Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-20, 19:33
milodenno milodenno är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2018
Standard Ladda elbil via motorvärmare

Milad Denno <milad.denno@gmail.com>
19:12 (18 minuter sedan)
till info
Hej!
Jag bor en bostadsrättsförening med totalt 144 lägenheter och har en fråga om laddning av elbil från motorvärmare.
Jag har en elbil (prius-plugin 2013) och jag använder motorvärmare för att ladda den på en bostadsrättsförening där jag bor.
Idag kom en av styrelsen och meddelade mig att jag inte får ladda längre, eftersom denna elförbrukning betalas av samtliga personer som bor dessa 2 hus. (144 lägenheter totalt).
Har de rätt i detta? Vad händer om jag fortsätter att ladda ändå?
Egentligen kostnaden för att ladda min bil kan hamna mellan 50-70 kr/månad (det är en liten batteri som ger enbart 16 kilometer räckvidd efter fulladdning) vilken är väldigt lite pengar egentligen. Jag erbjud att betala denna kostnad men de sa NEJ!!
Har ni några tips? Det är ändå bra för miljön!!
De vill inte heller installera laddningsstolpar.

Några tips? erfarenheter?
MVH
Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 21:40
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Självklart har ledamoten rätt.

Om din beräkning över kostnaden stämmer så innebär det ju att du betalar 48 öre och övriga medlemmar resten. Är givetvis inte ok.

Steg 1 är att sluta ful ladda.

Steg 2 är att motionera till stämman att föreningen skall installera ett antal laddstolpar. Lobba bland dina grannar så att du får med dig en majoritet.

Det är väl fint att du tänker på miljön. Men att vara ”miljövänlig” på andras bekostnad är bara egoistiskt.
Svara med citat
Gammal 2018-05-20, 21:56
milodenno milodenno är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Självklart har ledamoten rätt.

Om din beräkning över kostnaden stämmer så innebär det ju att du betalar 48 öre och övriga medlemmar resten. Är givetvis inte ok.

Steg 1 är att sluta ful ladda.

Steg 2 är att motionera till stämman att föreningen skall installera ett antal laddstolpar. Lobba bland dina grannar så att du får med dig en majoritet.

Det är väl fint att du tänker på miljön. Men att vara ”miljövänlig” på andras bekostnad är bara egoistiskt.
Men vad är 50-70kr/månad för en kostnad!!
Jag sa att jag kan betala den om de lägger den på fakturan. Men de säger NEJ.
De vägrar att installera laddstolpar.
Men om jag fortsätter att ladda, vad kan de göra?
Jag betalar ändå för min parkeringsplats med el. Står det att någonstans att den ska användas ENDAST till att värma upp bilen? varför är den programmerad att ge el på 1 timme under sommaren?? Ska man värma bilen då???!!!
Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 08:39
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Du betalar för el till motorvärmare och avgiften för P-platsen bygger på det. Det innebär förbrukning "kalla delen" av året. Att ladda elbilar året runt
ger en helt annan förbrukning.
Det är också helt felaktigt att en bostadsrättsförening ska sponsra någons bilkörning, oavsett hur miljövänligt det anses vara. Att ge dig rätt att ladda med motivering att det är "ett litet batteri" bör man inte göra, vad ska man se som gräns när fler vill ladda elbilar? Alla ska behandlas lika. En typisk elbil suger gladeligen i sig 10-16A ström för laddning och det är allt annat än en försumbar förbrukning.

Moderna, lite mer intelligenta motorvärmarstolpar brukar vara gjorda så de ger ström en viss tid beroende på utetemperaturen. Genom någon knapptryckning kan man få tid, kanske en timme, för ström oavsett det. Kanske för att städa ur bilen med en dammsugare. Dessutom brukar de ofta vara ganska snålt avsäkrade för att man bara ska ha motorvärmare och inte stora kupévärmare, vanligt med 6A säkring.

Jag tror också att den enda vettiga vägen framåt är att motionera för platser med riktiga ladduttag och där man får betala för den ström som förbrukas.

Det är för övrigt också en elsäkerhetsrisk att ladda elbilar via uttag som inte är avsedda för det - se Elsäkerhetsverkets information.
Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 10:30
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Starta nu hjärnkontoret och tänk lite längre:

I Bostadsrätt är grundtanken att var och en endast betalar för sin del. Du betalar ingen vinst till någon extern ägare. Du betalar inte din grannes försäkring. Du betalar inte för någon annans underhåll et c.

Du vill alltså att föreningen nu skall frångå denna grundprincip för att du skall få i stort sett gratis drivmedel till din bil.

Ok. Vilken summa är du beredd att betala för dina grannar då? 70 spänn till en enskild medlem tycker du ju är "ingenting" så då är du alltså beredd att betala 70 kr x 143 lägenheter (dina grannar) = 10 010 kr/månad. Du kan väl lägga in en stående överföring till deras ICA-kort så du stöttar med matkostnaderna...

Jag raljerar javisst, men tänker du efter lite så inser också du att det i förlängningen inte går att göra enskilda avsteg som strider mot likabehandlingsprincipen. Det ballar helt enkelt ur.

Sedan din önskan om att du skall få betala dina 70 spänn för ful elen. Då kommer nästa pilsner, administration och mätning. Kan man vara säker på att det är just 70 kr som används varje månad? Kommer nästa medlem också använda just 70 kr? Förvaltaren vill också ha extra betalt för att hantera ytterligare ett arbetsmoment, vem skall betala det?
Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 20:38
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av milodenno Visa inlägg
Jag sa att jag kan betala den om de lägger den på fakturan. Men de säger NEJ.
De vägrar att installera laddstolpar.
Men om jag fortsätter att ladda, vad kan de göra?
Jag betalar ändå för min parkeringsplats med el. Står det att någonstans att den ska användas ENDAST till att värma upp bilen? varför är den programmerad att ge el på 1 timme under sommaren?? Ska man värma bilen då???!!!
Hej, det du skall göra är att yrka till styrelsen att de inför en ny typ av kontrakt som tillåter elbilsladdning i befintlig bilvärmaruttag. Månadsavgiften för detta tillägg skall sättas så högt att det täcker normalladdning under en månad för en bil. 350 kr har vi vår förening. Föreningen skall även koppla om i bilvärmaren så att den ger kontinuerlig ström och inte i bara några timmar.

På detta sätt tjänar föreningen på att boende har elbil och den boende gör rätt för sig. Samt föreningen löser ett problem åt sin medlem på ett bra och enkelt sätt.
Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 20:42
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Starta nu hjärnkontoret och tänk lite längre:

Sedan din önskan om att du skall få betala dina 70 spänn för ful elen. Då kommer nästa pilsner, administration och mätning. Kan man vara säker på att det är just 70 kr som används varje månad? Kommer nästa medlem också använda just 70 kr? Förvaltaren vill också ha extra betalt för att hantera ytterligare ett arbetsmoment, vem skall betala det?
Att schablonfakturera är det som är enklast tekniskt och billigast administrativt. Man får se till att ta ut tillräckligt i månadsavgift bara.
Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 22:55
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Att schablonfakturera är det som är enklast tekniskt och billigast administrativt. Man får se till att ta ut tillräckligt i månadsavgift bara.
Jag är med på den och det är en ok lösning tills det ballar ur.

Bostadsrätt är ju ett "nettoboende" - en princip som innebär att var och en betalar för sin del.

Säg att de första medlemmarna investerar i hybridbil och laddar dessa. Elförbrukning kanske upp till 150 kr/månad.

Sedan kommer en granne och köper en ren elbil och laddar som fan. Förbrukning 600 kr/månad.

Och nu kommer jante och avundsjuka in. Ska inte elbilen betala mer? Börjar med gnäll och skitsnack och sedan kommer motioner in till stämman.

Så visst schablon funkar fint när det är hyffsat lika. Men förr eller senare kommer ni tvingas mäta, så enkelt är det!
Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 22:39
Yotta-medlem

Standard

Ett mått på vad en elbil drar per mil är ca 2kWh. Om vi då tar en jobbpendlare som åker 8 mil varje vardag (4 mil fram och tillbaka) och sedan antar att föreningen får betala 1kr / kWh så får vi 2*8*20=320kr. Så i detta scenario så räcker schablonen på 350kr till ett elfordon som kör 1900 mil om året. 2015 hade bensindrivna bilar en genomsnittlig körsträcka på 966 mil och dieseldrivna i genomsnitt 1 739 mil. Så även om man tar genomsnittet för dieselbilarna per år skulle schablonen hålla.

Dock så fungerar den inte om någon laddar sin taxi-Tesla hela tiden, men det är bilvärmarladdning oftast för långsam för ändå. Så det ska mycket till innan schablonfakturering inte fungerar. Väger man det mot kostnaden för laddare, installation, mätning och fakturering så är det dyra kWh för medlemmen med elbil.

Så med fåtalet elbilsanvändare gäller det att nyttja befintlig(redan betald) infrastruktur för att jobbet för styrelsen ska vara minimal (de behöver ju bara klubba schablonkostnaden och ordna med faktureringen). Men om antalet laddande elbilar ökar så pass mycket att befintligt elsystemet inte klarar av laddningen kapacitetsmässigt då kan det vara motiverat att installera laddare med mätning, effektvakt osv.
Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 00:50
Yotta-medlem

Standard

Ja vi är nog överens i stort men en grej du missar är att det inte handlar om att det skall gå ihop - det är ju väldigt enkelt precis som du skriver - bara se till att schablonen täcker.

Problemet är att ni inte får ta ut olika från medlemmarna för samma tjänst. Eller här snarare tvärt om, så här:

Medlem 1 förbrukar 50 kr
Medlem 2 förbrukar 100 kr
Medlem 3 förbrukar 300 kr

Om nu schablonen är 300 kr så går det ju ihop för föreningen, men medlem 1 kan ju komma och kräva att ni skall ta "rätt" betalt. Och då kommer ni tvingas mäta.

Sedan en annan sak. Det handlar aldrig om att styrelsen skall göra "så lite som möjligt". Det argumentet brukar lyftas fram av allehanda tjänste leverantörer till BRF: er och är ren bullshit. En styrelse skall göra det som är bäst för föreningen, ingenting annat. Om det innebär mera jobb, ja då blir det så. Det kan man jämna ut genom att på stämmorna anpassa arvoden efter arbetsbelastning bättre - heller än att ha en styrelse som försöker göra så lite som möjligt.

Egentligen ett väldigt märkligt argumenterande som bara finns hos BRF. Tänk dig ditt företag eller dina barns skola: "Ja här hittar vi lösningar för att göra så lite som möjligt"... Låter sådär.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ladduttag för elbil på parkering i BRF 38 TerMinator Bostadsrättsforum 3 2018-08-04 12:19
Ladduttag för elbil Gnibbe Bostadsrättsforum 31 2017-11-09 16:20
Laddstation för elbil ? InteIStyrelsen El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2017-09-14 14:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:19.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare