Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-14, 14:16
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Granskning OBS! Nya redovisningsregler 2014

Nu gäller det att se upp för HSB aviserar att detta kan leda till kostnader för BRF:arna. Tror jag det.

http://www.hsb.se/omhsb/nyhetsarkiv/1.303647#top

Senast redigerad av Admin: 2013-11-15 klockan 11:13. Anledning: Rättat länk
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 15:15
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Intressant info, ska bli intressant att se resultatet.

Senast redigerad av Admin: 2013-11-15 klockan 11:15. Anledning: Åtgärdat fel länk i föregående inlägg tack vare Clabbes påpekande om detta
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 16:22
Yotta-medlem

Glad Obs! ..

Tusen tack Clabbe.

Jag ser fram emot era synpunkter, jag ser det som en tydligare komponentredovisning. Varför det skulle bli dyrare förstår inte jag.
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 16:42
Yotta-medlem

Standard

Högre minimiavskrivningar?
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 17:15
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Högre minimiavskrivningar?
Ja och detta gör väl att man måste höja årsavgiften om man inte vill få sämre årsresultat. Ingen verklig kostnad ökar ju utan bara bokföringsmässigt.

Att man strävar efter att få det mera enhetligt kanske kan vara en fördel när man jämför olika föreningar.
Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 19:25
Yotta-medlem

En bra idé Obs!

Jag är inte revisor, men har vänner som är det samt vet jag vad FAR gör.
Det jag tror, obs tror!, att syftet med detta är att åstadkomma en koppling till det som faktiskt hänt. Ett exempel: En komponent som har livstidscykel på 100 år byts ut till en komponent som har livstid 5 år. Då blir det tydligt vad som är investering. Det är ett stort problem i BRF. Dyra material har bytts mot billiga, typ K-Rauta och Ikea. Material före 1970 hade lång livstid och är därmed avskrivna. Här har jag förstått att problemet med redovisningen ligger och tickar. Men som sagt jag är ingen revisor och är ingen fena på det där med att flytta mellan investering och sk underhåll. Att sen koppla detta till låneunderlaget och gällande ek plan är nog syftet här.

Att HSB annonserar att det blir dyrt tar jag som motiv till att då blir det lönsamt och tydligt för ägarna, - och det vill väl alla här på detta forum.

Ni som är duktiga på det här håller koll antar jag.
Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 10:25
karlpdahl karlpdahl är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard

Det gör att avskrivningarna ökar rejält. Är positiv till komponentavskrivning och hade det bara varit det, så hade man fått göra mindre avsättning till underhållsfond (investeringar) och gjort större avskrivningar (vilket å andra sidan betyder att i framtiden får de som använt den nya investeringen betala mer och följdaktligen de som sliter på det får betala mindre - men det är en evig diskussion). Med en flerårskalkyl hade det gått att lösa någorlunda.
Men att man inte får lov att göra annuitetsavskrivningar är en katastrof för många. Föreningar byggda 1980 fram till idag får väldigt svårt/omöjligt att klara av det. OBS! detta är inget som bankerna kräver, då de tittar på kassaflödet inte på avskrivningar, men styrelsen är skyldig att ta ut månadsavgifter som täcker de nya avskrivningarna. Samtidigt som de har ett bokfört värde som understiger marknadsvärdet....

Ett exempel hur skillnaden kan bli: Det är idag inte ovanligt att det kostar 2 miljoner att bygga en lägenhet och insatsen är 2 miljoner, dvs föreningen har inga lån för byggnationen - och därmed ingen amortering. Men om föreningen är skyldig att göra avskrivningar på 2 - 3% rak (vilket bör bli följden), så ska alltså denna lägenhet betala 40.000 kr/år för att täcka in detta. Pengarna samlas bara på hög i föreningen eftersom de inte har något lån att amortera. Hade det däremot varit ägarlägenheter så hade det inte varit något bekymmer antar jag - vilket gör att ägarformen ger totalt olika regler.
Vi får alltså rejält höjda månadsavgifter, men bankerna kräver det inte och ägarna kräver det inte - utan det är en bokföringstekniskt. Rätt svårt att motivera för medlemmarna (särskilt om det bokförda värdet på byggnaderna är lågt)
Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 15:21
Yotta-medlem

Standard

Jag är inte säker men om det bokförda värdet är lågt, hur kan denna förändring bli kännbar? Avskrivningarna borde väl inte öka så mycket i kronor då tänker jag.
Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 16:18
Yotta-medlem

Standard

Om ägarna vill kan man låta föreningen gå med underskott och inte höja avgiften pga höjda avskrivningar.
Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 20:54
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Jag tycker att karlpdahl låter lite självisk. En högre avgift innebär att man sparar för framtida renoveringar, taket byts väl efter 25 år, stammar 50 år, etc. Särskilt nybyggda BRF som har sämre kvalitet än förr i tiden lär ha kortare renoveringsintervall.
Detta är positivt att alla i en förening ska bidra att huset bevaras för all framtid och inte de som flyttar in sist ska ta hela smällen. Man ska gynna kommande medlemmar och inte de som lämnar föreningen. Skuldfria föreningar bör investera pengarna i någon högräntekonto.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Krav på individuell mätning av värme och vatten 2014 - IMD Joakim Pålsson El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 45 2014-11-05 12:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare