Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-26, 17:53
drjohan drjohan är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Fuskbygge, vad göra?

http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...7358#post17358

Hej alla,

efter att för första gången idag sedan 20/2 2009 besökt lägenheten (som då var helt urblåst) tänkte jag berätta vad som hänt. Jag är fortfarande evakuerad sedan 2008-09-03 och bor nu i en hyresrätt i Abramhamsberg (tur att man har en del kontakter). Jag ligger ute med drygt 600 tsek i direkta kostnader för evakueringsboende, magasinering, juridik, flyttkostnader, månadsavgifter, räntor, besiktningar mfl. Den otroliga tid och press som detta ärende är ej medräknat.

Tidigare byggherren sitter i fängelse och har gått i konkurs. I princip samtliga saker jag förutspått ska ske har inträffat, förutom att det har blivit något värre. Jag har blivit smutskastad och blivit enormt illa behandlad av den sk styrelse som handhar ärendet. Medlemmar har duckat då detta verkar "för jobbigt".

Imorgon ska slutbesiktning ske av styrelsens ordförande som även är byggherre, kvalitets ansvarig som agerar besiktningsman, övriga medlemmar i styrelsen och jag + SBR certifierad besiktningsman som jag tagit med som ombud. Idag gjorde jag en statusbesiktning (jag uppmanades att lämna lägenheten men byggaren på plats vågade inte skriva under ett dokument så jag och min besiktningsman kunde göra en status besiktning).

Följande har hänt i denna härliga soppa:
•Efter mediapådrag lämnade jag nyckel till ordförande i föreningen (dagen efter TV-inslag)
•Byggnadsarbeten stoppade under en period pga att ingen fick vistas i lokalen
•Massiva skador i flera lägenheter
•Renoveringar startar
•Det visar sig att byggandet ej görs kvalitétsmässigt (hittar massa direkta fel samt formalia som ej är korrekta)
•Vid besök är det uppenbara fel samt att det sker felbyggnation och att föreningen ej vill lösa problemet
•Skickar ut PM till föreningens alla medlemmar
•Sätter igång rättsprocess
•Flyttar en gång till från en 1:a till en 3:a i Bromma
•Besöker bygget och följer slaviskt vad som kommer in till Stadsbyggnadskontoret, där jag hittar flera formella och direkta fel
•Gör en status besiktning där hela våningen är totalt urblåst och där det uppenbarar sig en massa fel. Kontrollplan följs ej. Statiker gör ej korrekt jobb. Direkta byggfel (trä på cement) etc etc.
•Har ej erhållit någon förfrågan eller godkänt att de blåst hela lägenheten...
•Intyg kommer in till Stadsbyggnadskontoret att allt går bra och nu är det ingen fara för ras, hållfasthet etc via statiker/KA.
•Samtidigt informerar ordförande om hur bra allt går och att det snart är klart samt att med ekonomin är det ingen fara, därför fd byggherre ska stå för kostnader.
•Vid en UC kontroll under 2008 ligger en latent skatteskuld om drygt 3mkr på fd byggherre
•Får information via källa att fd byggherre har suttit i fängelse
•Skickar status besiktningsprotokoll till stadsbyggnadskontoret som tar kontakt med KA/ordförande.
•Förening byter lås så jag ej har access till lägenheten
•Fd sambo medverkar i maj på stämma då jag är i USA, där redovisar föreningens advokat och ordförande att det går finfint med allt. Men att det ligger en "befarad vindsinredningsförlust" på drygt 1.3 mkr för 2008. Då har det snickrats i ca 3 mån. Någon prognos eller liknande ges ej.
•Röstar ensam nej för ansvarsfrihet.
•2 lägenheter under mig blir "klara", dessa går direkt till försäljning med nya glada bostadsrättsinnehavare.
•2 lägenheter till evakueras
•Polisanmäler ordförande för egenmäktigt förfarande (för att de ställt kyl/frys/spis/etc vid mögel utan att ha fått OK)
•Får besked av trött kriminalkommisarie att detta är civilrättsligt
•Kontaktar kriminalkommisarie och informerar att det absolut ej är civilrättsligt (efter dialog med min advokat), han struntar i det och tycker jag ska överklaga till Åklagare isf
•Får information att from maj behöver jag givetvis ej betala månadsavgift av ordförande, de har helt enkelt råka missa detta. Detta efter min advokat påkallat likhetsprincipen (till 1 evakuerad har man betalat flytt, magasinering, evakueringsboende och 0 månadsavgift, till en annan har man betalat lån och 0:at månadsavgift och mot mig har man inte gjort något). Ordförande är med andra ord "arg" och bedriver indirekt häxjakt på mig för att hämnas.
•Får nya datum om hur bra allt går och att det snart är klart. Totalt uppgår nu antalet "vi är färdiga datum" till ca 15.
•Får information att nu ska allt vara klart den 15:e oktober 2009.
•Tar kontakt med Stadsbyggnadskontoret för att höra om nyttjande/vistelseförbudet är hävt i samband med detta, får besked att det fortfarande gäller och är inskrivet i fastighetsregistret.
•Jag informerar stadsbyggnadskontoret om att 2 lägenheter har sålts och nya innehavare bor i de "renoverade" lägenheterna trots förbudet. Stadsbyggnadskontoret skickar ut skrivelse att förening måste inkomma om fristående intyg för inomhusmiljö för de lägenheter som berörs av nyttjande/vistelseförbud
•Ordförande frågar Stadsbyggnadskontoret hur dom har fått denna information
•Stadsbyggnadskontoret skickar den information jag har fått från föreningen i infoblad och via e-post
•Intyg skickas till Stadsbyggnadskontoret att de inte riktigt lyckas ordnas detta men att allt är OK för nu kommer slutbesiktning ske 2009-11-27 kl 13.00
•Jag gör statusbesiktning idag där det är fel ÖVERALLT. Drygt 100 fel hittas. Toa paj, ej täckt golv med tydliga skador, ingen ventilation, svikt i golv, el sladdar lite här o där, ändrat internt, fuskbygge överallt mm
•Besiktningsman anser att detta är åt h-vete och otroligt dåligt gjort
•Besiktningsman poängterar att vid slutbesiktning så är ordförande byggherre vilket skapar en jäv situation samt att KA är besiktningsman vilket gör det till en jävsituaion
•Har dvs kontakter med stadsbyggnadskontoret om vilken information de behöver

Imorgon ska jag på slutbesiktning där det är fuskbyggt igen. Jag uppskattar kostnader direkta för föreningen till ca 12 mkr idag för "byggandet". Jag ser framför mig flera tvister pga hanteringen från föreningen. Jag har under denna period mottagit flera samtal av individer som hamnat i otroligt jobbiga situationer liknande denna som jag fört samtal med.

Jag kommer efter samråd med advokat troligtvis göra ett race i media igen samt utöka rättsprocessen.

Mitt dilemma är att jag vill ut ur föreningen och bli av med lägenheten så fort som möjligt.

Det här är ett relativt unikt case, det har tagit otroligt mycket av min energi och jag har mått fruktansvärt dåligt av allt som inträffat.

Snälla ni - vad har ni för råd?

Mvh,

Johan
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 20:32
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Ajaj, vilken katastrof.

Är föreningen nu nära till att gå i konkurs?

Vet ej vad som finns för alternativ, hoppas du får hjälp av andra mer kunniga. Kan du går till rättegång och kräva att alla fel åtgärdas samt att du får ersättning för alla kostnader du fått? Du borde inte kunna förlora, eller?
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 21:10
Avancerad medlem

Standard Juridik...

Hej,

väldigt osannolikt att föreningen konkar. Däremot kommer det säkert behövas skjutas till likvida medel från medlemmarna.

Jag kommer ge upp allt förtroende för rättsamhället om jag inte vinner processen(erna). Samtidigt vet man ju aldrig hur en juridisk process slutar.

Det är en lägenhet med ett värde om ca 5.5 mkr kombinerat med allt runt omkring. Så den vackra dagen tingsrätten får tid för ärendet så får vi se... Just nu ser det ut att bli mer juridik samtidigt som verkligheten och idiotin får fortsätta gå åt fel håll.

Herregud...
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 22:55
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hur mkt vill du ha för lyan, per kvm boarea och golvarea?

Takhöjd?

Några takbjälkar (kvar)?

terrass i vilket vädersträck, antal kvm?

Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 23:05
Avancerad medlem

Standard pris...

Lägsta nivå ca 4,9 mkr. Kvm Boarea 76 totalt 88 kvm.

Takhöjd ca 5m
Ja synliga takbjälkar
2 terrasser i Syd väst/Väst läge
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 23:09
Avancerad medlem

Standard lägenhetsinfo

Uppdaterat:
lägsta nivå
5 mkr. Boarea 76 kvm. 88 kvm totalt.

Takhöjd ca 5-6 m
Ja synliga takbjälkar
2 terrasser i Syd väst/Väst läge. 6 + 4 kvm.
Hiss upp i lägenhet.
Öppen spis.
Bastu.
mm...
Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 13:42
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Missat detta.

Jag har granskat dina inlägg drjohan och, det är smärtsamt att få ta del av din historia.

Som det ser ut så är du offer för ett vanligt fenomen inom brf branschen. Att inte amatörstyrelser har förmåga att använda sig av den juridik som skulle ha kunnat skydda föreningen från en sådan uppenbar katastrof som du beskriver är inte så konstigt. Det sitter mängder av amatörstyrelseledamöter i föreningar, och till råga på allt så representerar dessa även medlemmarna i organisationerna. Många ledamöter som sitter i organisationsstyrda styrelser är enkla byten, som ger dessa organisationer en oinskränkt makt över medlemmars privat ekonomi och även styr politiker genom sin medlems finansierade lobbyverksamhet. Som vi har kunnat ta del av på forumet angående den juridiska otryggheten som råder i brf så är det ytterst beklämmande att den medlems finansierade lobbyverksamheten inte har kunnat åstadkomma ett bättre rättsligt skydd för brf. Det är inte svårt att läsa mellan raderna vad organisationerna har för avsikt med sitt agerande. Om det finns en bransch med ett stort ekonomiskt värde så kommer blodsugarna att samlas runt denna bransch och suga ur det som kan sugas ur.

Det framgår inte hur din förening är beskaffad när det gäller organisations anslutning, så jag utgår i från att ni inte är anslutna. Denna brist på kompetens som finns i många föreningar om att sydda föreningen från oegentligheter som du har beskrivit, kommer att fortgå så länge som beslutsfattarna inte jämställer brf med vanliga konsumenter och att dessa får lyda under vanlig konsumentskyddslag.

Som det har påtalats i tidigare inlägg på forumet så är det avgörande för hur styrelser agerar när det ingår avtal med entreprenörer för hur resultatet ska bli. det finns säkert goda exempel på föreningar som har lyckats skydda sig mot att bli offer för inkompetens och ohederliga entreprenörer. Jag har den känslan av att det finns en mentalitet i många av dessa amatörmässiga styrelser, som är spridda över hela landet med att ledamöter som lever efter principer som att det är ju bara att göra, hur svårt kan det vara mm. Hur bra kan ett resultat av ett beslut bli om denna mentalitet finns i en organisation. Jag vill hävda att det är beklämmande hur en del föreningar drivs och administreras på 2000 talet.
Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 18:15
Avancerad medlem

Standard Föreningen är ansluten till SBC

Hej Trötter,

denna förening är ansluten till SBC. Vad SBC gör förutom att ha en föreningshemsida är en gåta för mig.

Och på SBC verkar man ju vara lysande på att snickra och bygga också, efter att ha läst deras årsredovisning och vad som hände i Mälarhöjden.

I detta fall misstänker jag att styrelsen eller två individer både tagit emot gåvor, gett gåvor och varit fullt medvetna av sitt agerande. Allt för att gynna sig själv, sitt ego och att visa vem som bestämmer.

Tro mig - om detta skulle granskas skulle gemene man säga "Det är inte sant". Tyvärr är det sant och det är ju då extra bra att få se ett samhälle i totalt förfalle därför inga instanser, myndighetsutövande, polisiär funktion, moral och etik fungerar därför samtliga skickar skiten vidare tillbaka till källan.

När det kommer till entreprenörer har man sett över sitt eget hus och använt mig som syndabock. Finns mkt som tyder på detta agerande. Men det har ju ingen betydelse i samband med att i Sverige får ju personer göra vad fan de vill då det aldrig kontrolleras eller följs upp.

Usch
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Får en styrelse göra hur de vill? Akva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-02-14 21:50
Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf drjohan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 52 2010-11-25 10:39
Balkongbygge - Får man göra så här? Hoyer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-22 11:21
Fel i stämmoprotokoll - Vad göra? Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2009-03-27 15:52
Vad får en styrelse göra? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2008-05-09 10:38

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare