Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Visa resultat för omröstning: Vilken typ av revisionsberättelse är bäst ...(läs första inlägget i tråden !)
En helt ren revisionsberättelse. 5 83.33%
En oren revisionsberättelse med kritik mot OMVALDA styrelseledamöter. 0 0%
En oren revisionsberättelse med kritik mot EJ omvalda styrelseledamöter. 0 0%
Det är omöjligt att svara på generellt. 1 16.67%
Revisionsberättelsen har alltid en försumbart liten betydelse i förhållande till annat. 0 0%
Övrigt / Inget av de andra alternativen passar in på min ståndpunkt. 0 0%
Antal röster: 6. Du får inte rösta i denna omröstning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-17, 00:40
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Fördel eller nackdel med oren revisionsberättelse när du ska sälja din lägenhet ?

Antag att du ska sälja din lägenhet.
Vissa av de potentiella köparna kommer att titta i din förenings årsredovisning/revisionsberättelse.
Frågan i omröstningen handlar om hur majoriteten av dem (som tittar i revisionsberättelsen) kan påverkas av vad det står i revisionsberättelsen.

Viktigt ! : När det gäller svarsalternativen med "oren" revisionsberättelse:
Antag att föreningen riskerar ett skadestånd på 20.000 kr plus rättegångskostnader för styrelsens agerande mot en enskild medlem, om medlemmen väljer att gå till domstol med tvisten.

Antag också att föreningen är stor (med 100+ lägenheter) dvs att det handlar om lite pengar i förhållande till föreningens budget.
(om det hade handlat om ett agerande som riskerar likvidation så vore det självklart att det skulle påverka budgivningen mycket negativt med en revisionsberättelse som varnar för en likvidation...)

Vilken typ av revisionsberättelse tror du skulle vara bäst för budgivningen
(
dvs vilket av svarsalternativen nedan tror du skulle ha den mest positiva effekten på en majoritet av spekulanterna avseende om det är en förening som man vill bli medlem i)
?

1. En helt "ren" revisionsberättelse.
En tänkbar motivering för den som väljer detta alternativ:
De flesta potentiella köparna (av dem som tittar i årsredovisningen) tycker nog att en ren revisionsberättelse signalerar en väl fungerande förening med en styrelse som sköter sig bra.

2. En "oren" revisionsberättelse med kritik mot vissa styrelseledamöter men någon/några av dem har ändå blivit VALD igen till något förtroendeuppdrag (ledamot, suppleant, valberedning).

De flesta potentiella köparna (av dem som tittar i årsredovisningen) tycker nog att det känns bra att se att de styrelsemedlemmar som har misskött sig får en andra (eller kanske t.o.m. en tredje) chans av föreningens medlemskollektiv.
(observera att utgånspunkten för omröstningen var att kritiken i revisionsberättelsen inte handlar om något mycket allvarligt som riskerar likvidation utan det handlar om att föreningen riskerar ett belopp på 20.000 kr plus rättegångskostnader p.g.a. styrelsens agerande mot en en enskild medlem om medlemmen går till domstol med tvisten)

3. En "oren" revisionsberättelse med kritik mot vissa styrelseledamöter som INTE har blivit valda igen till något förtroendeuppdrag.

De flesta potentiella köparna (av dem som tittar i årsredovisningen) är medvetna om att det är mycket sällsynt med anmärkningar i revisionsberättelsen och tolkar kritiken som att revisionen fungerar faktiskt med en revisor som inte går i styrelsens ledband.
De flesta spekulanterna tycker också att det är bra att kunna konstatera att föreningens medlemskollektiv reagerade med att byta ut dem som hade misskött sig.
(observera att utgånspunkten för omröstningen var att kritiken i revisionsberättelsen inte handlar om något mycket allvarligt som riskerar likvidation utan det handlar om att föreningen riskerar ett belopp på 20.000 kr plus rättegångskostnader p.g.a. styrelsens agerande mot en en enskild medlem om medlemmen går till domstol med tvisten)

4. Det är omöjligt att svara på generellt eftersom det beror på vad kritiken handlar om.

(observera dock att utgånspunkten för omröstningen var att kritiken i revisionsberättelsen inte handlar om något mycket allvarligt som riskerar likvidation utan det handlar om att föreningen riskerar ett belopp på 20.000 kr plus rättegångskostnader p.g.a. styrelsens agerande mot en en enskild medlem om medlemmen går till domstol med tvisten)

5.
Revisionsberättelsen har en försumbart liten betydelse i förhållande till annat.
(om det inte handlar om ett mycket stort problem vilket det dock inte gör enligt antagandet i denna omröstning)
De allra flesta (av dem som tittar i årsredovisningen) bryr sig nästan bara om själva lägenheten och det geografiska läget o.s.v. men ytterst få bryr sig om själva föreningen.
Visserligen handlade frågeställningen om sådana medlemmar som faktiskt tittar i årsredovisningen, vilket indikerar ett visst intresse för själva föreningen, men även för sådana spekulanter är föreningens förehavanden försumbart betydelsefullt jämfört med själva lägenheten och det geografiska läget etc.
Eftersom kritiken i revisionsberättelsen inte handlar om mycket pengar för föreningen så är det okej för de flesta potentiellt blivande medlemmar med en dålig styrelse (och ett medlemskollektiv som återväljer dem) även om de skulle ha blivit omvalda efter att ha kritiserats i revisionsberättelsen.

6. Övrigt. Inget av de andra alternativen passar in på min ståndpunkt.

Själv har jag röstat på alternativ 1 (men tvekade till att jag kanske borde välja alternativ 5 istället).
Däremot önskar jag att jag skulle kunna rösta på alternativ 3, dvs jag önskar att de flesta skulle hålla med om att det är positivt att kunna konstatera att revisionen fungerar och att medlemskollektivet reagerar med att byta ut en styrelse som missköter sig.

Tyvärr tror jag att de flesta medlemmar vill ha en ren revisionsberättelse hellre än att det ska bli tydligt att föreningen har haft en dålig styrelse.
Här är mitt resonemang ungefär liknande som när jag tror att en del medlemmar inte vill ha öppna styrelseprotokoll pga att det kan tydliggöra en dålig förening.

Jag tycker frågeställningen är intressant eftersom jag själv tror att det är mest lukrativt (för medlemmar som ska sälja) och önskvärt för föreningens rykte att kunna göra som nästan alla andra föreningar dvs uppvisa en ren revisionsberättelse och framstå som en välskött förening.
Om en sådan hypotes skulle vara korrekt så uppstår naturligtvis följdfrågan vem revisorn egentligen är till för, dvs vill medlemmarna verkligen ha en granskning eller är man mest intresserad av att revisionsberättelsen ska vara ren...
Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 11:42
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Mycket att säga ren eller oren revisonsberättelse

Tack Tomas,
Utomordentlig viktig fråga. Så klart revisionen skall spegla fakta. Allt tjafs om renhet är som att höra Putin gilla homoäktenskap!

Ingen överraskning för mig precis. Jag har nämligen förundrat mig över det ringa intresse fastighetens delägare har visat för resultatet.
Man drar till och köper sig bostadsrätt, kollar var man får lägst ränta, vad man kan ställa för krav på de man själv väljer att sköta om den egna privata ekonomin,
men noll intresse för redovisning, att hålla nere kostnader.
Jag ser sällen någon motion som har koppling till kostnaderna.

För några år sedan skrev jag en motion där jag tog upp en fråga i samma tema som Tomas gjort nu.
Jag avgick som ordförande, stort förtroende efter väl genomfört stambyte mm, att hålla i en första introduktion viktigt att tänka på som ny i en förening.

Ingen visade intresse och motionen lades ner med endast min röst för. Efter mötet kom HSBs representant fram till mig och sa:
"Det här är den absolut viktigaste motionen jag sett i någon förening och jag beklagar verkligen föreningens medlemmar som inte visade något intresse".

OBS! Det var HSBs representant som sa detta! Hatten av för HSB!
Med vänlig hälsning korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 11:52
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Ren eller oren - för budgivning

Mäklarunderlag !
Är det intressant att forska om vad som är bäst för budgivningen?
Svaren tyder inte på det.

Jag tänker i alla fall bo kvar, alltid retar det nån.
Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 12:48
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Motioner och dess behandling viktigaste kriteriet vid köp av bostadsrätt

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tomas Visa inlägg
Själv har jag röstat på alternativ 1 (men tvekade till att jag kanske borde välja alternativ 5 istället).
Däremot önskar jag att jag skulle kunna rösta på alternativ 3, dvs jag önskar att de flesta skulle hålla med om att det är positivt att kunna konstatera att revisionen fungerar och att medlemskollektivet reagerar med att byta ut en styrelse som missköter sig.
Det är väl ganska givet att en ren revisionsberättelse är det absolut bästa ur "svensson-köparens" synpunkt.

Detta speciellt med tanke på att om någon bostadsorganisation står bakom revisionsberättelsen på något sätt så ska det till endast de grövsta tänkbara lagbrotten för att revisionsberättelsen ska bli oren.

Men då ska man veta att alla köpare inte ens läser revisionsberättelsen och för dem som inte läser revisionsberättelsen har denna självklart ingen betydelse heller.

Alternativ 3;
Citat:
3. En "oren" revisionsberättelse med kritik mot vissa styrelseledamöter som INTE har blivit valda igen till något förtroendeuppdrag.
hade gett mig signaler om att detta inte är vilken förening som helst, utan här fungerar medlemmarna och tänker rätt. Det hade skapat en extra trygghet för mig som köpare.

Men ännu viktigare än revisionsberättelsen är ändå motionerna om jag skulle köpa en bostadsrätt.
Det första jag skulle undersöka är hur många motioner som skrivits, under de tre senaste åren, och hur styrelsen bemött dessa motioner.
Resultatet av denna undersökning skulle ha varit för mig helt avgörande i mitt köp
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-07-17 klockan 13:06.
Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 15:07
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Svarsalternativ tre visar på engagemang från medlemmarna, röstade dock på svarsalternativ ett.
Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 23:23
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Jag röstar också på alternativet "1 - Ren".
Okunskapen bland allmänheten är stor och jag tror att av de få som känner till att det ska finnas en revisionsberättelse tror/tycker de flesta att det är bra om den är ren.
Svara med citat
Gammal 2013-11-29, 02:58
Tomass avatar
Yotta-medlem

Standard Ja, styrelsens bemötande av motioner säger faktiskt en hel del ...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Men ännu viktigare än revisionsberättelsen är ändå motionerna om jag skulle köpa en bostadsrätt.
Det första jag skulle undersöka är hur många motioner som skrivits, under de tre senaste åren, och hur styrelsen bemött dessa motioner.
Resutatet av denna undersökning skulle ha varit för mig helt avgörande i mitt köp
.
Detta är en intressant men troligtvis oerhört ovanlig synpunkt.
Om många skulle göra som du och faktiskt efterfråga motioner och styrelsens svar så skulle det på sikt kunna leda till att styrelserna skärper sig... men tyvärr är det nog lite av en utopi att så kommer att ske inom överskådlig tid...

(om du hade varit intresserad av en lägenhet i min förening men då sett styrelsens bemötande av mina motioner så skulle du nog ha avstått från köp)
Svara med citat
Gammal 2013-11-29, 11:25
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Eftersom jag personligen är inblandad i ett hundratal överlåtelser varje år, där jag intervjuar varje köpare, samt följer ytterligare ett hundratal överlåtelser "från sidan", så kan jag konstatera att jag ALDRIG har stött på en köpare av bostadsrätt, där "styrelsens svar på motioner" på något sätt påverkat ett köpbeslut.

Så även om detta är Admins sanning, så är det knappast vanligt förekommande.
Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 01:56
Tomass avatar
Yotta-medlem

Standard Medlemmarnas reaktion på styrelsens bemötande av motionerna är också viktigt

Citat:
Resutatet av denna undersökning skulle ha varit för mig helt avgörande i mitt köp
.
Om (hypotetiskt) jag skulle köpa en bostadsrätt så skulle jag följa det goda rådet från Admin.
Om någon annan forumläsare blir intresserad av tipset att försöka ta del av eventuella motioner så vill jag påpeka att det då också är viktigt att ta hänsyn till hur medlemmarna har reagerat på styrelsens eventuellt urusla bemötande av motionerna.
Om styrelsen t.ex. yrkade på något så dumt som avslag för motioner om att korrigera direkta felaktigheter i stadgarna så är det intressant att konstatera om medlemsmajoriteten hade förmåga att tänka själva eller om de röstade enligt styrelsens förslag oavsett hur obegåvat det var.
Om en styrelse bemötte motioner på ett uselt sätt så vore det också intressant att se om medlemmarna ändå återvalde styrelsemedlem(mar) till styrelsen eller till något annat förtroenduppdrag såsom valberederare eller internrevisor.
(för mig personligen är det dock helt otänkbart och väldigt hypotetiskt att inom överskådlig tid köpa en ny bostadsrätt eftersom jag har för avsikt att försöka fly från upplåtelseformen bostadsrätt, även om jag inte vet hur många månader eller i värsta fall hur många år det kommer att ta att finna en för mig intressant hyresrätt i StorStockholm, men kan inte utesluta att jag någon gång i framtiden återgår till bostadsrätt om det någon gång skulle bli några lösningarproblemen)
Svara med citat
Gammal 2014-07-17, 12:59
Faustisk för BoBra Faustisk för BoBra är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Det är väl ganska givet att en ren revisionsberättelse är det absolut bästa ur "svensson-köparens" synpunkt.

Detta speciellt med tanke på att om någon bostadsorganisation står bakom revisionsberättelsen på något sätt så ska det till endast de grövsta tänkbara lagbrotten för att revisionsberättelsen ska bli oren.

Men då ska man veta att alla köpare inte ens läser revisionsberättelsen och för dem som inte läser revisionsberättelsen har denna självklart ingen betydelse heller.

Alternativ 3; hade gett mig signaler om att detta inte är vilken förening som helst, utan här fungerar medlemmarna och tänker rätt. Det hade skapat en extra trygghet för mig som köpare.

.
Intressant, många punkter ni tar upp. Den diktatoriska styrelsen i porkala, med hjälp av sekten som inte direkt företräder föreningsmedlemmarna i föreningen www.porkala.se , ni kan jämföra exempel på hur styrelsen för www.porkala.se svarar på motioner m.m http://brfporkala.com/foereningsstaemmor/motioner årsstämmorna är i denna förening så perverterad med hjälp av Jörn Liljeström som omtalas mycket om i denna sajt
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Brf vill tvinga mig att sälja min lägenhet eugenevs Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 20 2013-11-11 16:42
Sälja lägenhet till hyresgäst achtung Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-09-29 20:04
Styrelseledamot är mäklare och VD. Får mäklarfirman sälja föreningens lägenhet? Silva Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2012-04-05 12:20
Liten BRF - fördel / nackdel Stefan K Bostadsrättsforum 8 2008-11-04 13:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare