Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-04, 13:05
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

"Det är OK att en suppleant under ett år ersätter en icke registrerad ledamot bl a då årsredovisningen sänds till revisorn."

Ja tycker jag.Bara det framgår tydligt att underskriften görs av suppleanten. Ledamot som avgått innan årsredovisningen påskrivs ska inte skriva på och hens namn ska inte finnas i klartext bland de som ska skriva under heller. Suppleantens namn däremot ska finnas i klartext om suppleanten ska skriva under.

Jag tycker du fick kristallklara svar av både Bolagsverk och BFN.
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 13:32
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Tummen upp Tack som vanligt

Nja. Kristallklar vet jag inte direkt. Men det är betryggande att bemötas med respekt och tas på allvar.

Så till en följdfråga:

Vilken regel, stadga eller lag bryter man*) mot?

*) styrelsen, revisorn eller båda två
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 13:34
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg

Nja. Kristallklar vet jag inte direkt. Men det är betryggande att bemötas med respekt och tas på allvar.

Så till en följdfråga:

Vilken regel, stadga eller lag bryter man*) mot?

*) styrelsen, revisorn eller båda två
Om du vet att det är ett lag/stadgebrott, då har du väl redan tagit reda på vilken lag/stadga det gäller?
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 13:51
Exa-medlem

Fråga Brott mot vad

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Om du vet att det är ett lag/stadgebrott, då har du väl redan tagit reda på vilken lag/stadga det gäller?
Nej, tyvärr inte.
Svara med citat
Gammal 2013-07-22, 18:27
Exa-medlem

Fråga Brott mot Årsredovisningslagen (ÄL)

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
"Det är OK att en suppleant under ett år ersätter en icke registrerad ledamot bl a då årsredovisningen sänds till revisorn."

Ja tycker jag.Bara det framgår tydligt att underskriften görs av suppleanten. Ledamot som avgått innan årsredovisningen påskrivs ska inte skriva på och hens namn ska inte finnas i klartext bland de som ska skriva under heller. Suppleantens namn däremot ska finnas i klartext om suppleanten ska skriva under.
Nu har jag grävt vidare och tror mig förstå fundamenta.

Enligt Bolagsverket:

1) En suppleant får inte skriva under en årsredovisning för en ledamot som avgått
2) En suppleant får skriva under för en sittande ledamot, som är förhindrad, och då skall en fulltmakt för underskrivandet bifogas årsredovisningen
3) En ledamot som avgått får finnas med i förvaltningsberättelsen med angivande av datum för avgången
4) En ledamot som inte registrerats hos BV anses inte ha ingått i styrelsen
5) På samtliga sidor i årsredovisningen skall föreningens namn, organisationsnummer och revisorns signatur finnas med

Således ingår inte de inledande två sidorna i årsredovisningen fastän det förefaller så, då de ligger efter försättssidan och innehållsförteckningen. Vilseledande, i mina ögon.

BV rekommenderade mig att vända mig till Revisorsnämnden, då jag undrade om årsredovisningen var giltig. RV svarade, att den var giltig då antalet ledamöter var tillräckligt. Hur lagbrottet skulle åtgärdas kunde han inte uttala sig om på rak arm.

Styrelsen har helt uppenbart av någon anledning angett 'icke'-ledamotens namn 'med berått mod'. Jag kan bara spekulera om anledningen inte minst om revisorn behärskar ÅL, 'sett genom fingrarna' eller 'blivit förd bakom ljuset'. Vi är flera i föreningen som undrar.

Jag tycker det är mycket allvarligt trots att det inte rör sig om pengar.

Styrelsen bör förklara sig, anser vi, eller allra helst borde årsredovisningen göras om enligt ÅL och BV:s regler.

Vad tycker ni?

Senast redigerad av qada: 2013-07-22 klockan 18:38. Anledning: Korr
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Utdrag ur årsredovisningen Evlys Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2013-05-29 20:18
Fel i årsredovisningen, av HSB & lagbrott på stämman Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2012-06-04 09:27
Hur läser man årsredovisningen? skanke Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2012-06-01 15:46
Styrelsen ska skriva på årsredovisningen emsil Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-07-01 01:01
Hur lång tid innan stämman ska man få årsredovisningen? Yakumo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-05-04 13:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare