Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-20, 20:48
Pablo123 Pablo123 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2021
Standard Utekatt

Jag har en katt som jag brukar släppa ut, har bott i lägenhet och har ej varit problem med det innan. Nu ringer ordförande stup i kvarten o lämnar klagomål på katten. Att om jag har honom ute så kanske han smiter in till nån av grannarna, eller sitter i trappuppgången osv. Katten är ute ca 1 gång i veckan och jag kallar in honom. Jag kollar regelbundet ut genom fönstret så han inte sitter utanför porten, han brukar vara ute ca 2h. En dag ringde ordförande och förbjuder mig från att ha katten ute. Han säger att han kan smita in hos de andra och att de kan bli ett problem. Men det har inte hänt att han har gjort det. Jag kollade upp detta med polisen till och med och han sa att han har ingen rätt att säga att katten inte får vara ute. När jag förklarade detta för ordförande på ett snällt sätt och kom med olika förslag typ som att katten kan vara ute på fredagar mellan 9-12 så vet folk de, så vill han inte lyssna och säger att detta är inte lönt att diskutera katten ska ej vara ute. Jag sa till honom att tom polisen har sagt att han får vara ute, men han svarar mig argt och säger ”återkommer med svar”. Förstår ej vad han ska återkomma med för svar? Kan han nu få för sig att bestämma något nytt o sätta de i stadgarna? Kan man överklaga isf? En annan sak är att han bor i ett pensionärsboende på andra sidan stan men är ändå ordförande här i brf, så han har ju ingen aning om hur jag sköter min katt så han kan ju inte anklaga mig för något heller..
Svara med citat
Gammal 2021-04-20, 23:46
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Trist med en så rigid ordförande!

Du skall inte föra någon som helst dialog med honom över huvud taget, försök att alltid bryta hans diskussioner eller påhopp.

"Jag vill inte prata med dig, för du gör mig ledsen, men jag tar gärna emot en skriftlig skrivelse från styrelsen".

På så vis tvingas ordföranden att föra sin kamp i styrelsen först.

Allmänt så är det så att styrelsen kan sätta ordningsregler som gäller i föreningen, men de kan inte inskränka tex din rätt att ha en utekatt mer än vad som gäller i övrigt i din kommun. Enda undantaget skulle i så fall vara om det i upplåtelsen skulle slagits fast att det är någon form av allergi boende men det skulle du i så fall vetat om.

Det går inte heller att skriva in regler kring detta i stadgarna som är tuffare än vad som gäller i kommunen i övrigt.

Slutar inte trakasserierna eller eftersom ni ändå skulle behöva ha en ordförande som bodde i föreningen så verkar det hög tid att du arbetar för att föreningen får invalt en annan ordförande.
Svara med citat
Gammal 2021-04-21, 10:32
Pablo123 Pablo123 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2021
Standard

Tusen tack för svaret!!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare