Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-06, 12:40
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Styrelse utan ordförande???

Vid förra stämman byttes merparten av ledamöterna ut med motivering att "fler skulle ta ansvar" Det beslutades också att styrelsen skulle bestå av 5 ordinarie ledamöter och suppleanten togs bort

En av de tre nya ledamöterna valdes (av styrelsen) till ordförande. Allt såg ganska OK ut. Nu ska vår ordförande flytta och det finns ingen kvar i styrelsen som vill ta på sig ordförandeskapet. Valbara till styrelsen är enbart medlemmar boende i huset.

Vad händer om de inte kan hitta någon i styrelsen som är beredd att axla ansvaret? Den enda som skulle klara uppgiften har definitivt sagt nej.

Själv har jag blivit någon slags skuggledamot och adjungerad när det gäller ekonomin. Något som jag inte hade tänkt fortsätta med. Frustrationen är stor eftersom det gäller ett stort ansvar både ekonomiskt och socialt.

Som alltid är jag mycket tacksam för råd
Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 10:12
Brumbjörn Brumbjörn är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2014
Standard Styrelse utan ordförande???

Vad beslutades det på stämman?
Blev du vald till ledamot?
På konstituerande mötet satte andra ledamöterna dig som adjungerad?
Vad står i era stadgar?
Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 23:59
Peter B Peter B är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

En styrelse måste ha en ordförande. Så om sittande ordförande flyttar och ingen ny väljs eller tar på sig ordförandeskapet vid en omkonstituering av styrelsen, betraktas den avflyttande av berörda myndigheter som fortsatt styrelseordförande i föreningen.

På vilket sätt är det bestämt att enbart medlemmar är valbara till styrelsen?
I lagstiftningen finns ju utrymme för att hyra in en extern ordförande med god kompetens, vilket kan vara lämpligt i många fall idag.
Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 18:36
Jonte_1953 Jonte_1953 är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard ingen ordförande

Det måste det alltid finnas en ordförande i en ekonomisk förening (eller brf). Om det i inte finns någon person som är ordförande måste föreningen omedelbart likvideras. Annars riskerar styrelsen att inte få ansvarsfrihet med skadestånd som följd.
Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 11:35
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard

Nu har jag fått igång datorn igen.

Brumbjörn: Jag var tidigare en av ledamöterna och skötte enligt valberedningen "alldeles för mycket" i föreningen. Till saken hör att valberedningens "ordförande" tidigare var ordförande i föreningen. Eftersom jag hade många frågor och skrev de enda motionerna till stämmorna blev jag naturligtvis obekväm. Jag satt i styrelsen under 2012 och 2013 efter förslag från stämman. Under 2013 lyckades vi vända ett ständigt underskott till överskott med bl a upphandlingar och eget arbete. Kanske blev det ytterligare en nagel i ögat?
Jag är adjungerad eftersom jag fortfarande sköter en del av ekonomin: kontakter med vår ek förvaltare, granskning och godkännande av fakturor mm. Detta för att ingen i den nya styrelsen kände sig bekväm med det. Detta var tänkt som en tillfällig lösning men fungerar fortfarande så efter närmre 6 månader.
I stadgarna står: endast medlem, make, sambo annan närstående boende i huset kan väljas in i styrelsen. Sedan utser styrelsen inom sig ordförande mm.

Peter och Jonte: Beträffande utomstående ordförande, se svar till Brumbjörn.
Ja, det är onekligen en olycklig sits vi hamnat i. Det kanske blir så att det måste till en extra stämma.

Även om jag inte sitter i styrelsen längre går det inte att rycka på axlarna och släppa ansvaret. Kan inte låta bli att lägga mig i när jag ser något som behöver åtgärdas
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ordförande vilseleder styrelse Humlan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2013-11-17 16:42
Ordförande utan att bo i föreningen Durchen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2013-04-10 20:43
Vilken makt har en styrelse/ordförande? svensven1950 Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2012-09-03 22:58
Utan Styrelse, vad händer? tjejen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-02-25 17:22
Sitta i styrelse utan att bo i bostadsrättsföreningen Malcolm Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2009-11-27 16:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare