Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-20, 16:23
Sune Sune är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard Extra avgift för permanent boende

Hej! Har en stuga i en Brf som tidigare var en privat stugby. Nu vill styrelsen, på nästa årsstämma, lägga fram ett förslag till en extra avgift, ganska hög 4 000 kr/år, för de som ev. vill bo i sin stuga permanent? Detta är en ökning av avgiften med c:a 29%.
Enligt mig finns det ingen anledning till detta. Det enda man sliter lite mer på skulle vara skogsvägen dit men denna väg belastas/bekostas också av andra permanentboende utanför Brf. Alla hjälps alltså åt i denna vägsamfällighet.
En gemensam tvättmaskin finns på området men där finns redan en avgift varje gång man använder denna maskin.
Jag ser ingen extra kostnad för föreningen som skulle bero på att någon vill använda sin stuga som permanentboende. Alltså har föreningen, enligt mig, ingen rätt att plocka ut dessa pengar. Stugorna har individuella elmätare.
Kan man överklaga till någon instans om ett sådant beslut tas på stämman?
Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 17:14
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Vad avses med "vägsamfällighet". Är det en bostadsrättsförening som äger både vägen och alla stugorna, och att varje stuga är upplåten med bostadsrätt?
I så fall är det inte lagligt att ta ut en särskild "permanentboendeavgift" vid sidan av årsavgiften.
Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 20:53
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sune Visa inlägg
Nu vill styrelsen, på nästa årsstämma, lägga fram ett förslag till en extra avgift, ganska hög 4 000 kr/år, för de som ev. vill bo i sin stuga permanent?
Jag kan tipsa om att läsa tråden "Avgifter" som också handlar om höjning av avgiften för permanentboende.

I det fallet handlade det om något som den styrelsen kallade för "vägföreningsavgift" men när du skriver "extra avgift" är det inte helt uppenbart exakt vad som menas med detta, om det är en annan typ av avgift eller om andelstalen ska förändras vilket i sin tur medför en höjning på 4000 kr/år.
Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 11:36
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Vad avses med "vägsamfällighet". Är det en bostadsrättsförening som äger både vägen och alla stugorna, och att varje stuga är upplåten med bostadsrätt?
I så fall är det inte lagligt att ta ut en särskild "permanentboendeavgift" vid sidan av årsavgiften.
Det är bara en liten del av vägen som ligger på Brf:s område och denna del delas av Brf och en villa utanför Brf:s område. Den resterande större del väg används av fler utomstående boende. En permanentboende:s extra "slitage" på denna väg är alltså liten i förhållande till andra användare. Övriga 20 stugor i Brf besöker sina stugor också regelbundet(svårt att räkna ut hur mycket).
Det enda jag ser som extra kostnad för Brf är elpumpen som suger upp vatten från Brf:s egen brunn när medlem ska använda vatten. Men kan detta rättfärdiga 4000 kr/år!?
Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 12:45
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Om du inte innan beslutet kan övertyga stämman om det är olagligt blir det jobbigt

Citat:
Tingsrätten (eller möjligen hyresnämnden om du tror att någon av BRL-paragraferna nedan skulle vara relevanta för din situation).

Följande text är inklistrad från webbsida om hyresnämndens ärenden:
Citat:
Hyresnämnden medlar i hyres- och bostadsrättstvister och kan avgöra flertalet av dessa tvister genom beslut.
I de fall när hyresnämnden inte kan handlägga tvisten, ska du i stället vända dig till tingsrätten eller till kronofogdemyndigheten.
Hyresnämnden handlägger följande ärenden:
...
Ärenden enligt bostadsrättslagen (BRL)
Tvist om medlemskap i en bostadsrättsförening (2 kap. 10 § BRL)
Tvist om bostadsrättsföreningens skyldighet att upplåta bostadsrätt (4 kap. 6 § BRL)
Fastställande av hyresvillkoren i vissa fall (4 kap. 9 § BRL)
Tillstånd att upplåta en bostadsrättslägenhet i andra hand (7 kap. 11 § BRL)
Godkännande av vissa stämmobeslut (9 kap. 16 § 1 st. 1, 1a eller 2 BRL)
BRL = Bostadsrättslagen (1991:614), finns bl.a. på följande URL:
https://lagen.nu/1991:614

Du är antagligen inte jurist och tycker nog det känns fel att man som lekman ska behöva försöka tolka paragrafer eller att man ska behöva betala advokat för att driva den här typen av konflikter.
Det tycker jag också och det finns fler som tycker att det behövs en bostadsrättsorganisation.

Citat:
Det enda jag ser som extra kostnad för Brf är elpumpen som suger upp vatten från Brf:s egen brunn när medlem ska använda vatten.
Men kan detta rättfärdiga 4000 kr/år!?
Det kan man säkert ifrågasätta men om majoriteten beslutar det så kommer det ändå att bli så om du inte tar strid om saken och låter en domstol pröva om det är lagligt och kan rättfärdigas.
Majoriteten kan göra nästan vad som helst om inte minoriteten vänder sig till domstol.

Det bästa skulle naturligtvis vara om du innan beslutet lyckas förhindra det genom att övertyga föreningsstämman om att ett sådant beslut skulle vara olagligt och är tydlig med att du kommer att driva det till domstol om stämman ändå fattar beslutet.
Därför får vi nu hoppas att någon på forumet kan hjälpa dig med att påvisa exakt vilken rättsregel som skulle innebära att det är olagligt (om det nu är det?) med den extra avgiften som har föreslagits.

Du förbättrar nog dina chanser till ett bra svar från någon på forumet om du är tydlig med vad det är för typ av avgift som ska införas (en ändring av andelstalet som styr årsavgiften ?) och om avgiften då innebär att stadgarna behöver förändras för att kunna ta ut den nya avgiften, eller om det är en helt separat avgift som styrelsen vill lägga till utan att förändra något i andelstalen och stadgarna ?
Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 20:59
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Jag ser ingen extra kostnad för föreningen som skulle bero på att någon vill använda sin stuga som permanentboende. Alltså har föreningen, enligt mig, ingen rätt att plocka ut dessa pengar. Stugorna har individuella elmätare.
Tacksam för svar!
Även om permanentboendet verkligen skulle orsaka extra kostnader på 4000 kr, så torde det ändå inte vara tillåtet att ta ut detta i form av ett särskilt påslag vid sidan av årsavgiften.
Jag förmodar att tanken är att styrelsen ska ges behörighet att ta ut 4000 kr extra när någon börjar bo permanent, och ta bort påslaget igen om permantboendet upphör?

Ett sådant system är som jag ser det inte lagligt.

När det gäller instans där man kan överklaga så finns ju det vanliga med klander av stämmobeslut i tingsrätt, men det kan ju bli dyrt för den som förlorar målet.
Ett alternativ kan vara begära ett icke rättskraftigt yttrande i den sk bostadsrättsnämnden. Det kostar 800 kr oavsett om man får "rätt" eller "fel".

Men det kanske går att få stämman att avslå förslaget om man hävdar att det inte är lagligt.
Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 13:56
Medlem

Standard

Jag lyckades förhindra stämman att ta beslut i denna fråga genom att säga att jag tror det är olagligt! Vi bordlade denna fråga till en annan stämma. Jag tog på mig uppgiften att ta reda på hur lagen ser på frågan. Såg att man kan få bostadsrättsnämnden att yttra sig. Bra tips! Men kostar.

Finns det något annat sätt att rådfråga en jurist eller liknande utan att behöva betala för detta? God idé ovan att starta en "Bostadsorganisation" som, kostnadsfritt, kan hjälpa ALLA personer att tolka vad som är rätt och fel (=Lagen).

Tack för alla svar!
Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 14:13
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Extra avgift

I utgångsläget är det alltså ett avtal du ska söka. Vem skulle föreningen betala till, alltså? Därefter kommer hur föreningen skall förhålla sig till avtalet och betalningen.

Jag tycker du skötte detta fint och särskilt det att du tar på dig att utreda frågan. Lycka till!

Jag antar att avtalet är hänförligt till Jordabalken, Hyresrätten osv..
Det är ju en nyttjanderätt det handlar om, inte köp
Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 17:36
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Citat:
Hej! Tack för alla svar!
Jag lyckades förhindra stämman att ta beslut i denna fråga genom att säga att jag tror det är olagligt! Vi bordlade denna fråga till en annan stämma. Jag tog på mig uppgiften att ta reda på hur lagen ser på frågan. Såg att man kan få bostadsrättsnämnden att yttra sig. Bra tips! Men kostar.
Jag skulle inte slänga några pengar på Bostadsrättsnämnden då Bostadsrättsnämnden tillhör SBC. Jag skulle mejla till Bolagsverket och ställa frågan och sedan visa svaret för styrelsen. Om du vill kan du även visa svaret här på forumet. Billigare än så kan det inte bli.

Citat:
God idé ovan att starta en "Bostadsorganisation" som, kostnadsfritt, kan hjälpa ALLA personer att tolka vad som är rätt och fel (=Lagen).
Jag tror inte det går att starta en gratis bostadsorganisation. Man måste vara bered att betala en årsavgift liknande Hyresgästföreningen.
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 16:12
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
I utgångsläget är det alltså ett avtal du ska söka. Vem skulle föreningen betala till, alltså? Därefter kommer hur föreningen skall förhålla sig till avtalet och betalningen.

Jag tycker du skötte detta fint och särskilt det att du tar på dig att utreda frågan. Lycka till!

Jag antar att avtalet är hänförligt till Jordabalken, Hyresrätten osv..
Det är ju en nyttjanderätt det handlar om, inte köp.
Du har nog missförstått mitt ärende!? Tvisten ligger inte mellan föreningen och någon yttre aktör/ företag utan mellan majoriteten av medlemmarna i Brf och den då eventuella framtida minoritet som vill bo permanent i denna brf. I stadgarna så står det inte att man bara får/ska använda stugorna som fritidsboende utan det står som i alla andra brf:s stadgar.
Frågan är sedan om föreningen kan/ får, om den vill, förändra sina stadgar så att det står att man bara får använda stugorna som fritidsboende? Och om då någon vill bo permanent så ska föreningen ha rätt att plocka ut en extra avgift för just detta. Och hur ska i så fall storleken på denna avgift regleras? För mig verkar ett sådant upplägg i en brf:s stadgar ogenomförbart ur rättvisesynpunkt!?

Lämna gärna synpunkter tack!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Extra avgift för felaktig sopsortering Kb8701 Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 35 2013-11-06 12:42
Hyra ut bostadsrätt permanent the_grudge Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2013-08-22 21:44
Extra avgift för värdeökning vid utbyggnad av balkong Haraldsson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2013-06-14 15:25
Använder gästparkeringen permanent Chrissofsweden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-04-27 12:22
Vattenskada från fasad i brf - Ersättning för extra boende, etc enligt lag mgroover Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 9 2011-03-17 15:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare