Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-06, 14:49
missaskungen missaskungen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Seg brf

Vad kan man göra i följande situation:
Jag har övertagit 15% av en br efter avliden mor. Resterande del äger far som bor i annan stad. Min far vill ge mig några procent i gåva.
Jag har lämnat in ett gåvobrev och skifteshandlingar till styrelsen för över en månad sedan.
Inget svar.
Fick sedan av en slump reda på att jag måste ansöka om medlemskap i föreningen också innan de kunde godkänna arvsskiftet och gåvan. Skickade in en formell ansökan till alla i styrelsen via email för ca en vecka sedan.
Inget svar.

Till saken hör att jag vill sälja lägenheten. Det är viktigt att jag får andelarna ändrade då jag på så sätt kan få uppskjuten reavinstskatt. Min mäklare har ringt flera gånger till 2 personer i styrelsen, bla ordförande utan nåt svar.
Min far har ringt och skickat sms till en annan person i styrelsen.
Inget svar.
Ytterligare viktigt att känna till att jag haft konflikt med ordförande i styrelsen vilket ledde till att jag motionerade om hans opassande position i styrelsen och därför borde avgå inför stämman. Visade också mindre smickrande info till brf om honom som jag funnit.

Nu är det omöjligt att få svar från styrelsen om hur det kommer att gå med mitt medlemskap och lägenhetsandelarna. Jag vill bara få lägenheten såld och flytta så snart det går.
Hur kan man gå tillväga med en styrelse som skiter i en? Kan en styrelse krångla och neka en bara för en konflikts skull eller för att hämnas? Kan man stämma en styrelse eller vad kan man göra i en sådan situation?
Tack på förhand.
Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 15:36
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

En möjlighet skulle kunna vara att gå vidare till hyresnämnden på samma sätt som om styrelsen vägrat medlemskap. Då kanske dom vaknar.
Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 18:12
realtor realtor är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av missaskungen Visa inlägg

Till saken hör att jag vill sälja lägenheten. Det är viktigt att jag får andelarna ändrade då jag på så sätt kan få uppskjuten reavinstskatt.
Detta var inte din fråga men vet du om att för att kunna skjuta upp reavinsten vid en försäljning krävs att:
Bostaden du säljer är en privatbostadsfastighet eller en privatbostadsrätt.
Bostaden du säljer är en permanentbostad.
För att lägenheten ska vara en permanentbostad måste du ha bott i bostaden antingen
• minst ett år omedelbart före försäljningen eller
• minst tre av de senaste fem åren
Gammal 2011-10-06, 20:50
missaskungen missaskungen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Jo, det stämmer, det är en privatbostad och jag har bott där i ett år nu.
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 07:14
Chrissofsweden Chrissofsweden är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av missaskungen Visa inlägg
Jo, det stämmer, det är en privatbostad och jag har bott där i ett år nu.
Men då borde du väl också vara medlem?
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 10:34
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Chrissofsweden Visa inlägg
Men då borde du väl också vara medlem?
Förmodligen äger dödsboet fortfarande de 15% eftersom föreningen ska godkänna arvsskiftet. Det är först nu när han personligen ska äga andelen som det blir aktuellt med prövning av medlemskap.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare