Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-30, 00:40
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard Likabehandlingsprincipen : vilka undantag finns ?

Min BRF hävdar att likhestprincipen gäller inte sådant som inte hör till bostaden, t ex bastu, p-platser, kurser som de ordnar, affärslokaler eller vad det nu kan vara.
BRF tolkar Likhetsprincipen så att den är gäller endast själva bostaden, inget annat utanför det.
Stämmer det ?
Ämnet har redan diskuterats här
http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...likabehandling
men det tål att kommenteras igen eftersom sen dess har jag försökt stämma BRF för detta men jag kan inte hitta en jurist som åtar sig ärendet.
Kan jag få lite ideer vad man kan göra ?

Senast redigerad av Minkowski: 2011-06-30 klockan 00:59.
Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 01:23
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Likabehandlingsprincipen innebär att medlemmarna inom brf:n skall behandlas lika. Det innebär te x att om det finns parkeringar, skall dessa fördelas rättvist, och sedan skall det upprättas en kö, där alla medlemmar är med på lika villkor.

Likabehandlingsprincipen gäller allt som styrelsen hanterar, vare sig det är en p-plats eller hur man ger tillåtelse till ombyggnader eller annat.

Ingen medlem får enskilt gynnas, på bekostnad av en annan medlem.

Kräv att styrelsen redovisar kösystemet, hur det fungerar och vilken plats i kön du har. Kräv det på en stämma om inte annat.

Att du har styrelsen mot dig har jag förstått, men har du även övriga medlemmar mot dig? I så fall skulle jag överväga att flytta.
Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 09:35
Minkowski Minkowski är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: May 2011
Standard

Jag har inte övriga medlemmar mot mig, men de följer ju slaviskt vad Styrelsen föreslår. Jag har inte kunnat bygga upp ett nätverk som stöder mig, de verkar inte bry sig.
Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 13:46
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Oengagerade medlemmar - Största problemet!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Minkowski Visa inlägg
Jag har inte övriga medlemmar mot mig, men de följer ju slaviskt vad Styrelsen föreslår. Jag har inte kunnat bygga upp ett nätverk som stöder mig, de verkar inte bry sig.
Tillsammans med lagar och förordningar och f-n och hans moster, är det de oengagerade medlemmarna, som hindrar ett bra boende med välskött förvaltning.

Jag vet inte om det är typiskt svenskt, men att vara med på en stämma och bara se trötta ansikten runt sig, är så trist! Efter två stämmor vet jag över huvud taget inte varför de går dit. Att de inte läst vare sig årsredovisningen eller motionerna är väldigt tydligt. Att de inte ställer en enda fråga är (om det inte gäller deras personliga boende) är skrämmande.

Det borde vara självklart, som Harald skriver! Jag tror inte att jag normalt är en misstänksam människa, men när jag ser hur styrelserna agerar, kan jag inte låta bli att undra vad som sker bakom den stängda dörren. Det verkar vara helt fel människor som sitter i styrelsen i en del föreningar.

Liksom tidigare, tycker jag att det här är en fråga som inte alls borde vålla några problem. Om du orkar - Stå på dig!

När det gäller att få andra medlemmar att engagera sig, har jag ännu inte kommit på något sätt. Jag vet inte vad de tror ska hända, om de inte tycker som styrelsen - säkrast att inte tycker något alls.

Vilken tur att forumet finns!!! Annars hade nog många av oss trott av vi var helt fel ute i våra funderingar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valberedning föreslår sig själva Xena Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-05-30 22:15
SBC försvarar endast BRF Minkowski Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2011-05-24 23:16
Stämmobeslut ändras endast av stämman? Mr Magoo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2011-02-10 21:00
Nytt badrum i topp - om villaköparna själva får välja - Market Admin Senaste Nytt 0 2010-10-12 12:00
Bostaden får inte bli en boja - Sydsvenskan Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2010-08-10 12:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare