Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-16, 17:41
Ravelski Ravelski är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Motionsbehandling

Vi har problem med motionsbehandlingen på våran årstämma.

Stämmorordföranden behandlar motionerna enligt nedan.

När motionerna behandlas utgår stämmoordförande från styrelsens förslag. Formellt finns endast styrelsens förslag fram till dess att någon föreslår något annat. Den som vill att en motion ska få ett annat svar än styrelsens förslag måste därför yrka detta.

Är detta verkligen enligt god föreningspraxis ?

Med vänlig hälsning
Ravelski
Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 23:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Japp.

I första hand har ni ju valt styrelse för att sköta om era angelägenheter. Därför förbereder styrelsen ett svar till stämman. Man kan ju förutsätta att styrelsen har bättre möjligheter att tänka in alla aspekter i sitt svar, de har ju aktuell koll på ekonomi, planerade projekt etc.

Stämman har att rösta ja/nej till styrelsens förslag.

En stämma som upprepade gånger kör över sin styrelse (röstar nej till styrelsens förslag), har troligen fel personer i sin styrelse.
Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 00:26
Evlys Evlys är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Fråga Motionsbehandling

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Japp.
Stämman har att rösta ja/nej till styrelsens förslag.
Men Harald. Motionen innehåller ju yrkandet. Styrelsen har ju inget förslag.
Styrelsen föreslår stämman att bifalla eller avslå motionsyrkandet. Utifrån styrelsens motivering. Menar vi samma?
mvh evlys
Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 10:03
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard mer taktik från motionsskrivarna

Oftast anlitar styrelsen hjälp med svar på motioner av till exempel HSB, Riksbyggen SBC.
Styrelsens "med detta anses motionen besvarad" är ofta rappakalja.

Vill man ha igenom en motion gäller det att vara taktisk.
Gå upp o försvara sin motion, lägga ett tilläggsförslag är bra för då visar sig bristerna på styrelsens utlåtanden (som ofta alltså inte är styrelsens utlåtande.

Ni förstår vad jag menar?
Gå gärna ihop med flera, som begär ordet o stödjer varandra motioner.
Det kan vara så enkelt att man säger att jag tycker Pelles motion låter bra och yrkar bifall.
Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 10:39
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ravelski Visa inlägg
Vi har problem med motionsbehandlingen på våran årstämma.
Stämman är det tillfälle då medlemmar kan uttrycka sin vilja genom motioner, som ska behandlas/beslutas av medlemskåren.

Styrelsen kan uttrycka sin gemensamma åsikt om motionen (om de har en gemensam åsikt). Den bör då vara värd att betraktas som en tung inlaga eftersom styrelsen ofta har kunskap/insikt i frågan.

Men varje medlem ska efter eget övervägande ta ställning till såväl motionen som styrelsens (och andra medlemmars ev argument) och därefter avge sin röst.

Citat:
Stämmorordföranden behandlar motionerna enligt nedan.
När motionerna behandlas utgår stämmoordförande från styrelsens förslag. Formellt finns endast styrelsens förslag fram till dess att någon föreslår något annat.
Om grundförslaget kom från styrelsen, är det väl korrekt det som sägs.

Citat:
Den som vill att en motion ska få ett annat svar än styrelsens förslag måste därför yrka detta.
Man kan ju även föreslå att motionen ska utredas vidare innan den bör gå till avgörande.

Om ursprungsmotionen är en medlems motion, och styrelsen lämnar alternativ motion,
bör väl (efter ivriga diskussioner) motionerna i en omröstning ställas mot varandra.
Man kan även tänka sig att båda avslås, eller att stämman begär fortsatt utredning.
Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 15:05
Ravelski Ravelski är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Ok jag får ge ett exempel.

Till förra stämman skrev jag en motion om att stämmoprotokollet skall finnas tillgängligt för medlemmarna att läsa på föreningens hemsida. Dock med tillägget att man skall logga in för att komma åt protokollet . ( Detta efter att jag året innan blivit hotad av föreningens ordförande om avhysning efter att jag begärt min lagliga rätt att ta del av stämmans protokoll vilket jag till sist fick då de förstod att jag har lagen på min sida.)

Styrelsen svar på min motion lyder
Styrelsen har aktivt valt att inte lägga ut årstämmoprotokollet på webben. Det är ingen offentlig handling och skall inte spridas utanför kretsen av föreningens medlemmar. Varje enskild medlem i föreningen kan komma ned till vicevärdsexpeditionen för att fritt läsa protokollet.
Styrelsen avstyrker motionen

Nu till det som jag tycker är märkligt ur demokratisynpunkt.
På stämman så säger ordförande kan vi gå på styrelsen förslag utan att ha läst upp min motion .
Så styrelsen förslag är huvudförslaget så jag måste yrka på att min motion skall tas upp för behandling.

Det är detta jag tycker är märkligt.

”När motionerna behandlas utgår stämmoordförande från styrelsens förslag. Formellt finns endast styrelsens förslag fram till dess att någon föreslår något annat. Den som vill att en motion ska få ett annat svar än styrelsens förslag måste därför yrka detta.”

Bör det inte gå till så här förenklat ?
Motionen läses upp.
Styrelsen svar läses upp.
Efter det röstar man jag eller nej på motionen då motionen är huvudförslaget genom acklamation eventuellt votering.

Tilläggas kan att motionen kommer att skickas in i år igen men med tillägget att stora Riksbyggen anser att deras stämmoprotokoll ”fullmäktigeprotokoll” är en offentlig handling och skall finnas att läsa på stora Riksbyggens hemsida. Detta enligt ”Föreningskoden” Kod för styrning av Riksbyggen Ekonomisk förening
Paragraf 2.4.2 Protokoll
Protokoll från fullmäktigesammanträden skall finnas tillgänglig på Riksbyggens hemsida.

Det blir mycket intressant att se styrelsen svar i år
Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 19:07
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Förfarandet vid motioner (princip):

1) Styrelsen läser upp rubriken på motionen
2) Styrelsen frågar om motionären är närvarande
3) Styrelsen läser resten av motionen i sin helhet
4) Styrelsen upplyser stämman om sitt svar
5) Motionären får prata för sin motion (om denne var närvarande)
6) Ordet släpps fritt för debatt och frågor till motionär och styrelse
7) Kan vi gå till beslut?
8) Röstar stämman enligt styrelsens förslag (Ja/Nej)
9) Ev röstning direkt på motionen (beroende på hur denna ser ut)
Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 21:51
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ravelski Visa inlägg
[/i]Bör det inte gå till så här förenklat ?
Motionen läses upp.
Styrelsen svar läses upp.
Efter det röstar man jag eller nej på motionen då motionen är huvudförslaget genom acklamation eventuellt votering.
Det är kanske att förenkla saken för mycket, i varje fall när vi diskuterar motionerandets problematik här. Det är viktigt att den demokratiska processen inte fuskas bort.
Det är inte alldeles enkelt. Proceduren kan göras fel, utan ond avsikt. Man måste komma ihåg att såväl styrelser som medlemmar ofta saknar föreningsvana.
Andra medlemmars ev synpunkter måste få komma fram, liksom fri diskussion bör ske tills ordf bedömer att frågan är klar för omröstning. Om då någon fortfarande anser att så inte är fallet, bör ordf låta diskussionen få fortsätta. Ordf har (såvitt jag vet) inget mandat att på eget bevåg klippa diskussionen när han tröttnat. Men situationen (frågans upplevda betydelse) brukar snart ge en allmän känsla för huruvida man bör gå vidare, eller sätta streck i debatten. Om någon begär återremiss för fortsatt utredning måste ju även detta förslag ingå som ett alternativ i den omröstning som sker när ordf fått stämmans stöd för att frågan kan anses var slutdiskuterad och klar för röstning.
En motion är ju ett uttryck för en vilja, övertygelse eller någon gång ren galenskap .Bara att ta nya tag

Citat:
Tilläggas kan att motionen kommer att skickas in i år igen men med tillägget att stora Riksbyggen anser att deras stämmoprotokoll ”fullmäktigeprotokoll” är en offentlig handling och skall finnas att läsa på stora Riksbyggens hemsida.
Citat:
Det blir mycket intressant att se styrelsen svar i år
Försök att avkräva styrelsen klart angivna skäl till varför den vill hemlighålla protokollen. Låt inget allmänt svammel passera opåtalat.
Svara med citat
Gammal 2013-07-18, 22:12
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Förfarandet vid motioner (princip):

8) Röstar stämman enligt styrelsens förslag (Ja/Nej)
9) Ev röstning direkt på motionen (beroende på hur denna ser ut)
Röstning direkt på motionen borde väl egentligen vara utgångpunkten.
Styrelsen kan förstås yrka avslag på motionen vilket ju också ofta sker.

Eller så kan styrelsen komma med ett alternativt förslag och så ställer man proposition på
1) Motionärens förslag
2) Styrelsens alternativa förslag.
Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 00:20
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard motioner

Men Harald. Motionen innehåller ju yrkandet. Styrelsen har ju inget förslag.
Styrelsen föreslår stämman att bifalla eller avslå motionsyrkandet. Utifrån styrelsens motivering. Menar vi samma?
mvh evlys

Helt rätt, styrelsen har inget eget förslag. Dessutom har styrelsen hela året på sig att både ändra och genomföra förändringar, ägarna EN GÅNG PER ÅR, STÄMMAN.

När styrelsen har lämnat klubban till stämmans ordförande är var och en av dem en medlem på stämman. De skall svara på frågor om sin årsredovisning. Ansvarsfrihet avgörs på stämman. Styrelsen är i övriga frågor medlem och kan på stämman rösta för eller mot motionen.

Ytterligare argument är att t ex:
Budgetåret är slut 30 augusti. Nya styrelseledamöter väljs på stämman från en till tre månader senare. Avgående styrelse är inte ansvariga för sitt svar på motioner och har inte ännu fått stämmans ansvar för att genomföra något. Tala om spel för galleriet. (se tettes inlägg)

Tänk ett AB där styrelsen går mot sina ägare och uppdragsgivare.

Det som sker i RB är helt i linje med vad Märten Lilja drev igenompå hans HSB tid på 90-talet. Sticker någon upp så skickas en höjdare till stämman. Känns det igen? Hälsningar korsdraget

---------------
Se
Fascism; En auktoritär stat och en klassöverskridande kooperativ ekonomi med syfte att individen underställs makten. Uteslutning är en lyckad metod. Det skapar den nödvändiga rädslan. Så skapas det lydande folket.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare