Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-26, 19:54
patfred patfred är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2012
Standard Sälja bostadsrätt "lura" systemet?

Visste om inte om jag skulle lägga tråden här men eftersom det jag undrar över rör både lagar och skatter så fick det bli här.

Nåja..

Det är så att jag i dagsläget bor tillsammans med min flickvän i en bostadsrätt som jag ensam äger.
Nu har vi tänkt flytta och köpa en gemensam lägenhet. Lägenheten vi bor i idag köpte jag för ca 800 000kr och jag räknar med att göra en vinst när jag säljer den på ca 200-400 000 kr.

Den nya lägenheten som vi tänkt köpa kostar ca 1 600 000kr. Inget konstigt so far men här kommer kruxet.

Det är så att både jag och min flickvän studerar och båda tar CSN lån, vilket gör att man inte får tjäna mer än ca 60 000kr om året (eller nåt sånt om jag inte minns fel)
skulle jag då hämta ut vinsten skulle jag helt enkelt bli återbetalningsskyldig till CSN.

För att slippa detta har jag tänkt att jag ska göra ett uppskov på vinsten och lägga den i den nya lägenheten (som kontantinsats). Meeen, då är kruxet att MIN del utav den nya lägenheten måste motsvara minst det dubbla värdet utav den gamla lägenheten. För att då undkomma detta har jag tänkt ge bort halva den lägenheten vi bor i idag som gåva till min flickvän, och det är väl egentligen här min fråga kommer in.

Kan man skriva något lagligt avtal mig och min flickvän emellan som säger att om vi skulle göra slut och måste sälja den nya lägenheten så ska jag ha tillbaka minst det jag lagt in som kontantinsats?

Jag älskar och litar på min flickvän men pengar kan förstöra dom bästa relationer och om det skulle hända något så vill jag inte att vi ska bråka om massa pengar och skit. Dessutom känns det som om hon alltid skulle ha någon slags hållhake på mig då jag i princip gett bort 100-200 000 (vinsten) till henne.

Sen en liten bonusfråga, får man ge bort en borätt till vem man vill? Eller måste personen varit skriven på adressen en viss tid eller så?
Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 15:58
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

När ni köper den nya lägenheten tillsammans, måste ni fördela lägenheten 50%-50% mellan er?
Går det inte att lösa så att du äger 60% eller 70% av den nya lägenheten i det nya kontraktet?

Hur ni bestämmer att fördela månadsavgiften mellan er är en separat fråga. Om ni sedan separerar (och lägenheten säljs, eller om du köper loss hennes 30%-iga andel) så har du ju fått tillbaka din andel.

Så länge hon är delägare i lägenheten kan du inte slänga ut henne om ni blir osams, så hon har ju ett skydd även om det inte är perfekt balans i ägandet av lägenheten.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 08:48
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om bostadsrätten har införskaffats för gemensamt bruk kan, enligt sambolagen, den ena parten begära att bostadsrätten ska dela lika om samboförhållandet upphör.

Om t ex den ena parten har 70% och den andra 30%, så kan den som har den lägre andelen begära att den ska delas 50/50.

Man kan dock skriva ett sk samboavtal om att sambolagens regler om likadelning inte ska gälla.
Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 14:34
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Sambolagen och bostadsrätt

Ja, det kan vara bra att känna till vad sambolagen säger.
Onödigt att ta risker som inte går att ställa tillrätta i efterskott.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening KFES Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2013-07-03 22:25
"Inte ovanligt att ingen kommer på visningar" - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2011-06-13 15:00
"Doft" problem i bostadsrätt (parfym)! Aron Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-01-17 20:01
Mäklare: "Jättemycket folk på visningarna i helgen" - Dagens Industri Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-04-20 21:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare