Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-21, 01:06
Contemporary Contemporary är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard Ansvar för reparationskostnad frånluftsvärmepump

Hej!

Jag har precis flyttat ifrån ett bostadsrättsradhus. Några dagar innan köparnas tillträde märker vi att det droppar från frånluftsvärmepumpen. Det hade blivit en spricka i tanken som behöver bytas.

Är det jag eller föreningen som ansvarar för reparationskostnad?

I den paragraf i stadgarna som preciserar bostadsrättshavarens ansvar står det så här:

§6

Bostadsrättshavare skall på egen bekostnad till det inre hålla lägenheten med tillhörande utrymmen i gott skick. Ansvaret omfattar även mark, om sådan ingår i upplåtelsen.

Till lägenhetens inre räknas: rummens väggar, golv och tak samt underliggande fuktisolerande skikt, inredning i kök, badrum och övriga utrymmen i lägenheten samt eldstäder, glas och bågar i lägenhetens ytter- och innerfönster, lägenhetens ytter- och innerdörrar samt de anordningar från stamledningar för vatten, avlopp, gas, elektricitet, rökgångar och ventilation som föreningen eller bostadsrättshavaren försett lägenheten med. Bostadsrättshavaren svarar dock inte för målning av yttersidorna av ytterdörrar och ytterfönster och vad gäller radiatorer inte heller för annat underhåll än målning.

Är bostadsrättslägenhet försedd med balkong, terrass eller tomtyta åligger det bostadsrättshavare att svara för renhållning och snöskottning av dessa.

Bostadsrättshavare svarar för reparation på grund av brand- eller vattenledningsskada endast om skadan uppkommit genom bostadsrättshavarens egen vårdslöshet eller försummelse, eller vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans rakning. I fråga om brandskada som uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse av annan än bostadsrättshavaren själv är dock denne ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iaktta.

Föreningen kan i samband med gemensam underhållsåtgard besluta om reparation, byte av inredning och utrustning avseende de delar av lägenheten som medlemmen svarar för.

Med vänliga hälsningar,
Britt-Marie
Svara med citat
Gammal 2020-11-22, 18:55
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Eftersom föreningen har underhållsansvaret för värmepumpen blir det föreningen som får stå för kostnaden för att reparera värmepumpen.
Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 17:26
Medlem

Standard

Hej!

Tack för svar!

Styrelsen hävdar att de fullgjort sitt ansvar över frånluftsvärmepump eftersom de upplåtit radhuset med ett värmesystem.
De hävdar vidare att andra installationer inte nämns bland det som hör till det inre exempelvis centraldammsugare (tillval). På så vis är flera andra installationer inte med i uppräkningen men hör till lägenhetens inre.

Jag hävdar:
Centraldammsugare hör så klart till vad de förbättrat standarden med och då ligger ansvaret på bostadshavaren.

Man har avsiktligt utelämnat värmesystem ifall det nu skulle höra till lägenhetens inre, eller i vart fall inte nämnt mer än ang målning av radiatorerna.
Det som inte räknas som inre ovan är föreningens ansvar enligt
Kap 7 paragraf 4 BRL. Jag ansvarar för det som definieras som inre enligt stadgarna paragraf 6, men inte för andra fastighetstillbehör.

Vad anser ni? Har jag andra argument eller är det kört?

Med vänliga hälsningar,
Britt-Marie
Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 21:38
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det framgår av upplåtelseavtalet (ditt kontrakt) om värme ingår i avgiften.

Ingår värme, så är det föreningens ansvar att förse din bostadsrätt med värme (och alltså laga värmepumpen).

Ingår inte värme så är det ditt ansvar.
Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 22:32
Medlem

Standard

Hej!

Tack för ditt svar!

I upplåtelseavtalet nämns inget om detta. I förhandsavtalet står det dock att kostnad för el och uppvärmning tillkommer. I den ekonomiska planen finns pumpen med på byggnadsbeskrivningen tillsammans med övriga viktiga system för vilka ansvaret är specificerat i paragraf 6. Jag tolkar det som ett avsiktligt utelämnande, speciellt eftersom många föreningar just tar ansvar för pumparna.

Frånluftsvärmepumpen går på el och det brukar ju bostadsrättshavaren betala. På nedervåningen är det vattenburen golvvärme. De två andra våningarna vattenburna element. Varför skulle underhåll för dessa omtalas i stadgarna när de tillhör värmesystemet? De ska alltså lufta elementens men inte frånluftsvärmepumpen?

Hur kan det vara så? Helt oavsett stadgar?

Med vänliga hälsningar,
Britt-Marie
Svara med citat
Gammal 2020-11-26, 23:23
Yotta-medlem

Standard

Okej.

Det står att kostnader för värme tillkommer.

Är inte luftvärmepumpen ett komplement som valt att sätta dit för att minska kostnaden för den totala uppvärmningen? I så fall sä är det väl bara att koppla ur denna och betala mera för den värmen du plockar ur det system som är kvar?

Så här: Ni har en normalstadga som inte är anpassad för just er - således finns inte luftvärmepumparna med. Men - läser du normalstadgar vad som ingår i bostadsrättsinnehavarens ansvar så ser du att allt som bara rör dig själv har du underhållsansvaret för. Så fort det påverkar någon annan medlem eller funktion som rör flera lgh, ja då är det föreningens ansvar.

Varför?

Ja, för var och en tar sitt och alla föreningens pengar är dina och dina grannars pengar. Därför är tex ansvaret kring ytterdörren delat - grannarna har intresse i att utsidan är väl underhållen och går i stil med övriga dörrar (målning utsida), men de vill inte betala om du skulle behöva byta handtag, gångjärn eller lås (att dörren går att använda ligger ju bara i ditt intresse, eller hur?

Tillbaka till värmepumpen.

Vad har dina grannar för nytta av eller vad lider de för men av huruvida din värmepump fungerar eller ej?

Med det sagt så gäller bostadsrättstillägget i hemförsäkringen förutsatt att pumpen är hyggligt ny och att driftstoppet därmed är oförutsett. Är den gammal så är det dock du själv som har ansvar att hålla en egen reservbuffert för att möta dylika utbytesbehov.
Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 09:20
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Här är ett exempel med BRF-parhus där man verkar vara överens om att föreningen ansvarar för frånluftsvämepumparna.

https://www.bostadsratterna.se/forum/inspektion

Har svårt att se att något annat skulle gälla hos er. I era stadgar har man ju inte nämnt vämepump bland de saker
som hör till lägenhetens inre. Jag tolkar detta så att föreningen har underhållsansvaret för frånluftsvärmepumparna
precis som i den andra föreningen med parhusen.
Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 09:35
Yotta-medlem

Standard

Fast det är inte så enkelt - skulle det stämma Gusten så skulle jag ge x kunna sätta in en vinkyl och därefter med ledning av stadga säga att den är föreningens ansvar att reparera.

Jag tror man behöver fokusera på två saker. Dels att det redan i upplåtelsen framgår att värme inte ingår, och dels det faktum att det verkar finnas ett vattenburet värmesystem som de facto fungerar.

Därmed ser jag värmepumpen som en extra installation som man kan välja att ha eller att inte ha.

I det specifika fallet rör det ju sig om en överlåtelse, där säljaren har ett åtagande mot köparen. Där är det ju solklart - sitter värmepumpen uppe på visningen och har inte säljaren specifikt angett att den är trasig, ja då har säljaren att reparera denna och leverera bostadsrätten med en fungerande värmepump.

Sedan kan väl säljaren om hen vill tjafsa vidare mot sin gamla förening om hen tycker det är värt det, men spontant hade det - just i den situationen att man lämnar föreningen - varit klädsamt med en mer pragmatisk inställning:

Ok, shit - trasig värmepump. Det fixar jag direkt. Betala, lägg bakom dig och gå vidare. Men vissa vill alltid ha allt till att någon annan skall betala och det är inte mitt fel. Ibland får de rätt men det kommer till ett pris som inte nödvändigtvis är i kronor...
Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 13:52
Medlem

Standard

Hej igen!

Intressant diskussion!

Det med vinkylen stämmer inte. Det är något bostadsrättshavaren har satt in för att höja lägenhetens standard och ingår inte i det som måste vara i gott skick, det ser man i förarbetena (SOU 2000:3) till BrL.

Sen finns inte ett fungerande värmesystem även om jag stänger av frånluftsdelen. Tanken läcker.

Dessutom står det ingenting i stadgarna om värmesystem, så om det är en frånluftsvärmepump eller inte spelar ingen roll.
Det är även gängse standard på orten att ha energismart uppvärmning i form av en värmepump.

Visst det påverkar kanske till huvuddel inte mina grannar men är inte helt sant. Jag har två fasader i stället för fyra. Uppvärmningskostnaderna blir billigare på grund av detta.
Föreningen påverkas så klart positivt av att ha energismart uppvärmning eftersom det är ett villkor för många när de köper bostadsrätt.

Att jag bryr mig om detta är dels av principsak för att det är mycket pengar (ca 60 000) men också för mina grannars skull. Det råkar vara så att jag tycker om mina tidigare grannar.

I andra föreningar är det vanligt att pumpen är föreningens ansvar och om så inte är fallet står det mycket tydligt angivet i stadgarna.

Frånluftsvärmepumpen ingår så klart i överlåtelsen eftersom det är ett fastighetstillbehör. Vinkylen kan du i princip ta med dig, om den inte är med i annonsen och på visningen. Du måste dock återställa eventuell åverkan på lägenheten.

Frånluftsvärmepumpen får jag inte heller ta bort utan styrelsens godkännande, så det blir tydligt att detta inte är en inredningsdetalj utan något mkt viktigt för bostadsrätten som i så fall borde specifieras i paragraf 6.

Mvh Britt-Marie
Svara med citat
Gammal 2020-11-27, 13:57
Medlem

Standard

Och vi har så klart fixat detta direkt och betalat för oss. Styrelsen kan dessutom skilja på sak och person, något som är en förutsättning för en god stämning i föreningen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Renovering - ansvar vid tillstånd och ansvar för underlag? Tagren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2020-10-26 18:34
Ordförandens ansvar? Maris Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2014-03-16 21:42
Förening förlorade mål i HD om reparationskostnad för reparation efter brandskada brf Gusten Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-12-01 22:35
Fuktskada från ventilationskanal i brf - Vem svarar för reparationskostnad? koman23 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 6 2010-04-08 09:13
Ansvar. totiki Bostadsrättsforum 0 2009-10-14 11:54

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:27.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare