Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-20, 23:49
Rickard Rickard är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Fråga Installering av vattenmätare i brf, betalas av bostadsrättshavare?

För drygt två år sedan kaklade jag badrummet. Jag meddelade styrelsen om att jag skulle renovera.

Jag passade samtidigt på att dra in vattenledningarna i väggen. Man kommer dock åt dem genom en inspektionslucka där det också går att stänga av tillförseln.

Nu har styrelsen beslutat att det ska installeras vattenmätare i alla badrum. I mitt fall blir det trångt att få till det och eventuellt får man bryta upp väggen från köket för att slippa riva i kaklet.

Enligt styrelsen är det mitt ansvar att ha ledningar tillgängliga för föreningen och de vill att jag står för merkostnaderna, så jag undrar om detta stämmer? Det måste ju vara vanligt att man vill ha ledningarna innanför kaklet när man gör om sitt badrum.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-21 klockan 00:17.
Svara med citat
Gammal 2009-12-21, 09:39
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Det är lite tunt med information.

Några frågor.
  • Hur har styrelsen kommit fram till detta beslut?
  • Finns det ett stämmobeslut att installera vattenmätning på angiven/angivna plats/er?
  • Varför ska mätningen placeras på den angivna platsen som medför extra arbete, "stora ingrepp"?
  • Ska alla i föreningen få individuell vattenmätning och varför?
  • När du utförde renoveringen av våtutrymmet för två år sedan, förankrade du detta med styrelsen?
Ingreppet som du beskriver är inget normalt underhåll och därmed kräver det ett stämmobeslut för att kunna genomföras.

Som jag tolkar ditt inlägg, om nu inte styrelsen har ett stämmobeslut om detta, så kan inte detta ingrepp ske på din bekostnad.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-21 klockan 00:20.
Svara med citat
Gammal 2009-12-21, 10:24
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Låter konstigt att placera vattenmätare endast i badrummet. Hade varit "bättre" att placera vattenmätaren på inkommande ledning till lägenheten, för att få med kök också.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-21 klockan 00:21.
Svara med citat
Gammal 2009-12-21, 11:17
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Oavsett om det är styrelsen eller stämman som tagit beslutet blir det
nog föreningen som får ta alla kostader, som per lägenhet antagligen
blir lika stor för små och stora lägenheter. Det kan behövas två
mätare per lägenhet om det är separata badrums- och köksstammar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Varning för Riksorganisationen för bostadsrättsinnehavare / Boriks !!! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 18 2014-06-07 12:07
Parkeringsavgift som inte betalas, vad göra? Tom1980 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-06-02 13:39
Betalningsföreläggande eller handräckning när avgift i brf ej betalas i tid? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2010-04-26 13:09
Hyresnämnden - Vad gör de för bostadsrättshavare? Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:30
Störningar i brf - Stackars bostadsrättshavare stephan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2008-09-06 22:39

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare