Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 00:14
looki81 looki81 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Fråga Faktura från Föreningen efter fönsterbyte

Hej,

För att ni ska förstå situationen så renoverade jag min lägenhet för 2 år sedan och gjorde en del förändringar i planlösningen vilket innebar att mitt kök fick ett annorlunda utseende jämfört med de övriga lägenheterna i föreningen.
Denna planlösning godkändes dock av föreningen.

För ca 1 år sedan bytte man samtliga fönster och balkongdörrar i min förening och jag tror att de tyckte att de var jobbigt att byta ut en av fönsterpartierna då jag hade en bänkskiva som möjligtvis försvårade arbetet något(ingen som kommenterade detta då).
Jag har nu för ca 14 dagar sedan fått en faktura som föreningen vill att jag betalar och posten går under benämningen "anpassning köksfönster 6 timmar".
Detta är inget vi har diskuterat tidigare och de är ingen som har påpekat att detta skulle innebära en kostnad för mig.
Får man göra på detta viset?
Skall jag betala fakturan eller ska jag bestrida den?
Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 15:02
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Avgift för "anpassning" från föreningen. Har föreningen rätt att ta ut denna avgift?

Här undrar man ju om denna extra tid för "anpassning" av köksfönster rimligen kan ligga på 6 timmar. Stämmer detta?

Det blir nog svårt för föreningen att avkräva dig pengar för detta. Inte bara för att föreningen inte får ta ut några avgifter utöver de som lag och stadgar uppger, utan även för att planlösningen godkänts av styrelsen (vilket jag hoppas du har skriftligt på).

Dessutom är det givet att föreningen inte kan utkräva något i efterskott utan att ge dig möjlighet att själv göra den "anpassning" som hantverkarna gjorde.

Det är förvisso inte rätt att andra medlemmar ska betala extra för din lgh men styrelsen har gjort fel och du ska bestrida fakturan.

Detta är ett exempel på vikten av att föreningen gör en besiktning innan arbete utförs i lägenheter.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 19:05
Medlem

Standard

Det var exakt vad jag tänkte när det gäller de 6 extra timmarna. Vidare så har du helt rätt i att resten av medlemmarna inte ska behöva stå för de extra kostnader som uppstod i min lägenhet, men detta är något som inte kommunicerats till mig varken då eller nu när jag fick fakturan. Man har bara skickat ut en faktura med en specifikation om vad som gjorts och man vill att jag ska betala för detta.

Sedan tycker jag att föreningen borde bestridit den extra kostnaden som tillkom från byggbolaget då man hade fått ett fast pris på vad det skulle kosta att byta fönster på fastigheten oavsett hur planlösningen i resp. lägenhet såg ut.

Jag har redan varit i hyresnämnden efter att jag renoverade lägenheten då det var oklart i hur man kommunicerat med mig gällande förändringen av planlösningen. Det visade sig att jag hade rätt då det fanns underlag via mail och sms.

Hur bestrider man en faktura? :S
Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 22:13
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Fakturerad extraarbete

Det är inte självklart hur utfallet blir i detta ärende.

Fönstets utbyte är beställt av föreningen. Hur ser kontraktet, med arbetsbeskrivning till entreprenören, ut? Det vet vi ingenting om.

Troligen har entreprenören inte tänkt att det skulle vara en köksbänk "i vägen" helt plötsligt (när det inte var det i någon annan lägenhet). Normalt skall entreprenören i ett sådant fall bedöma "extraarbetet", prissätta detta, och fråga om beställaren (föreningen) antar "offerten".

Föreningen ska då säga ja (fönstret behöver ju bytas).

(Har detta inte skett, så kan entreprenören ha mist sin rätt till ersättning för extraarbetet. Men detta är styrelsens uppgift att bevaka och reda ut.)

Styrelsen kollar sedan hur godkännandet av aktuell planlösning ser ut. Är det solklart att man på skiss/ritning eller liknande som låg till grund för godkännandet till medlemmen, ser att ett fönsterbyte i framtiden blir krångligare, ja då får föreningen vackert ta extrakostnaden själva.

Men är det inte solklart, otydligt underlag/ritning, metod montering eller annat, så kan styrelsen inte rimligtvis ha kunnat förutse extrakostnaden för ett framtida fönsterbyte vid tiden för godkännandet av planlösningen till medlemmen. Då skall medlemmen betala. Och det beror på detta:

Citat:
Vidare så har du helt rätt i att resten av medlemmarna inte ska behöva stå för de extra kostnader som uppstod i min lägenhet...
Det är ju precis så det blir i Brf! I och med att föreningen betalar något som beror på/gäller/avser en enskild medlem, så är det i praktiken ALLA andra medlemmar som tillsammans och solidariskt salar ihop till ersättningen.

Och något sådant skaderättsligt partsförhållande grannar emellan finns inte i Brf. Råkar någon medlem ut för någon kostnad i och med en händelse, så får han vackert ta smällen själv. Även om han inte varit den vållande.

De enda undantagen som finns från detta är brand- och vattenledningsskada.

Givetvis har var och en alla möjligheter att i egna processer stämma varandra till höger och vänster, vilket till juristernas förnöjsamhet sker allt för ofta, eftersom det i 9 fall av 10 blir mycket dyrare för alla inblandade och juristerna tjänar stora pengar.

För 6 timmar hantverkare, troligen är det 2 man 3 timmar, så är kostnaden allt för låg för att du ska skita ner dig med rättsliga processer. Bit i det sura äpplet och gå vidare, blir mitt råd.

Föreningens styrelse kunde varit bättre på att förvarna dig dock, att kostnaden skulle komma. Men information är sällan en Brf-styrelses starkaste sida.
Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 23:06
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Någon framgång vid en ev rättsprocess torde föreningen inte få i detta fall.
Summan är antagligen också för låg för att föreningen ska finna det meningsfullt att starta en rättsprocess.
Därför mycket liten risk att föreningen vidtar någon rättslig åtgärd vid bestridande eller utebliven betalning.

Senast redigerad av Gusten: 2012-01-18 klockan 23:18. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 23:21
Medlem

Standard

Harald,
Jag tror inte du har förstått det hela.
Lägenheten renoverades för 2 år sedan.
Fönsterbytena skedde för 1 år sedan.
Det handlar inte om pengarna utan det handlar om att ordföranden i föreningen inte ska tro att han kan göra vad han vill, speciellt när han inte gör det på rätt sätt.
De kan inte göra ett byta och sedan fakturera mig för de extra jobb som det inneburit och som jag varken informerats om eller fått möjligheten att godkänna.
De handlar inte om att skita ner sig. De handlar om att inte låta andra skita ner en!

Så jag kommer bestrida fakturan och om det ska gå vidare så tar jag det via hyresnämnden vid en eventuell tvist. Det som är tråkigt är att det är alla i föreningen som kommer få stå för de dyra kostnaderna som SBC kommer att ta ut för att representera föreningen..
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 00:14
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Fakturering

Jag menar att det är som Harld säjer. Tveksamt att vinna.
I Stockholm ganske nyligen åkte en kvinna på att återställa ett kök som hon nyligen köpt och monterat in. De var dyra, men när hon flyttat och lägenheten besiktades så godkändes inte ändringen som hon gjort utan godkännande, trots att dessa var exklusiva. Böter: 40 000 kr.

Det finns flera fall: en person köpte en helt nyrenoverad lägenhet som också hade kostat på att inglasa balkongen. Köparen köpte det rakt av och allt verkade klart. Men så granskade köparen de ursprungliga ritningar, begärde fram intyg om de gorda ändringar vilka inte fanns. Köparen krävde ett helt återställande - och fick rätt. Säljaren tvingades kosta på rivning av det nygjorda, kyl och frys samt inglasad balkong. Återställande till ursprunget gällde. Köparen gillade 50-tal och hävdade att säljaren inte lämnat tillräckligt faktaunderlag.

Det är alltså inte ok att bygga om utan att först kontakta BN om ändringen påverkar byggnaden negativt. Om BN säjer ok så skall ändå förvaltaren också ge ok, men kan begära att lägenheten skall kunna återställas till det ursprungliga enligt den ekonomiska planen. Givetvis kan förvaltaren stå för godkännande om förvaltaren skriver ett förvaltarintyg. Tror det skall noteras i lägenhetsförteckningen också!

Det kan diskuteras var kontrollen ligger i dag, men syftet är det samma. Jag tror inte att bestridande av fakturan ger något, tvärtom kan t o m ett återställande krävas.
Såklart ordförande skulle vidtalat dig först innan fakturan sändes. Du kunde ju t ex gjort detta med ROT-avdrag, antar jag. Men det är en helt annan fråga.
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 07:36
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Fritt att göra "vad man vill" i en lgh

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
I Stockholm ganske nyligen åkte en kvinna på att återställa ett kök som hon nyligen köpt och monterat in. De var dyra, men när hon flyttat och lägenheten besiktades så godkändes inte ändringen som hon gjort utan godkännande, trots att dessa var exklusiva. Böter: 40 000 kr.
Det är direkt lagstridigt i så fall. Böter får aldrig utdelas i en brf.
Dessutom får man göra i princip vad man vill i en lägenhet.
Undrar vem som gjorde denna "besiktning".

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Säljaren tvingades kosta på rivning av det nygjorda, kyl och frys samt inglasad balkong.
Låter högst orimligt, i så fall måste det vara en hel del mer som orsakade detta.

Dock när det gäller inglasning av balkong så krväs tillstånd från kommunen, och det var kanske det som saknades?

Alla fall är olika. I en bostadsrättslägenhet får man göra i princip vad man vill utan tillstånd (med undantag av rivning av bärande väggar och ingrepp i det som hör till föreningen, t ex stammar). Det krävs inget tillstånd av vare sig byggnadsnämnd eller förening.

Det är bara att skicka in en skrivelse till styrelsen där du skriver att du bestrider fakturan och där du samtidigt frågar på vilka juridiska grunder styrelsen ställer sitt krav.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 07:59
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Om föreningen ska kunna göra fordringen gällande juridiskt så torde det i så fall vara på skadeståndsrättslig grund, och i så fall inget ärende för hyresnämnden.

Vid bestridande av fakturan har föreningen i så fall att vända sig till kronofgden för indrivning, eventuellt efter att först ha anlitat ett inkassoföretag.
Om kravet hos kronofogden bestrids så går ärendet vidare till rättegång i tingsrätt.
Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 09:19
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Bestrida krav från styrelsen i brf

Ja, och om det är på skadeståndsrättslig grund (då ej böter utan skadeståndsersättning) så är frågan avgjord i domstol.

Om en medlem bestrider en faktura kan föreningen, om de tror sig ha något att vinna på detta, vända sig till kronofogden. Men det är i sådant fall bara att bestrida kravbrevet från kronofogden, med eller utan motivering.

Bestrider medlemen styrelsens krav via kronofogden kan föreningen välja att gå vidare till domstol, men som jag och Gusten sagt så lär det inte bli någon framgång i rätten, med de givna omständigheterna.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 2017-10-17 15:36
Vattenskada i brf, oväntad kryddad faktura på 34 635 kr från Fastighetsägarna CPLS Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 9 2011-08-08 14:27
Fönsterbyte - likabehandlingsprincipen i brf Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2011-03-29 14:23
Uppsägning från föreningen pga andrahandsuthyrning? DeniseF Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-05-28 15:30
Fönsterbyte i brf - Vem ska stå för ytskiktet Kusinen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-01-22 08:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare