Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-08, 22:35
Lukas85 Lukas85 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2015
Standard Hjälp med "utköpning" av ex-sambo i bostadsrätt

Hej!

Vore enormt tacksam ifall någon kunnig själ kunde hjälpa mig med detta på ett pedagogiskt sätt...

Det är så att jag och min sambo äger en bostadsrätt tillsammans, införskaffad för gemensamt förvärv och där båda står på 50% av bolånen tillsammans. Vi har nu bestämt oss för att gå skilda vägar.

Vi har överenskommit att jag ska bo kvar i lägenheten efter separationen. Lägenheten har sedan införskaffning ökat en del i värde, och när vi räknar på vad den rimligtvis skulle antas gå vid under försäljning så landar vi på 300.000kr per person. Denna uträkning är gjord enligt konstens alla regler och är alltså beräknad utifrån vad vinsten skulle blivit efter vinstskatt och mäklararvode.

Det vi naturligtvis vill undvika är att mitt ex, som blir utköpt, ska hamna i någon skattemässigt konstig situation framöver där min kompensation om 300.000kr räknas som en vinst hon har gjort genom att "sälja" sin andel till mig, när det faktiskt inte är var det handlar om. Vad det handlar om är ju att vi delar lägenheten 50/50 och att hon får hälften av lägenhetens värdeökning samt hälften av vad vi ammorterat, men i pengar av mig.

Hur löser man denna situation på enklast möjliga vis? Har någon varit i en liknande situation och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Just nu tänker jag kring möjligheten för oss att skriva över lägenheten på mig som en gåva. Jag har bl.a. tittat på denna blankett: http://hotpot.se/hsb-gavobrev-bostad...nde-av-lan.htm

Om vi väljer detta alternativ - hur blir det då rent juridiskt med den ekonomiska kompensation från mig till henne som vi har enats om? Eller är det ens någon (t.ex. Skatteverket) som lägger sig i ifall min ex-sambo i samma veva mottar en "gåva" med tillhörande gåvobrev av mig på 300.000kr?

Är som sagt inte ute efter att komma undan skatt utan vill bara hitta enklast möjliga juridiska upplägg i detta; nämligen att dela våra gemensamma tillgångar 50/50 men med upplägg att hon får pengar i stället för kvadratmeter.

STORT tack till den som kan hjälpa oss med detta!
/Lukas
Svara med citat
Gammal 2015-07-10, 09:53
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Gör en bodelning. Banken kan hjälpa er med detta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-23, 10:55
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Om lägenheten säljs med en vinst på ex. 600'000 vid ett senare tillfälle kommer du att bli sittande med hela vinstskatten. Om du köper ut ditt ex andel för 300'000 (som hon skattar för) så minskar ju din vinst med motsvarande. På det sättet delar ni på vinsten och vinstskatten.

Jag tipsar samma som clabbe, prata med banken om råd för bodelning.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Köpt bostadsrätt med "fuskbyggt" badrum förlorar Admin Senaste Nytt 15 2014-01-22 19:41
Sälja bostadsrätt "lura" systemet? patfred Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2012-05-03 14:34
"Hjälp! Styrelsen gör inte sitt jobb" - Årtusendets aprilskämt? stephan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2008-10-05 16:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare