Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-14, 19:27
Wiseman Wiseman är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2014
Standard Fråga om avtal vid köp av fastighet

Vi är en nybildad förening som just håller på att slutföra köpet av fastigheten från ett kommunalt bolag dvs allmännyttan och då har vi hittat följande paragraf i avtalet...

11. Fastighetens skick m m
11.1 Fastigheten överlåtes i befintligt och av Köparen godkänt skick. Köparen godtar härmed Fastighetens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot Säljaren på grund av fel eller brister i Fastigheten utöver vad som uttryckligen garanteras enligt Avtalet.
Köparen friskriver således Säljaren för allt ansvar för fel och brister i Fastigheten med undantag av vad Säljaren uttryckligen garanterar enligt Avtalet. Med fel avses såväl konkreta som abstrakta fel, d v s även s k dolda fel, rättsliga fel och rådighetsfel, samt fel
som faller under gällande miljölagstiftning.

11.2 Köparen förbinder sig att inte föra talan mot Säljaren i anledning av fel eller brist i Fastigheten utöver vad som Säljaren uttryckligen garanterar enligt Avtalet.

Min fråga är då hur pass vanligt är detta att säljaren friskrivs från ev fel o brister?

Vår fastighet är ca 25 år gammal och består av radhus.
Då den är 25 år gammal är det väl svårt att hävda dolda fel kan jag gissa....det är ju inte nån privat villa där före detta ägaren varit inne byggt om.

Tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2014-03-14, 22:31
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Jag tror att det är vanligt. Så var det också vid min tidigare ombildning. Hoppas innerligt att någon har gjort en noggrann besiktning av fastigheten.
Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 13:48
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé befintligt skick

Det står er fritt att göra en egen besiktning, alt att någon granskar besiktningen och avtalen.
Lycka till
Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 15:40
Medlem

Standard

Självklart har vi utfört besiktning och vi har jurister som kollar avtalen....var mest bara nyfiken på hur vanligt det är att säljaren frånsäger sig dolda fel o div brister som skulle kunna uppkomma.
Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 17:43
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Meddelande Köpa fastighet

Å jag missförstod. Förlåt mig.
Svar: Ja detta är gängse rutin. Det gäller lägenhet, villa, flerfamiljshus. "befintligt skick". Köparens undersökningsplikt går långt.
Mäklaren sitter på två stolar, ska göra rätt både mot köpare och säljare, men i regel är det säljaren som betalar. Inte så svårt att räkna ut vem som har fördelar, eller hur?

Ni verkar göra allt rätt. Har egen besiktningsman och jurist.
Tips bara i fall: Kolla upp att alla ändringar som gjorts i fastigheten också finns i grunddokumenten, samt besiktningar och alla protokollen. Sen är det lugnt.

Jag vet, den som själv är ärlig tror att andra också är det, men det är inte så har jag äntligen lärt mig. Den som kan fuska gör det faktiskt.
Lycka till
Svara med citat
Gammal 2014-03-15, 20:02
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Får medlemmarna läsa avtalet innan köpstämman?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Wiseman Visa inlägg
Vi är en nybildad förening som just håller på att slutföra köpet av fastigheten från ett kommunalt bolag dvs allmännyttan och då har vi hittat följande paragraf i avtalet...
Är du vanlig medlem eller är du med i styrelsen?
Kommer alla medlemmar att få läsa avtalet innan omröstningen på köpstämman?
Om svaret är nej varför inte?

Ni andra på forumet som har varit med om en ombildning, fick ni möjlighet att läsa avtalet innan ni röstade på en köpstämma?
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 12:18
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Å jag missförstod. Förlåt mig.
Svar: Ja detta är gängse rutin. Det gäller lägenhet, villa, flerfamiljshus. "befintligt skick". Köparens undersökningsplikt går långt.
Mäklaren sitter på två stolar, ska göra rätt både mot köpare och säljare, men i regel är det säljaren som betalar. Inte så svårt att räkna ut vem som har fördelar, eller hur?

Ni verkar göra allt rätt. Har egen besiktningsman och jurist.
Tips bara i fall: Kolla upp att alla ändringar som gjorts i fastigheten också finns i grunddokumenten, samt besiktningar och alla protokollen. Sen är det lugnt.

Jag vet, den som själv är ärlig tror att andra också är det, men det är inte så har jag äntligen lärt mig. Den som kan fuska gör det faktiskt.
Lycka till
Det är ingen fara :-)

Det här med dolda fel är inte helt lätt att reda ut som jag förstår.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 12:21
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av neptunus Visa inlägg
Är du vanlig medlem eller är du med i styrelsen?
Kommer alla medlemmar att få läsa avtalet innan omröstningen på köpstämman?
Om svaret är nej varför inte?

Ni andra på forumet som har varit med om en ombildning, fick ni möjlighet att läsa avtalet innan ni röstade på en köpstämma?
Jag sitter i styrelsen och det var en intressant fråga .....ska kolla med vår ombildare hurvida övriga i föreningen ska få läsa avtalet innan köpstämman. Återkommer med svar.
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 08:06
Medlem

Standard

Tydligen så avtalen sekretsebelagda så ingen annan än styrelsen får veta vad som står i avtalet.

Inte många svar här.....är det så att ingen har riktig koll på detta eller orkar man inte svara bara?
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 10:41
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ombildning

DEt är mycket som inte sägs av banker, försäljarna av fastigheten. Oftast "hittar" man några som är överpositiva till att fastigheterna man bor skall köpas av de boende.
Hur många ställer sig frågan varför säljer bolagen.
En sak är säker inte för att köparna skall göra sin livs affär, som oftast reklamen i budskapet är.

Har här framför handlingarna där 72 familjer skall gå till banken o låna cirka 1,5 miljoner var i sitt "livs affär".

De som bor kvar i hyresrätt kommer att få 3% höjning årligen, de som köper kommer att ha cirka 10år utan avgiftshöjning.
Räntor 2,39% just nu o avgifter inklusive det 30% avdraget kommer att bli cirka 1000kr billigare än om man bor kvar som hyresrätt.

Och att alla siffror har ju bland annat Boverkets godkänningsmän konstaterat.
Hur många har blivit uteslutna för felaktiga kontroller hittills?

Besiktningarna, något positiva?
Sisådär 30% under kommande underhållskostnader.

Att kostnaderna ökar om man amorterar för att få ner lånen har man glömt?

Men att man samtidigt kan ta lån till annat, visserligen med lite dyrare ränta än bolånet, har banken inte glömt.
"Passa på att lyxrenovera din köpelägenheten som snart är värd det dubbla" verkar vara budskapet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Utbyggt soprum i fastighet inore Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2014-03-16 12:04
Byte av el i mindre fastighet, bf kallebv El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 11 2013-05-21 07:02
Tilläggsisolering av fastighet byggare El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2010-09-27 13:26
Väsentliga förändringar av bostadsrättsföreningens fastighet Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:52
Var få tag på besiktningsman för fastighet? Vinetiketten Bostadsrättsforum 3 2008-10-16 18:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare