Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-20, 13:29
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Torsten Visa inlägg
Det är ju inte "nödvändigt" att följa stadgar till punkt och pricka, bättre att lägga energi på andra saker.
Att inte följa de riktlinjer, arbetssätt, lagar som är uppsatta skapar MER arbete än vad som är nödvändigt då man hela tiden måste leta upp "hur man gjort" i tidigare ärenden
Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 08:34
Torstens avatar
Torsten Torsten är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Dec 2010
Standard

Fortfarande inget protokoll !!!!!!!!!!!!!
börjar bli mörkrädd, så otroligt tråkigt när folk tror att styrelsearbete i en brf är mindre viktigt.
tydligen så är det viktigare att hålla koll på vad grannarna görän att sköta sitt uppdrag.
Gammal 2010-12-22, 09:49
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Stadgarna?

Hur var det nu med stadgarna i er förening?
Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 07:32
markus5647 markus5647 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2010
Standard Lösning

Förlåt , men du måste ha stora problem att bo i din förening.Varför bry sig ?
Om jag var i ditt ställe så skulle jag leta efter ett annat boende.Har du gjort det
Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 13:01
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Cool Bättre fly än illa fäkta?

Att flytta är inte lösningen på problemen.
Att hävda sin rätt är det däremot.

Dvs om man inte gör något själv för att bidra till en bättre förening så kan man lika gärna fly i stället för att illa fäkta...
Annars så drar man sitt strå till stacken, och till slut kanske det börjar flyta på lite.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 22:12
Lars-Gunnars avatar
Lars-Gunnar Lars-Gunnar är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av markus5647 Visa inlägg
Förlåt , men du måste ha stora problem att bo i din förening.Varför bry sig ?
Om jag var i ditt ställe så skulle jag leta efter ett annat boende.Har du gjort det
Det är just den inställningen som vissa tror att man vinner med i en styrelse.
Jag hoppas verkligen att du bor i HYRESRÄTT med din inställning. för ditt spydiga svar karaktäriserar nämligen en speciell typ av nervotiska människor, du vet säkert vilka jag menar.
Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 13:08
Dante Dante är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Feb 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Förlåt ni har rätt, jag var nog lite snabb att svara innan jag kolla.
Mera om protokoll: Hur noga är det att protokollet beskriver vad som sägs på mötet? Dvs om man har flera åsikter som förs fram men beslutet tas enligt en av åsikterna. Jag är ute efter vad lagen säger. Jag kan ju förstå att det kan finnas skäl för att man har utförliga och fylliga protokoll som nästan är som referat på mötet. Det blir ju lättare att läsa efteråt.
Men det blir jobbigare för sekreteraren och justeraren.
Jag anser trots allt att man skall ta med minsta möjliga i protokollen. I princip bara vilka beslut som fattas. I undantagsfall kan man ha med bakgrunden, om beslutet skulle se konstigt ut för utomstående eller ledamöter som inte var med på mötet.
Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 21:32
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

När det gäller protokoll vid styrelsens sammanträde, så är dessa juridiskt bindande. Alltså de beslut som fattas vis sammanträdena och genomförs, gör styrelsens ledamöter juridiskt ansvariga. Om beslutet föranleds av en diskussion, då är min mening att detta inte nödvändigtvis behöver dokumenteras ordagrant i protokollet. Det som är viktigt, är att det framgår om ledamot eller ledamöter har en avvikande åsikt/inställning och inte bifaller beslutet som fattas. Det kan även vara bra att föra till protokollet en motivering till varför ledamöter har en annan syn på beslutet som en majoritet av ledamöterna bifaller.

Att ett dokumenterat beslut ser konstigt ut eller att det finns utrymme för olika tolkningar är inte bra, om ett sammanträdes beslut blir föremål för en utredning och det finns oklarheter, då kan de ledamöter som har bifallit beslutet göras ekonomiskt ansvariga.

Att upprätta klara och lätt förståeliga protokoll är enligt mig en konst, så för att säkerställa den juridiska tryggheten vid sammanträden kan det vara bra att använda ljudupptagning dold eller synlig spelar ingen roll. Detta ger en viss trygghet vid en eventuell tvist eller när meningarna glider isär.

Som jag har förstått och sett i framförallt min egen förening, där styrelsen och HSB har uppenbara problem med att dokumentera beslut på ett klart och tydligt sätt. Detta gäller inte bara vid styrelsens sammanträden utan även vid stämmor.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-20 klockan 20:39.
Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 00:13
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Fick tipset från någon jag inte kommer ihåg vem att se till att det skrivs beslutsprotokoll : alltså (i teorin) skall det bara stå frågeställning och därefter beslut i frågan.

Det är vad som krävs. Tipset bestod att i anslutning till protokollens förvaring även förvara minnnesanteckningar från mötet som gått .. en typ av "sidoprotokoll" som behandlar diskussionen.
Givetvis skall detta inte biläggas beslutsprotokollet, man är då tillbaka på ruta ett. Men som diskussionsunderlag och spårbarhet kan det vara av intresse för framtida styrelsesammanfattningar.
Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 10:46
perka perka är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2020
Standard skriva under p

Bump

Hur viktigt är det att protokoll från styrelsemöten signeras?
Är det lagstadgat?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
HSB Malmös nya rutiner kring betaltjänster och förskottering Kulan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 11 2011-08-18 08:14
Offentliga styrelseprotokoll Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2011-02-14 21:18
Sekretess på styrelseprotokoll ? Krysia Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2010-04-18 22:28
Rutiner för ansökning av medlemskap i Brf steiermark Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-07-30 16:42

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare