Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-01, 20:48
pippiohrnen pippiohrnen är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Standard Intrång och skadegörelse i brf

Hej.
Är frågande vad en BRF får göra i en situation som jag har hamnat i. Vi var på semester och kom hem till ett fullständigt kaos i vårt källarutrymme. Det låg en lapp i vår brevlåda att en firma ville ha tillgång till vårt utrymme för att dom höll på att byta golvbrunn i lägenheten ovanför.
Vi upptäckte det hela när det såg ut som ett smärre bomb nedfall. Det var betongklumpar, smuts, vatten, träbitar och våra saker undan slängda. Nu kommer det otroliga, firman hade tagit kontakt med styrelsen som gav sitt medgivande att klippa vårt lås för att gå in källarutrymmet. Vad som hänt eller något tillväga gångs sätt vet jag inte. Men dom säger att det blev en akut situation av något slag. Vad och hur vet jag inte. En sak vet jag att jag själv efter 4 veckor fick städa upp all skiten och blev lovad ersättning för förstörda, skadade och skitiga saker. Samt städ ersättning.
Men när jag gjorde en sammanställning till styrelsen blev det tvär stop. Dom anser sig inte skyldiga till något.
Så nu undrar jag, vem fel är detta och hur ska man gå vidare???
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:21
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard suck igen

Än en gång hur många styrelser finns det som är totalt okunniga och därmed sätter bostadsrättshavare i "jobbiga situationer"?

Alla dessa borde "hängas ut", och media måste börja skriva om hur dessa människor beter sig.

Polisanmälningar skall göras även om det är jobbigt och tillochmed kan vändas emot en. Om tillexempel styrelsen har "goda anhängare" så blir det ju till slut den som polisanmäler sånt här den som orsakar medlemmarnas kostnader.

glöm inte och polisanmäla firman som klippte låset, för det finns ju med säkerhet inget skriftligt från styrelsen att de fått lov?
Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 21:30
Medlem

Standard

Firman som klippte låset är Crendo som BRF anlitat för skötsel av fastigheten.
Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 09:37
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Jag vill göra ett tillägg till tettes inlägg vad gäller polisanmälan. Det kan vara svårt att komma i efterhand och när du har erbjudits ersättning för intrånget. Den eller de som bär ansvaret, är styrelsen och ingen annan, det är styrelsen som har gett entreprenören tillåtelse till intrånget. Så om det skall upprättas någon typ av anmälan så är det styrelsen som bör vara föremål för en brottsutredning.

Det verkar som det finns brister i brf, om regler vad gäller tillträde till medlemmars bostad och tillhörande personliga utrymmen. Enligt lag har föreningens representant rätt att träda in i medlems privata svär. Det som gäller vid tillträde till medlemmarnas privata svär är ett skriftligt medgivande, i detta medgivande bör det anges vem som ska få tillträde vilken tidpunkt och hur lång tid detta ska ta. Att inte använda rutiner vid tillträde till medlemmars egna utrymmen kan medför hårda påföljder rättsligt.
Gammal 2011-03-02, 09:56
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Är det en akut läcka på trycksidan har jag full förståelse för att man måste gå in direkt.

Men kan föreningen inte få direktkontakt med BRH måste föreningen ta fullt ansvar för eventuella kostnader och olägenhet. Vid en akut läcka borde detta dessutom gå på fastighetsförsäkringen, så ock för skador m m. som uppstått för vederbörande.

Ifall föreningen inte vill blanda in försäkringen därför att kostnaden blir lägre än självrisken har de glömt bort sitt ansvar för underhåll m m. Och glömt bort att räkna med dina krav när de gjorde överslaget på kostnaden mot självrisken.

Ställ kraven ytterliggare en gång. Begär att fastighetsförsäkringen skall falla ut eftersom era kostnader inte skulle bestridas av försäkringsbolaget.
Lite osäker på ifall detta kan tas upp i Hyresnämnden men föreslå styrelsen det.
Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 18:46
Medlem

Standard Från säger sig allt ansvar

Styrelsen från säger sig allt ansvar om något och det som 2 st i styrelsen lovade mig innan uppfylls nu inte. Utan vill jag ha ersättning ska jag själv ta kontakt med firman som utfört jobbet, och där börjar nästa problem. Att styrelsen har en firma och det visitkort som jag fick i min brevlåda då jag var borta är en helt annan.
Det står i stadgarna att styrelsen ska godkänna firman innan man får göra några ombyggnationer eller utföra vvs arbeten i badrummen. Dessutom besiktigas inte några utförda arbeten av föreningen.

Avvaktar med polisanmälan då en i styrelsen lovat ta kontakt med firman och se vad dom säger.

Fundersam och trött på detta nu. Tacksam för råd och tips.
Svara med citat
Gammal 2011-04-03, 20:19
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Det verkar som det finns brister i brf, om regler vad gäller tillträde till medlemmars bostad och tillhörande personliga utrymmen. Enligt lag har föreningens representant rätt att träda in i medlems privata svär. Det som gäller vid tillträde till medlemmarnas privata svär är ett skriftligt medgivande, i detta medgivande bör det anges vem som ska få tillträde vilken tidpunkt och hur lång tid detta ska ta. Att inte använda rutiner vid tillträde till medlemmars egna utrymmen kan medför hårda påföljder rättsligt.
Exakt vilka delar av det skrivna ovan är reglerat i lag, och i så fall vilka paragrafer?
Om jag börjar bråka med styrelsen och jag säger "står i lagen" finns risken att de kommer att kontra med "nej, det är vi som har stöd i lagen". Kan man hänvisa direkt till relevanta paragrafer, så är det svårare att slingra sig.
Så fråga är: Vilka lagparagrafer/HSB-Normalstadgaparagrafer talar om tillträde?

Nästa fråga: Vilka paragrafer styr aviseringar om tillträde?

Värsta exemplet jag varit med om var att aviseringen kom på torsdagkvällen, och måndagen därpå skulle huvudnyckel användas om man inte var hemma. Finns det något som anger/bestämmer framförhållningen mer avseende på aviseringar?

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 00:34
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Lännqvist Visa inlägg
Exakt vilka delar av det skrivna ovan är reglerat i lag, och i så fall vilka paragrafer?
Om jag börjar bråka med styrelsen och jag säger "står i lagen" finns risken att de kommer att kontra med "nej, det är vi som har stöd i lagen". Kan man hänvisa direkt till relevanta paragrafer, så är det svårare att slingra sig.
Så fråga är: Vilka lagparagrafer/HSB-Normalstadgaparagrafer talar om tillträde?

Nästa fråga: Vilka paragrafer styr aviseringar om tillträde?

Värsta exemplet jag varit med om var att aviseringen kom på torsdagkvällen, och måndagen därpå skulle huvudnyckel användas om man inte var hemma. Finns det något som anger/bestämmer framförhållningen mer avseende på aviseringar?
Bostadsrättslagen ger styrelsens företrädare rätt till tillträde för tillsyn och underhåll som lyder under föreningens ansvar. För att det ska vara möjligt för styrelsen att genomför inträde i bostaden, bör/skall styrelsen inhämta skriftliga samtycke av berörd medlem/medlemmar. Om det inte finns ett skriftligt medgivande har styrelsens representant ingen möjlighet till tillträde utan att bryta mot brottsbalken 4 kap 6 §. Det bör även tilläggas att inträde i bostaden ska ske på medlems/bostadsrättsinnehavares villkor, som t.ex. att om medlem vill närvara, vet vilka som ska ha tillträde, vilken tid som tillträdet ska ske, vad som ska göras mm. Om styrelsen på anmodan och muntligen begär tillträde till bostad och utan ett skriftligt medgivande, tillträder bostaden, då är det att beteckna som hemfridsbrott. I BRL har lagstiftaren angett att det är företrädare för föreningen som har rätt till tillträde, detta avser då entreprenör som har till avsikt att genomföra någon typ av uppdrag som finansieras av föreningen. Inträdet ger inte styrelsens ledamöter eller andra medlemmar rätt att inträda i bostaden.
Citat:
Brottsbalken

4 kap. Om brott mot frihet och frid

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Citat:
Bostadsrättslagen

7 kap. Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter

Tillträde till lägenheten

13 § Företrädare för bostadsrättsföreningen har rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra enligt 12 a §. När bostadsrättshavaren har avsagt sig bostadsrätten enligt 4 kap. 11 § eller när bostadsrätten skall tvångsförsäljas enligt 8 kap., är bostadsrättshavaren skyldig att låta lägenheten visas på lämplig tid. Föreningen skall se till att bostadsrättshavaren inte drabbas av större olägenhet än nödvändigt.
Bostadsrättshavaren är skyldig att tåla sådana inskränkningar i nyttjanderätten som föranleds av nödvändiga åtgärder för att utrota ohyra i huset eller på marken, även om hans lägenhet inte besväras av ohyra. I så fall tillämpas 5 §.
Om bostadsrättshavaren inte lämnar tillträde till lägenheten när föreningen har rätt till det, får Kronofogdemyndigheten besluta om särskild handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (2006:710).
Gammal 2011-04-17, 23:57
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Ok, men hur stor framförhållning måste föreningen ha?

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare