Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-15, 22:33
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Punkter på årsstämman - tolkningsfrågor

Jag har just kommit hem från årsstämman där jag hamnade i delo med stämmans SBC-ordförande.
Han menar, att ett ärende=motion. Jag menar, att motion=ett förslag som kräver omröstning.
Jag hävdar att ett ärende inte nödvändigtvis behöver vara en motion utan kan röra ifrågasättande av styrelsens arbete, bristande underhåll, berömlig insats etc etc, dvs inte alltid kräver omröstning. Givetvis skall även sådana ärenden ha ett sista anmälningsdatum.
Våra stadgar säger "övriga anmälda ärenden", som ordföranden menar alltid är detsamma som "övriga stadgeenligt inkomna motioner".
Dessutom hävdar föreningens ordförande att årsstämman endast skall behandla ekonomiska frågor förutom gängse val. Är det korrekt?
Gissa om jag inledningsvis sågades jäms med fotknölarna av ordföranden. Jag påpekade att jag ansåg att han var arrogant och fick stöd av en medlem. Efter mötet bad han mig om ursäkt. Ibland får man vara glad för det lilla!
Svara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motioner till årsstämman Ravelski Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 10 2011-11-28 22:36
Närvaro vid årsstämman Beaufort Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 17 2010-10-10 21:40
Fem punkter för Stockholm - Dagens Nyheter Admin Senaste Nytt 0 2009-09-23 07:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare