningsfrågan så är det så att om ni inte har några stadgar som ger valberedningen ensamrätt på att nominera kandidater så har alla medlemmar i föreningen rätt att föreslå kandidater på stämman. Valberedningen kan säkert känna sig överkörd men det får den väl göra då.
Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 12:06
Argus Argus är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2014
Fråga Röstlängd

Har jag rätt att få kopia av röstlängden, t ex vid ett besök på expeditionen?
Gammal 2014-05-17, 12:21
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Argus Visa inlägg
Har jag rätt att få kopia av röstlängden, t ex vid ett besök på expeditionen?
Beror på vad det står i era stadgar. I vår förening står det så här:

"Röstlängden ska alltid bifogas protokollet. Resultat av omröstning ska alltid föras in i protokollet."
Gammal 2014-05-17, 16:59
Argus Argus är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: May 2014
Fråga Röstlängd

Det står inget. Så det är LEF eller BRL som gäller: Röstlängden skall bifogas stämmoprotokollet.

Skall det i protokollet stå: 'Bilaga röstlängd'.

Är röstlängd = Medlemsförteckning där deltagarna vid stämman är angivna?

Jag är förvirrad över alla facktermer, minst sagt.
Gammal 2014-05-18, 17:13
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Röstlängd

Har själv blivit nekad att få röstlängden efter Årsstämmor, särskilt efter 2009 års stämma då "omröstning" skedde om balkongutbyggnader.

§ 25 i stadga anger:

"I fråga om protokollets innehåll gäller 1. att röstlängden ska tas in i eller biläggas"

Alltså, måste medlemmen kunna få röstlängden likaväl som protokollet?
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 17:17
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Argus Visa inlägg
Det står inget. Så det är LEF eller BRL som gäller: Röstlängden skall bifogas stämmoprotokollet.

Skall det i protokollet stå: 'Bilaga röstlängd'.

Är röstlängd = Medlemsförteckning där deltagarna vid stämman är angivna?

Jag är förvirrad över alla facktermer, minst sagt.
Jag har alltid trott att röstlängden är en lista över vilka som närvarade på stämman med ev rösträtt antecknad.
Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 19:35
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard Fel

Röstlängden er inte det samma som Medlemsförteckningen!

Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlemsförteckning i strid med PuL? Lasse Nyquist Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2012-05-03 22:30
Arvode, ansvarsfrågor förvaltningsbolag, medlemsförteckning, etc matthew Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2011-08-10 16:13
Medlemsförteckning i Brf - Rättigheter/skyldigheter benkt Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-12-11 12:59
Medlemsförteckning i brf - rätt att få se denna? Malcolm Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2010-03-09 21:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare