Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-05, 20:26
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Tummen ner Årsredovisning 2011

I noten 'Övriga driftkostnader' finns posten 'Bredband', som är ny för 2011
2011 2010
24.676 11.982

2010 hette posten 'Övriga driftkostnader'

Får man göra så? Övriga-poster skall väl vara en summering av diverse små- eller svårdefinierade belopp och kan inte jämföras med en specificerad post?

I noten 'Underhållskostnader' finns posten 'Underhåll installationer' drygt 1.000 tkr. Bör inte en så stor post specificeras?

I noten 'Övriga förvaltnings- och rörelsekostnader' utgör arvode till ekon förv drygt 1/3. Av återstående c:a 225 tkr utgör 'Övriga omkostnader', c:a 66 tkr, dvs 34%, den största posten i noten. Totalt antal poster i noten = 9 st exkl ekon förv arvodet. Är inte det här ett för stort belopp under övrigt?

Vid årsstämman ställde jag en hel del frågor men till slut lyckades SBC-ordföranden får tyst på mig. Han gjorde mig fullständigt rasande. Bl a sade han när jag bad att få ställa en fråga: 'Jag hade inte väntat mig annat!'
Så ovanstående frågor förblev obesvarade.

Trevlig helg ALLA!
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 23:13
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard Årsredovisning 2011

Känner igen problemet med en stämmorodförande från SBC. Jag försökte också för ett par år sedan att ställa några frågor kring det årets årsredovisningen, men blev hela tiden avsnäst av Göran Olsson som menade att styrelsen får skriva vad som helst i årsredovisningen.

Att LEF stadgar att styrelsen är skyldig att lämna upplysningar kring frågor som ställs på en föreningsstämma är inget som Göran Olsson bryr sig om så länge det kan uppfattas som kritik av styrelsen eller ställa styrelsen i dålig dager om de inte kan lämna ett godtagbart svar.

Den årsredovisning som lämnades till vår föreningsstämma häromveckan var ett under av att undvika att lämna någon som helst information om den ekonomiska ställningen för föreningen. Nettoredovisningar är legio. En konsekvent tömning av det bundna kapitalet till fritt dito pågår för att styyrelsen skall slippa underställa förenigsstämman vad pengarna används till.
Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 11:02
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Kan/får styrelsen bestämma

1) vad detaljposterna i nötterna heter?
2) vad som skall ingå i 'Övriga belopp'?

I vår redovisning finns under rubriken 'Övriga förvaltnings- och rörelsekostnader' en post 'Indrivningskostnader' (11.500 kr). Vår ekonomiska förvaltare sköter påminnelser vid uteblivna hyresbetalningar och kostnaden bör väl ingå i deras arvode. Kan indrivningskostnader vara ett annat namn för 'Erlagda förseningsavgifter', dvs styrelsen slarvar med fakturor?

Under 'Övriga rörelseintäkter' finns posten 'Indrivningskostnader' (8.441 kr), som jag tolkar som medlemmars inbetalda förseningsavgifter. Har jag rätt?

Som säkert framgår av mina frågor, är jag ingen ekonom, och blir helt förvirrad när en kostnad kan bokföras både som en intäkt och kostnad.

För övrigt anser jag att inga övriga poster bör över ett visst belopp t ex 1.000 kr finnas i årsredovisningars nötter lika lite som övriga punkter bör finns i dagordningar.
Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 11:35
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard för lite klagomål

Det är medlemmarnas fel att styrelserna kan "dribbla hur de vill". Med siffror i årsredovisningar. (styrelsen vet oftast inte själva vad som står då det i 95% är den ekonomiska förvaltaren som tagit fram siffrorna).
+kolosserna HSB, Riksbyggen och SBC.
Men eftersom de får sina uppdrag och tjänar på att hjälpa styrelserna att undanhålla bostadsrättshavararna uste information kan man inte göra mycket åt dessa "falska organisationer".

Nej agerande på årsstämmor med motioner, och frågor är modellen.

Kräv svar.
När en styrelse inte besvarar en fråga kan man begära att få läsa denna lagtext.
Bra taktik är också att begära att det skall vara styrelsen och inte förvaltaren som skall besvara de ställda frågorna.
Då kommer bostadsrättshavarna börja förstå att styrelsen oftast inte har kontroll.

Lagen om ekonomiska föreningar kap7 §11

"11 § Styrelsen och verkställande direktören skall, om någon medlem begär det och styrelsen finner att det kan ske utan väsentlig nackdel för föreningen, på föreningsstämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av föreningens årsredovisning och dess ställning i övrigt eller av ett ärende på stämman. Ingår föreningen i en koncern, avser upplysnings- plikten även föreningens förhållande till andra koncernföretag samt, om föreningen är moderförening, koncernredovisning liksom sådana förhållanden som kan inverka på bedömningen av dotterföretagens ställning.
Kan en begärd upplysning lämnas endast med stöd av uppgifter som inte är tillgängliga på stämman, skall upplysningen inom två veckor därefter hållas skriftligen tillgänglig hos föreningen för medlemmarna samt översändas till varje medlem som har begärt upplysningen.
Finner styrelsen att en begärd upplysning inte kan lämnas till medlemmarna utan väsentlig nackdel för föreningen, skall upplysningen i stället på medlemmens begäran lämnas till föreningens revisorer inom två veckor därefter. Revisorerna skall inom en månad efter stämman till styrelsen skriftligen yttra sig om huruvida den begärda upplysningen har lämnats till dem samt huruvida upplysningen enligt deras mening borde ha föranlett ändring i revisionsberättelsen eller, beträffande moderförening, i koncernrevisionsberättelsen, liksom huruvida upplysningen i övrigt ger anledning till erinran. Om så är fallet, skall ändringen eller erinringen anges i yttrandet. Styrelsen skall hålla revisorernas yttrande tillgängligt hos föreningen för medlemmarna samt översända yttrandet i avskrift till varje medlem som har begärt upplysningen."
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Anmärkningar på årsredovisning Grer Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 19 2011-07-05 20:36
Att tolka en årsredovisning - Årsredovisning HSB Brf Näset Höllviken, Claes Caroli Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 12 2011-05-12 17:37
Årsredovisning Kalle Karlsson Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2011-05-07 17:35
Årsredovisning tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2009-04-06 09:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare