|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
![]() Hej,
I vår styrelse så består kassörens månatliga ekonomiska rapport av i princip: "vi har 5,5 miljoner på kontot". Det är det hela. Är det gängse praxis, eller ska man kunna begära lite mer? Jag känner att jag inte har någon koll alls egentligen på pengaflödena. /Pulpinator |
|
|||
|
|||
![]() Du ska kräva myycket mer, men du är själv lika ansvarig som kassören för hanteringen av föreningens ekonomi.
Budget, visst, alla tjatar om budget. I Brf är det inte jordens undergång utan budget, men gör en då, en resultatbudget. Då ser ni vad ni kan förvänta er för resultat. Resultatbudgeten följer inte de riktiga pengarna, utan jobbar med kostnadsbegreppet. Alltså ska t e x inte amorteringar med, men avskrivningar ska in som en kostnad. Viktigare är en kassaflödesanalys. Följ pengarna (de riktiga) under ett år. Alla räkningar/löner/utbetalningar och alla inbetalningar. Med hjälp av denna kan ni strama upp er finansieringsstrategi ordentligt. 5,5 miljoner på kontot, stor förening? Det finns ingen anledning att ha pengar utöver de räkningar som förfaller innan nästa årsavgiftsinbetalning kommer in på kontot. (När jag lyckats som bäst så har transaktionskontot varit nere på 5-6 000 kr och vänt). En liten buffert, 1-2 månadsintäkter ska finnas lättåtkommliga på ett bättre sparkonto. Resten amorteras. Avsteg från detta endast om man i närtid (inom 3-6 mån) står inför stora utbetalningar (underhåll, investering eller liknande). Då kan man leka lite med 3månaders bindningstider ett tag istället med kapitalet. |
|
|||
|
|||
![]() Harald,
Tack för ett jättebra svar, ber om ursäkt för mitt sena svar tillbaka! Jo, vi är en ganska stor förening, och har haft några nyliga försäljningar av nybyggda/ombyggda lgh |
|
|||
|
|||
![]() Föreningen har byggt om lokaler till lägenheter?
försäljningspris lika med byggkostnader? |
|
|||
|
|||
![]() Tette,
Nej. De gick för ungefär dubbla byggkostnaderna faktiskt, trots den sviktande marknaden. Är det oklarheter med att sälja så? Det var en stor lokal som tidigare använts som privat förskola. de gick i konkurs och vi byggde om dem till två rymliga treor. |
|
|||
|
|||
![]() Inga problem, utan bara gratulera föreningen till "vinsten".
Avgifterna lär väl ge minst lika mycket som skolan betalade. Jag har skrivit om "fler brf i föreningen" på annat ämne men då handlar om rent ruffel o båg från entreprenörer som lurar en styrelse och medlemmarna att göra om tvättstugor och lokaler till lägenheter. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Extrainsatt styrelsemöte, vad gäller? | Akva | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 2 | 2011-02-05 02:17 |
Styrelsemöte - Hur ofta? | Eliza-Izabell | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 7 | 2010-11-15 17:01 |
Styrelsemöte och protokoll i brf | patriksthlm | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 6 | 2009-09-30 09:41 |
Styrelsemöte brf - Lägga ner sin röst/reservera sig | tractors | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 2 | 2009-01-25 14:57 |
lekmannaevisor sitter med på styrelsemöte | MrDean | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 7 | 2008-03-20 14:30 |